Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp? kikare?

Featured Replies

Publicerat

Hej!
har ett problem som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med. Vilken handkikare ska man köpa?

Har letat runt ett tag nu, och för mig är det en djungel... kikaren kommer att användas väldigt allround. från vakjakt på räv till fågelskådning under alltför tråkiga älgpass. första tanken var väl att köpa en begagnad kvalitets kikare, men nu är jag inte lika säker.
fick ett erbjudande om att köpa en swarovski 8x42 för 12000, ny kostar den 18000. kommer man ångra sig om man gör ett sådant köp?, med tanke på att man får tex. en ny vortex för 2500-5500kr beroende på modell. skiljer det så enormt mycket att det är värt att lägga ca 7000 kr mer på swarren och då är det en begagnad kikare man får.

8x42 eller 10x42 är det enda som jag är ganska säker på. priset spelar mindre roll, får jag en som jag blir nöjd med för 3000kr så är det ju skit bra, men kan även tänka mig att lägga 10-12k om man blir riktigt nöjd. huvudsaken är att jag får en bra kikare. 

kom även att tänka på en mardröms situation. Om man glömmer/tappar kikaren någonstans  :ohmy: visst man ska hålla reda på grejerna men om olyckan är framme under tex. en stressig jakt situation, så är man nog jävligt glad om det står 3000kr på kvittot istället för 12 000 kr.

vad har ni för kikare och vad skulle ni ha gjort?

Alla tankar och funderingar tar jag tacksamt emot!  

Publicerat

Klart att du får dig en bättre kikare om du lägger 15k till, men hur mkt du tycker en kvart på kvällen är värd kan bara du bestämma.

Själv kör jag med Nikon 8.5x56 sedan några år och jag har aldrig tänkt tanken att lägga 15 till för för att få något annat.

Letar nu efter en 10x42 först och främst för dagjakt och väntar bara på att XXL ska ha nåt erbjudande på en Nikon Monarch 7, då slår jag till.

Tittade i Urbans Vortex Diamondback 8x42 för nån dag sedan och för 3000kr får man mkt optik.

Slanta upp 20papp så slipper du fundera ;)

Publicerat

Även jag har imponerats av Nikons handkikare. Har en Helia 8x42 och en Meopta 8x56 idag men dessa lirar inte längre lika bra med mina ögon efter jag opererade dem, men det gör faktiskt Nikon. Dock är optik väldigt individuellt har jag insett, kasta inte ut 15-20 tusen utan att testa själv.

Publicerat

Kör på Vortex Diamondback, mycket mycket optik för de kronorna :)

Publicerat
  • Författare

Klart att du får dig en bättre kikare om du lägger 15k till, men hur mkt du tycker en kvart på kvällen är värd kan bara du bestämma.

Själv kör jag med Nikon 8.5x56 sedan några år och jag har aldrig tänkt tanken att lägga 15 till för för att få något annat.

Letar nu efter en 10x42 först och främst för dagjakt och väntar bara på att XXL ska ha nåt erbjudande på en Nikon Monarch 7, då slår jag till.

Tittade i Urbans Vortex Diamondback 8x42 för nån dag sedan och för 3000kr får man mkt optik.

Slanta upp 20papp så slipper du fundera ;)

vill helst veta säkert innan jag slantar upp mina 20papp  :wink:

ska försöka låna hem ett par kikare och sitta och glo i dom.

swarovski n är på g hem för undersökning, ska försöka höra med några handlare om jag kan få låna hem en vortex och om dom har några fler märken, en nikon hade ju varit intressant nu när du nämner det.

Publicerat
  • Författare

Kör på Vortex Diamondback, mycket mycket optik för de kronorna :)

du har en sån eller?  :smile:  även kikat lite på en vortex talon, ska se hur mycket det skiljer mellan den och diamondback och om prisskillnaden är motiverad

Publicerat

Jag var i din situation under 2år, testade nog alla kikare för under 6000kr.

Köpte nyligen en Zeiss/Hensoldt 10x50 från Tyskland för ca 3000kr, absolut det bästa jag testat för dessa pengar.

Meoptan har för lätt fokushjul och dålig skärpa i kanterna, nikon är OK bra skärp för pengarna men saknar den sista edgen, alla zeiss utom terran är ok men svårt att få dessa för under 6. Vortexen är fin men jag märker skillnad.

Jag är efter 2års letande mycket nöjd, jag behöver under min tid inte byta kikare om denna nu inte går sönder.

Publicerat

så som vanligt,,, bättre med begagnad kvalite än nya billiga!

Publicerat
  • Författare

Jag var i din situation under 2år, testade nog alla kikare för under 6000kr.

Köpte nyligen en Zeiss/Hensoldt 10x50 från Tyskland för ca 3000kr, absolut det bästa jag testat för dessa pengar.

Meoptan har för lätt fokushjul och dålig skärpa i kanterna, nikon är OK bra skärp för pengarna men saknar den sista edgen, alla zeiss utom terran är ok men svårt att få dessa för under 6. Vortexen är fin men jag märker skillnad.

Jag är efter 2års letande mycket nöjd, jag behöver under min tid inte byta kikare om denna nu inte går sönder.

ok, har tittat i en hensoldt, var i och för sig rätt länge sen. men modellen passade inte riktigt mina händer och (ögonmusslorna) ?? eller vad man kallar det tyckte jag var lite obekväma när man tittade länge i den. men optiskt var den väldigt klar och fin.

tack för tipset! meoptan går bort, då just fokushjulet och justeringen för ögonen är det jag har problem med på kikaren jag har nu. det ska vara enkla att justera, men hopplöst när dom lätt ändrar sig när man tar upp och ner kikaren och flyttar ställning.

Publicerat
  • Författare

så som vanligt,,, bättre med begagnad kvalite än nya billiga!

jo det brukar ju vara så. men inte alltid, min far har tex . en beg zeiss 8x42 modell? den är i och för sig inte jätte välvårdad, och runt 25 år gammal. en bra brukskikare och hyfsat skarp, men färg återgivningen på den lämnar en del att önska och skulle jag få erbjudande om att köpa en sån för 3000-4000kr så skulle jag inte göra det. då jag tror att en tex billig vortex diamondback piskar den i ett test.

men en lite nyare begagnad kvalitets kikare 5-10 år jämfört med nya billigare/mellanklass, så har du nog helt rätt ! 

om allt går som planerat så har jag iaf, swarovski,zeiss,vortex diamondback, vortex talon,och zenith,  att testa samtidigt. ska bli riktigt spännande :biggrin:

Publicerat

Finns Vortek att tillgå i Göteborgsområdet? Börjar bli duktigt nyfiken på Diamondback 8x42.....

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Finns Vortek att tillgå i Göteborgsområdet? Börjar bli duktigt nyfiken på Diamondback 8x42.....

vet inte om JG i göteborg har hemma. men dom kan säkert ta hem på bara ett par dagar

Publicerat

Fast vill titta igenom innan köp...

Publicerat
  • Författare

Fast vill titta igenom innan köp...

det är ju bara att höra om de kan ta hem en som du kan kolla på och berätta att du är intresserad men att du gärna vill kolla innan ev köp , bara för att man ber en butik ta hem något så måste man ju inte köpa det.

Publicerat

Det är ju sant ☺

Publicerat
  • Författare

någon som har kollat i leica trinovid? har ju hört mycket gott om leica och trinovid ligger inte så farligt högt i pris. men vad jag kunde läsa mig till så var det "bara" 10 års garanti på dem? låter lite när många andra har 25-30 eller livstids garanti  :dry:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har nu jämfört kikarna, väldigt enkelt och det blir ju min högst personliga åsikt om detta.

suttit med de olika kikarna och tittat på lite texter som jag skrev ut på ca 70 meter. även buskar,träd, stengärden, diverse vilt och stubbåkrar har blivit noga utstuderade  :wink:

fördelen med swarovskin som jag fick hem var att den kändes väldigt smidig och kompakt samt skön att titta i. stort minus på den var dock fokus hjulet som var alldeles för lätt att vrida av misstag :dry:  

dom billigare kikarna typ genzo kikare, och några 1000kr kikare var inte på samma nivå alls optiskt och gick bort direkt, fick hänga med ut mest för att det var roligt att ha något riktigt billigt att jämföra med.

vortex diamondback tyckte jag var mycket kikare för pengarna men inte riktigt riktigt så vass som jag vill ha, dock väldigt nära.

till en början ville jag väldigt gärna köpa swarovskin men hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte få fram en bra motivering till att betala 17000kr för den kikaren  (12k begagnad ) hade den slagit de andra med hästlängder så hade jag köpt den på stubben. men skillnaderna som jag upplever mellan swarren och en kikare för 4-6000kr är nästan obefintliga.sen att där "bara" är 10 års garanti på en så dyr kikare, tycker jag är förjävla dåligt faktiskt.

mitt val faller på vortex talon, en kikare för en billig peng med riktigt fin optik och behaglig att titta i. lite större och klumpigare, men nästan 7000kr billigare och med 20 år längre garanti än swarovskin. tack för alla svar och tips!

ps. satt med swarovskin igår och lik förbannat så gick där 2 rävar på fältet när jag skulle köra hem med bilen som jag inte sett när det blev mörkt. ibland vill det sig inte även att man har de dryaste och finaste sakerna med sig ut i skogen :ohmy:  :wink: