Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Unghund på fjället

Featured Replies

Publicerat

Nu har lilleman, som hunnit bli 7 månader,(Eng. setter) varit med på första jakthelgen. Tänkte summera lite och jag tar gärna emot tips och idéer på hur ni skulle gjort eller om det känns som att man är på rätt väg. Får se om ni orkar läsa igenom..

Dag 1

Släppte på efter att min kompis äldre hund hade fått gjort första söket. Ville se hur han sökte och hur han reagerade på friheten på fjället. Tycker han har ett fint sök och han höll en bra kontakt med mig.

Tyvärr var det konstiga vindar så vi kom fel i vind efter ett litet tag. Då dök han ner i ett buskage 15 m ifrån oss och drog iväg en ripa. Han stannade upp som jag börjat lära han att göra vid uppflog men sen drog han efter. Jag tvekade och tyckte han var för långt bort för att blåsa sitt så jag släppte den diskussionen. När han (rätt snabbt) kom tillbaka mot oss blåste jag inkallning och då kom han.

Vi gick vidare och kom till ett rätt snårigt buskage som jag trodde på. Valde att gå med han i koppel genom det och då stötte vi tillsammans en ripa. Han stannade i vanlig ordning upp och då berömde jag honom för att kort efter blåsa sitt.

Kopplade på långlinan istället och lät han söka igenom resterande del mer fritt. Han bökade på ordentligt i ett stenskravel och det gick upp en ripa alldeles bredvid honom (de tryckte väldigt hårt i helgen). Han stannade upp, helt slak lina, jag berömde och blåste sedan sitt. 

Jag har lärt mig att inte blåsa sitt så fort fågeln går upp. Jag låter honom istället stanna upp och berömmer sedan. Sen blåser jag sitt. Allt för att undvika en trög avance i framtiden.

Känns som en bra första dag med tre kontakter i hans första släpp.

Dag 2

Betydligt blötare mark och jag såg tidigt att han ville jaga allt han hittade. Småfågel är troligtvis det roligaste som finns för en unghund med mycket spring i benen.

Jag var lite mer sparsam med släppen och försökte att släppa där jag trodde det var mindre småfågel och mer rolig fågel. Det blev tyvärr en hel del röj efter småfågel. Kanske både ont och gott??

Han hittade två ripor där jag inte alls trodde det skulle finnas fågel. Jag hade tyvärr dåligt fokus så jag hängde inte med. Han stannade upp i några sekunder men drog sen efter.

Kom fram till bättre partier senare där gammhunden hittade ripa. Gick på lite senare med unghunden i långlina utifall att han skulle stå för något. Han hittade en ripa som gick upp medan han rotade efter den. Stannade upp med stram lina för att sedan sätta sig på signal. Släppte på han igen i samma buskage och det gick omgående upp en ripa till. Samma där, stram lina för att sedan sitta efter beröm och pipa.

Vi hittade ytterligare en ripa i det området med ungefär samma procedur som ovan.

Sammafattningsvis så hade vi en del fågelkontakt på hans två första dagar. Han söker fint, stöter och drar efter om jag inte är i närheten. Han stannar upp och sätter sig om jag har kontroll.

Hur hade ni andra gjort? Skulle jag skippat släppen som jag gjort när han drar efter dom? Kommer bli fler helger framöver så jag tänkte ta in lite tips och idéer och ta med mig i bakhuvudet =)