Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltstenar Sommar/Vinter

Featured Replies

Publicerat

Vet man när viltet behöver mest salt/mineraler från saltstenar,eller är behovet lika för djuren året om?

Ser ju att på en av mina jaktmarker besöker älg,ren och harar saltstenar året om..

Men sommartid verkar det vara mera aktivitet vid stolparna iaf. Någon som vet hur det ligger till,förmodligen har det att göra med den diet djuren äter sommar/vinter.

Publicerat

.

Publicerat

Våren är viltet väldigt aktiva kring stenarna :smile:

Publicerat

.

Publicerat

Med respekt för din expertis i ämnet Dr Krall men stämmer verkligen det??

Är det inte så att djur på samma sätt som människor blir sugna på det deras kropp saknar?

Det är ju sällan så att en icke gravid kvinna får för sig att äta tapet eller murbruk  :confused:

Att jag själv tycker att salt i maten kan vara extra gott efter att jag svettats ovanligt mycket tidigare samma dag eller dagen innan är ju också en indikation på att kroppen vill ha vad den saknar eller åtminstone förbrukat mycket av.

Hönor äter snäck för att de förbrukar mycket kalk till äggen osv!..

Publicerat

.

Publicerat

Det finns väl kanske några motsägelser i den teorin också

men samtidigt är det ju den jag själv lutar mig mot snarare än Lustgården varianten  :happy:

Att kvinnor i graviditet äter de mest skumma saker gick du aldrig in på i din förklaring , men å andra sidan så kan jag inte be dig förklara the x-files heller  :tongue:

Att många hundar äter skit är troligen bara för att evolutionen inte resulterat i att alla individer gillar att pussa Husse och Matte och det slipper de ju om de gurglat runt i avföring :cool:

Publicerat

.

Publicerat

?? Jag trodde det var därför just Bockjakten är så populär!!!

Publicerat

.

Publicerat

Olika tolkningar :thumbsup:

Vi har 20 stenar på ca 1600 ha. Vi/jag tror nog att vi skapar bättre förutsättningar för viltet med dessa. Däremot så ligger nog sanningen lite djupare och det är nog så att vi tror att vi får en bättre population om vi hjälper viltet och en bättre viltstam med mer möjligheter. Vad som är rätt och vad som är fel är nog svårt att säga. Stödutfodringar gör vi på vintern men det kanske inte är nödvändigt då den naturliga gallringen påverkas av detta. Men slutsumman är ju ändå den samma: alla vill ha så mycket vilt som möjligt på sina marker. Sedan kan man diskutera rätt o fel men jag vill nog påstå att inget är fel i detta fall då det handlar om att skapa attraktiva marker för viltet (lite av att locka viltet till sina områden)

My Point of view!!!!

Publicerat

Kenyanerna har bra 'salt' som det verkar...som de far fram på VM... :-P ;-)

Eller så är det bara de snabbaste som hunnit undan vilddjuren.

Sist i gänget ville Cecil med vänner prata med :sleep: .

Publicerat

Jag gör lite som i kyrkan, tror.

Jag tror att vi kanske äter för mycket natriumklorid men inte för mycket salt i sig. Problemet är att dom flesta köper renat salt som enbart innehåller natriumklorid och inget annat. Det ska ju vara oraffinerat salt om man ska få i sig andra mineraler som vi behöver.

Jag tror att vi lider av mineralbrist men möjligen överskott av just natriumklorid. Sedan får vi inte i oss så speciellt mycket mineraler från vatten som förr i tiden när det dracks ur egna brunnar och kallkällor m.m. Kranvatten i städer innehåller inga mineraler så därför finns faktiskt ett visst fog för att köpa mineralvatten och dricka.

Jag har själv lidit av vätskebrist pga att jag enbart drack kranvatten och svettades mycket, fick ordna upp det med resorb och mineralvatten och nu när jag är medveten har det inte hänt igen. Jag äter dessutom bättre salt nu än då.

Det ligger ju lite i att inte dricka för mycket vatten eftersom man då rubbar balansen i kroppen om man inte tillför de salter, mineraler m.m som behövs.

Publicerat

.