Publicerat Augusti 28, 201510 yr Jag funderar på att bygga en lättare långhållsbössa i någon .284-kaliber. Första kandidat är .284 Win men även .280 Rem och kanske eventuellt 280 AI är även de aktuella. Tanken är att den ska fungera lika bra på banan eller i Afrika för att fälla Gnu (På långt avstånd) eller Oryx/Gemsbock (På kort avstånd) eller på älgpasset på 60 meter för vilket skjutbara svenska vilt som än må hamna framför dess pipa. Eftersom jag inte är så stark (Främst viktigt här med tanke på frihandsskyttet) och dessutom har ett diskbråck som begränsar bärande alltför länge är låg vikt mycket viktigt. Dock är konceptet helt fräckt snott från 6mmbr.com (Se http://www.6mmbr.com/gunweek095.html) där.284 Win används. Han som byggde inspirationsbössan hade en gräns på 10 lbs och det är väl där någonstans jag siktar också.Kortfattat är inspirationsbössan en långhållsbössa för banskytte och jakt i kalibern .284 Win byggd runt följande komponenter (Läs gärna artikeln, det är en mycket vacker skapelse):- Ett kort Surgeon-lås- En 25" Krieger i rosttrögt stål med en stigning på 1:9 i en relativt tunn #5 pipprofil för att hålla vikten nere. Pipan har en mynningsdiameter på knappt 18 mm och därför vill jag ha en riktig kvalitetspipa (Krieger, Lilja, Rock Creek, Bartlein el dyl) då jag inte litar fullt ut på Lothar Walther, särskilt inte i en såpass tunn pipa.- Ett Jewell HVR trycke- McMillan A3 kolv- Badger underbeslag för AICS-magasin- AICS-magasin för fem skott som medger en COAL på 2.90"- Leupold VX-3 6.5-20x40 LR kikarsikte Om vi för ett ögonblick förutsätter att jag kommer gå på .284 Win så kommer jag nog byta ut Surgeon-lådan mot en Remington 700-låda som jag redan har och låta den blueprintas. Custom-låda blir för dyrt, iaf en Surgeon, kanske om det finns något lite billigare. Sune kanske har något lämpligt? Jewell-trycket byts mot ett Shilen och magasinet byts mot ett Wyatt om smeden kan fräsa eller dremla lådan så att det fungerar. Man kan nog utsträcka COAL till kanske 2.925" i alla fall. Underbeslaget blir nog det från min gamla Remington 700 BDL om det funkar. Annars ett i rostfritt stål från PTG om det går att hitta, annars ett i aluminium som borde gå att beställa. Eller blir ett Alutek underbeslag och AICS -magasin billigast och mest funktionellt kanske? Kikaren blir en Sightron SIII 6-24x50 som väger omkring halvkilot och till det en aluminium-picatinny och lätta aluringar. Nu kanske ni tänker att det här kommer inte bli något sub-0.2 MOA gevär och det är ju sant, samtidigt visar ju Litz i sin näst senaste bok att det inte spelar någon större rolll. 0.5 MOA och jag är nöjd. Nu kommer frågorna: 1:1 Hur får man tag i amerikanska kvalitetspipor i Svverige. Allt är bara Lothar Walther, Lothar Walther osv in absurdum. Hur fixar man en Krieger, Bartlein (Brittisk iofs så helst inte), Lilja, Rock Creek Barrels eller ens en Douglas eller dylikt här i Sverige? Jag tackar Christian N för svar på grannforat men sedan kom jag på att Jaktsidan är mycket trevligare så jag frågar här också. 1Tycker ni det är vettigt att bygga en .284 Win på en kort låda? Om man kan få dit ett Wyatt magasin så ökar man COAL till ca 2.930" helt plötsligt och då är man inte lika begränsad av en kort COAL men man måste ta bort lite material ur lådan för att få dit magasinet då det är ca 0.125" längre än ett vanligt magasin men det ska tydligen inte vara något problem med en dremel och det finns instruktioner. Men en 168 gr Berger sticker fortfarande ned långt i patronen, se artikeln på 6mmbr.com och fundera. 2 De andra kaliberalternativen är .280 Rem, 7mm RSAUM och kanske .284 Shehane och .280 AI (Kansket är för att det kan bli problem att ta bössorna till Afrika om de är wildcats). Dessa kalibrar är de intressanta för det är vad jag tror att jag kan klara mig ur ur rekylupptagningessynpunkt - givetvis lättare hur mesigare kalibern är och ju mindre krut det är i hylsan (Men 850 med en 168 gr Berger VLD känns som ett minimum). Men med 280 måste man gå upp till en lång låda och då förlänger man vapnet med ca 1" tum vilket man annars kan använda till pipa med en kort låda och använda mindre krut och få lägre rekyl och lägre mynningstryck (Jag är inte rekylkänslig för fem öre men däremot ogillar jag knallen, även med kåpor, när jag ligger på banan).Tycker ni det är värt att överväga någon av de här kalibrarna och isåfall vilken och varför (Helst inte bara "Mera död och samma rekyl" som argument). Jag lutar nu efter att ha skrivit det här mest åt .284 Win alt 7mm RSAUM i kombination med förlängt magasin faktiskt. 3Är det någon som har en idé om någon smed som kan fixa det här? Det ska finnas någon Christer som är okej/bra men vilka riktigt duktiga smeder finns det och är alla då så giriga som Jon Persson som tar ut 3000 kr innan han ens börjat fundera på projektet. Robert M har ju lagt ner, min 336-06 - som Tillståndsenheten beter sig helt helt galet kring - blir den sista bössa han tillverkar. Helst inte Jon Persson för jag tycker som sagt det är helt galet att i förväg ta ut en avgift på 3000 kr "för mindre oförutsedda justeringar i samband med montering". Om det är värt det med just honom eller om det är så det fungerar får ni upplysa mig.Bra och nogrannt och dyrt är okej men inte oskäligt dyrt.Tack på förhand/Beatless (Är det någon som undrat över min frånvaro kommer ett kort inlägg i dagboken) Redigerad Augusti 28, 201510 yr med Beatless
Publicerat September 10, 201510 yr Detta är en populär post. Ser att du inte fått någon feedback på dina funderingar vilket såklart är synd. (Precis som för dig är min närvaro här på forumet numera rätt sporadisk så där för dröjde det innan jag såg din tråd). Som alltid när det handlar om projekttankar gäller det nog att inte alltför snabbt gå direkt på lösningen utan att först fundera på vilka mål man vill uppnå med projektet och vilka prioriteringar som gäller. Jag fattar det som att du vill ha en: bössa som skall skjuta 168 Berger .284 i minst 850 m/s totalvikt på under 4.5 kg lämplig bössa för allt svenskt vilt och en del afrikanskt också (sådant som är jämförbart i storlek med det nordiska) kombinerad långhållsracer (oklart för mig vad långt håll är för dig) och älgjaktsbössa. När jag läser ditt inlägg så spretar det med andra ord en hel del för mig, jag behöver nog en tydligare kravspec för att kunna komma med vettig input. Det känns väl lite som att en del av dina egna tankar står i motsatsförhållande till varandra, att till exempel utrusta en bössa för svensk älgjakt med ett sightron 6-24 känns väl inte riktigt optimalt. Det blir med andra ord viktigt att fundera på hur prioriteringarna ser ut. Om långhåll innebär 3-400m så är det inte så komplicerat men pratar vi +800m så ställer det såklart helt andra krav. Det handlar egentligen inte om den tekniska precisionen utan om att bygga ett vapen som tillsammans med det sikte du väljer skall svara väl mot dina jaktliga prioriteringar. Sedan känns det som att du kanske suboptimerar lite grann när du räknar med att det blir billigare med din befintliga rem 700 med tanke på hur mycket du vill bygga om eller byta ut. För att i någon mån svara på dina frågor så skulle jag påstå att: Pipor finns att få tag på från Gustav på GP rifles eller Sunes för att nämna några. 284 win på en kort låda kan funka om man inte vill gå på de långa/tyngre kulorna. I sådana fall är det klart bättre med lång låda, tänk också på att 284 win hylsan är fetare än en standardhylsa vilket i kombination med dess rebated rim gör att du kan få en del kladd med att få till matningen med existerande magasin (radmagasin kan kanske vara värda att fundera på). Kalibrarna är alla rätt nära varandra i prestanda men däremot så är de lite olika jobbiga att få ned i ett fungerande magasin med avseende på matning och patronlängd. Med tanke på att du såvitt jag förstått är Göteborgare så skulle jag utan tvekan rekommendera Christer som den hetaste kandidaten eftersom han finns relativt nära och är duktig på att få bössorna att skjuta dit man pekar. Som slutkläm och för att få lite perspektiv kan jag möjligen fundera över att jag för inte så länge sedan funderade i liknande banor och det hela slutade med att jag skaffade mig en fabriksbössa som uppfyller alla dina krav (även om jag valde att ladda den med 162 amax och 150 TTSX istället). Det blev en 7mm RM som skjuter båda de laddningarna som jag hittills testat på klart under 15mm på 100 (bägge laddningarna skjuter också på samma ställe). Jag har skjutit älg på 40m håll med den men också räv på närmare 300m håll). Jag köpte bössan begagnad som en "donor" men den har visat sig skjuta så bra att den är kvar helt i original, prislappen låg på ca 7000 kr. Det är en T3 Supervarmint som utrustat med en Victory 3-12x56 dessutom väger in under dina stipulerade 4.5 kg enligt bildbeviset nedan. Så kan det gå ibland när man ser lite mer praktiskt på tillvaron //Henrik
Publicerat September 10, 201510 yr Jag har inte så mycket att tilläga utöver det Henrik skriver, han är som vanligt klok och välformulerad. Jag kan gott rekommendera Christer, han har också ett bra samarbete med Gustav på GP-rifle, när han fixade min 6,5a så beställde och betalade jag Kriegerpipan på GP, Christer hämtade den hos GP och gjorde jobbet. Mycket smidigt. Det kan dock vara att Christer har en del väntetid innan han kan göra jobbet, men det har nog alla smeder. Lycka till
Publicerat September 10, 201510 yr Jag har en 284 win byggd på en Winchester 70, 308 win. Det var lätt att korta av slutstycksspärren och förlänga lådan till magasinet. Det gjorde jag själv. COL upp till 78 mm. Hålspetskulorna är långa så lite extra plats i magasinet och fram till bommarna är bra för farten. Det ger lite mer krut. Lilja-pipa och ett Timney-tryck. Skjuter helt fantastiskt! Har den både till älgjakt och toppfågel. Googla på "vihtavuori" och "284 win" så hittar du ett pdf-dokument på en galning i USA som testat alla kulor och massor av krut i olika bössor. Blev rena handboken för mitt handladdande. Vihtavouri N150, Scenar L 150 gr i Norma och Lapua 6.5-284 hylsor funkar klockrent i min bössa. Grym precision! Jag har bra pipleverantör och smed i Umeå ;-)
Publicerat September 10, 201510 yr Någon som kan berätta var denne Christer finns? Lite jobbigt att hitta, då svenska telefonkatalogen är inte listad på förnamn som den Isländska
Publicerat September 12, 201510 yr Författare Tack för era svar! Alltid kul att det händer något och ens trådar inte bara förblir tomma.Henrik, du har uppfattat specifikationerna i stort rätt av det jag skrev.Spretar tanken med bössan mindre när jag säger att jag glömde skriva att för svenska förhållanden eller bushveld var tanken att den också skulle få ett mer jaktbetonat sikte, ungefär ett 2.5-10x50/56, gärna med mildot-hårkors (Trijicon?) inskjutet för något i stil med 160 gr Accubonds för kortare håll och hårdare vilt (Gnu upp till 200 absolut max 300 meter). Och sedan då ett Sightron SIII 6-24x56 eller dylikt lätt sikte och kulor passande för längre håll (Vilket väl hamnar på Berger VLD-H 168 gr alternativt kanske AB LR 168 gr). Långt är väl, beroende på mål, kanske ca 600 meter och över. Om vi säger att bössan får upp 168 VLDs i 835 når den 1000 meter innan den kommer in i transsoniska zonen enligt JBM. 300 meter är egentligen inte långt, det är inte ens långhållsskytte egentligen, det är bara våra 300-meters banor som gjort det till det här i Sverige. Men här i Göteborgsregionen har vi ju som tur är Skepplanda också (där jag dock inte varit alls trots flera års medlemskap) med 550 meter vill jag minnas. Sedan ska den ju fungera på bana också och då kommer det väl vara 300 meter och 550 meter som den skjuts på, förhoppningsvis kan man få chans att skjuta på ännu längre avstånd ibland. Men normalt sett inga jätteavstånd direkt, så på så sätt spelar kalibern mindre roll dåden är likvärdig med min nuvarande 6.5x55 mm, det är bara det att min nuvarande bössa känns lite för tung att bära omkring på och dessutom för klen för hårdskjutet afrikanskt vilt och även för älg, även om den säkert kommer få bekänna färg i Sydafrika snart. Tanken var till exempel:- Älgjakt, på med 2.5-10x56-siktet, ett skott för inskjutning kanske, redo- Sydafrika, bushvelden och det blir smygjakt på förmiddagen, på med 2.5-10x56-siktet, ett skott, ready to go,- Sydafrika, vi lägger oss uppepå den där bergsknallen nu på eftermiddagen, på med 6-24x-siktet.- Eller Sydafrika med en tvågevärskombo med två gevär på bilen, en 338-06 med 2.5-10x56.an för hårt viltupp till 250 meter och 284:an med och 6-24x50 för avstånd ut till 600 - Man tar vilket som passar bäst för stunden (Trackern kan alltid bära vapnet under spårningen). Så det ska dels fungera på kortare håll med hårdare kulor pch ett sikte mer anpassat för korta håll, likaväl som det ska gå att skjuta Impala på 400 meter eller Gnu på 600, samtidigt som det ska gå att ta till banan och skjuta ut till max 1000 meter men vilket som oftast kommer vara 550 meter.Precis samma sak som du rekommenderar om har varit en flyktig tanke, som jag dock kanske inte övervägt på allvar förrän nu. Jag köpte ju en Super Varmint när jag var helt grön och råkade på din tråd om din gamla T3 Varmint i 6.5x55, som också är kalibern för min Super Varmint, som lever och har gått ca 1400-1500 skott och den skjuter fullgott, dvs en bit under 0.5 MOA (Efter att ha läst Litz's Modern Developments in Long Range Shooting har jag insett att en bössa som skjuter (något under) 0.5 MOA är allt man någonsin behöver).Det som talar mot en Super Varmint eller Varmint (Jag har den gamla kolven med det reglerbara huvudstödet kvar efter jag bytte till en McM-kolv så kan köpa vilken som) är egentligen mest att (förutom att det känns tråkigt): - Att 7mm Rem Mag troligtvis är lite för mycket för mig att hantera i liggande ställning ur rekylupptagningssynpunkt, och det andra som erbjuds av Tikka: 7mm-08 är för klent och 7x64 är för udda, även om 7x64 ofta beskrivs som den den europeiska versionen av 280 Rem (Dock vet jag inte alls hur den är med långa kulor). Är det någon som vet hur 7x64 fungerar med långa kulor, hur är throaten skuren etc? - Jag har haft en Tikka T3 Lite i 7mm Rem Mag och även om det var en trevlig bössa, lätt, accepterbar rekyl, bra precision i bänk typ 20-25 mm på 100 m så var mynningtrycket rejält högt vilket får mig att blunda av knallen (och det är inte skotträdsla eftersom det händer även om jag står bredvid och någon annan skjuter med andra liknande kalibrar). Gränsen går nog vid ungefär 800 bar, tror jag. Dämpare är ju iofs den enkla lösningen på det men då har vi 0.4 kg till för en Ase Utra som inte heller är så enkel att ta till Sydafrika. - Det är därför kombon SA och 635 eller 660 mm pipa pipa känns rätt vettig, man får ett ganska smidigt vapen (Med tanke på att det är en långhållsbössa) men låga mynningstryck. En SA med 635 (25") mm pipa förhåller sig till en LA eller T3 med 600 mm pipa som 613 mm förhåller sig till 622 mm ungefär - med andra ord är de likvärdiga ur längdsynpunkt. Om man dessutom betänker den kortare hylslängden på en .284 Win vs en 7mm Rem Mag tjänar man i praktiken 8 mm pipa till. En maxladdning med MRP i .284 Win innebär 744 bar i mynningstryck m 25" pipa och 707 bar med 26" pipa. Med en 7 mm Rem Mag med en 600 mm pipa blir mynningstrycket 934 bar, vilket jag kommer tycka är rätt så störande, speciellt i längden, och jag kommer blunda vid varje knall, åtminstone i bänk och liggande (Jag har för mig att det är bättre på älgbanan för att man är mer fokuserad på ett annat sätt då).Men den gamla Super Varminten hade jag på älgbannan och den vägde nog omkring 4.3-4.5kg i dåvarande konfiguration ungefär och det fungerade fint. Nu, de senaste dagarna, har jag dock sett att vad som brukade beskrivas som vikten för ett Sightron SIII sist jag kollade för 1-2 år sedan, vilket jag bestämt vill minnas var ca 550 g, nu har krupit upp till 690 gram, men jag skulle nog klara mig precis på 4.5 kg.Jag vet inte om det här gör att det klarnar så mycket, men jag är osäker på vad du menar när du säger att konceptet spretar så därför blir det svårt att svara på.
Publicerat September 12, 201510 yr Jag läser, begrundar och återkommer i början av veckan. Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Publicerat September 12, 201510 yr Författare Alltför vänligt Henrik, när jag nu läser igenom mitt inlägg ser jag att det spretar rätt mycket.Huvudpunkterna som talar för en .284 Win är- Kort hylsa som tillåter kort låda så man kan få längre pipa och den vägen öka hastigheten istället för med mer krut- Relativt liten krutmängd, därmed lågt mynningstryck- Wyatt förlängningsmagasin ska finnas för .284 Win-liknande hylsor (WSM-hylsor mer specifikt), tror jag, och då tillåt en ökad COAL på 0.110", totalt- Jag tror lite på teorin om att kort, tjock hylsa är positivt ur precisionssynpunkt. Förresten, om någon vill PM:a kontaktuppgifterna till den här Christer som jag hört talas om förut, vet att Exabit har gjort bruk av hans tjänster, så vore jag väldigt tacksam.
Publicerat September 12, 201510 yr Förresten, om någon vill PM:a kontaktuppgifterna till den här Christer som jag hört talas om förut, vet att Exabit har gjort bruk av hans tjänster, så vore jag väldigt tacksam.
Publicerat September 12, 201510 yr Författare Jag har en 284 win byggd på en Winchester 70, 308 win. Det var lätt att korta av slutstycksspärren och förlänga lådan till magasinet. Det gjorde jag själv. COL upp till 78 mm. Hålspetskulorna är långa så lite extra plats i magasinet och fram till bommarna är bra för farten. Det ger lite mer krut. Lilja-pipa och ett Timney-tryck. Skjuter helt fantastiskt! Har den både till älgjakt och toppfågel. Googla på "vihtavuori" och "284 win" så hittar du ett pdf-dokument på en galning i USA som testat alla kulor och massor av krut i olika bössor. Blev rena handboken för mitt handladdande. Vihtavouri N150, Scenar L 150 gr i Norma och Lapua 6.5-284 hylsor funkar klockrent i min bössa. Grym precision! Jag har bra pipleverantör och smed i Umeå ;-) Bara en fråga - hur fick du tag i en Lilja-pipa? Det är precis den typ av kvalitet som jag letar efter. Ska kolla efter vihtavouri-dokumentet också. Tack för tipset.
Publicerat September 13, 201510 yr Det är inget dokument från vihtavuori utan ett pdf en amerikansk kille skrivit. Killen bor i Umeå. Jag skickar dig lite uppgifter.