Publicerat Augusti 30, 201510 yr Hej har ett stort problem,slutstycket har fastnat i pipan på min blaser,det går att öppna slytstyckes spärren och öppna några mm sen är det tvärstopp,bakgrund fick tillbaka pipan från smed i förgår kortad och gängad,monterade ljuddämparen och åkte till skjutbanan igår skjuter ett skott,när jag ska repetera ur sitter slutstycket fast,har lyst o kollat genom pipan ser ut som hylsan är skadad men svårt att se,finns det nått sätt att få slutstycket att släppa tomhylsan.
Publicerat Augusti 31, 201510 yr Oj, det där lät inget vidare. Själv skulle jag åkt tillbaka till smeden omgående för full genomgång och kontroll.
Publicerat Augusti 31, 201510 yr Jag har inte haft tid att skriva tidigare men ja, ett solklart fall av att något har gått rejält fel, åter till smed och kontroll. En sak, om jag hade en R93:a som upplevt en sådan sak som ett rejält övertrycksmoment, så hade inte jag i fortsättningen litat på det vapnet, jag hade solklart krävt ett nytt efter utdömning av vapnet av smeden, ie yttrande och ett förklarande brev där det framgår skälen till momentet. Eller med andra ord detta är numera ett försäkringsärende. /CHristian
Publicerat Augusti 31, 201510 yr Författare Hej update lämnade in bössan,var bara hylsan som svält fast,tydligen inte helt ovanligt med sellier belliot ammo, köpte en ask norma jaktmatch och nu funkar det som vanligt,går ca 5cm högre utan ljuddämpare,och oryx går 3-4cm högre än jaktmatch med dämpare,så idag känns det bättre.
Publicerat Augusti 31, 201510 yr En kompis till mig sköt med SB i sin Sako 75 .308win och vi fick slå upp slutstycket på två smällar i rad. Jag hade en SB patron som hylsan sprack längs med på, jävla skitammo säger jag!
Publicerat Augusti 31, 201510 yr Det finns hur många trådar som helst här på forumet om selleri & bacon där hylsorna havererat. Liten ordningsfråga dock - varför köper man en premiumbössa som Blaser eller Sako och sen matar den med billigaste sunkpluggen man kan hitta? Så extremt mycket dyrare är inte Norma eller Scandium jaktmatch...
Publicerat Augusti 31, 201510 yr Jag har inte haft tid att skriva tidigare men ja, ett solklart fall av att något har gått rejält fel, åter till smed och kontroll. En sak, om jag hade en R93:a som upplevt en sådan sak som ett rejält övertrycksmoment, så hade inte jag i fortsättningen litat på det vapnet, jag hade solklart krävt ett nytt efter utdömning av vapnet av smeden, ie yttrande och ett förklarande brev där det framgår skälen till momentet. Eller med andra ord detta är numera ett försäkringsärende. /CHristian För att en hylsa nyper? Det vet jag nu inte om man ska gå i taket över. Möjligen om det upprepas....... Det finns hur många trådar som helst här på forumet om selleri & bacon där hylsorna havererat. Liten ordningsfråga dock - varför köper man en premiumbössa som Blaser eller Sako och sen matar den med billigaste sunkpluggen man kan hitta? Så extremt mycket dyrare är inte Norma eller Scandium jaktmatch... Det är en av universums mer outforskade områden: dumsnålhetens land /T
Publicerat Augusti 31, 201510 yr Författare Hej ja ni har rätt dumsnål,sen var det samma vikt som som norma oryx,det är kaliber 8x57,blev positivt överraskad att norma jaktmatch och oryx var så lika kulbana trots skillnad i vikt(8g vs12,7g),oryx går ca 4cm högre på 100m,blev iaf väldigt skön att skjuta med ljuddämpare nästan ingen rekyl alls.
Publicerat September 1, 201510 yr För att en hylsa nyper? Det vet jag nu inte om man ska gå i taket över. Möjligen om det upprepas....... Det är en av universums mer outforskade områden: dumsnålhetens land /T Hur skulle vi via datorn kunna kolla av en sådan sak, det enda vi visste genom den info som meddelades var att vapnet upplevt en händelse vars effekter liknar dem vid ett rejält övertrycksscenario. Det finns ju en god anledning att vara försiktig i sådana lägen, eller hur? Det är inget fel på en R93:as säkerhet, vid första tillfället den upplever rejäla övertryck men jag tror inte på den som en plattform för upprepade sådana event. /Christian
Publicerat September 1, 201510 yr Det finns hur många trådar som helst här på forumet om selleri & bacon där hylsorna havererat. Liten ordningsfråga dock - varför köper man en premiumbössa som Blaser eller Sako och sen matar den med billigaste sunkpluggen man kan hitta? Så extremt mycket dyrare är inte Norma eller Scandium jaktmatch... är scandium alltså helt okej plugg?
Publicerat September 1, 201510 yr Hur skulle vi via datorn kunna kolla av en sådan sak, det enda vi visste genom den info som meddelades var att vapnet upplevt en händelse vars effekter liknar dem vid ett rejält övertrycksscenario. Det finns ju en god anledning att vara försiktig i sådana lägen, eller hur? Det är inget fel på en R93:as säkerhet, vid första tillfället den upplever rejäla övertryck men jag tror inte på den som en plattform för upprepade sådana event. /Christian Att en hylsa nyper kan beror på en uppsjö olika saker - övertryck är bara en och om det är övertryck och BARA övertryck är det som regel våldsamma övertryck som ger även andra fenomen. Det andra som ligger i vågskålen är att det är en Blaser vilka är "kända" för sina ganska väl tilltagna patronlägen. Stöter man ut hylsan kan man ju se andra tecken, kör man fabriks är det som regel bara att inse att där är ett märke som inte lirar i min bössa. En Blaser som nyper hylsan är med andra ord långt mer sannolikt beroende på för mjuk hylsa ELLER för patronläget en felkalibrerad hylsa än en felladdad hylsa. Har du samma fenomen på vapen med erkännt trånga patronlägen ska du däremot vara väldigt mycket mer försiktig om du får ett nyp. /T
Publicerat September 2, 201510 yr Det finns hur många trådar som helst här på forumet om selleri & bacon där hylsorna havererat. Liten ordningsfråga dock - varför köper man en premiumbössa som Blaser eller Sako och sen matar den med billigaste sunkpluggen man kan hitta? Så extremt mycket dyrare är inte Norma eller Scandium jaktmatch... Fick en paket SB helmantel med bössan, därför jag sköt med den. Sköt dock bara den patronen, sedan har det varit Norma sedan dess.
Publicerat September 3, 201510 yr Författare En fundering tror ni det ökade trycket med ljuddämpare fick hylsan att svälla fast,har skjutit drygt 90skott med samma ammunition utan problem.
Publicerat September 3, 201510 yr Oj vad jag skulle bli förvånad om en korrekt monterad dämpare kan ha den effekten. Och var den felmonterad borde det märkas rejält...