Publicerat September 3, 201510 yr Vilken är den metriska beteckningen på 17HMR. Håller på att förbereda licensansökan inför försäljning och när jag kikar på min gamla licens för 17hmr pipan står det 4,32x45 vilket inte är en siffra rätt. Rimligen borde det vara typ 4,4x27R eller något liknande men jag vill ha det verifierat så det inte blir strul och kompletteringskrav av den anledningen.
Publicerat September 3, 201510 yr Författare tack. vi får se vad polisen säger. Det är inget man kan veta på förhand....
Publicerat September 3, 201510 yr Dyker det vanligtvis upp brev om komplettering om man skulle ange annat än metrisk beteckning? 308win exempelvis.
Publicerat September 3, 201510 yr Tror jag aldrig har angett metriska kalibermått vid ansökan - och aldrig fått en fråga...
Publicerat September 3, 201510 yr Författare Kompisen fick en fråga på just 17HMR. Licenshandläggaren ifrågasatte om det var en jaktgodkänd kaliber öht eftersom hen inte hittade den i NVVs lista. Därför tänkte jag att det var bra att det i vart fall inte kunde skada att klämma dit beteckningen. Särskilt som beteckningen på min var helt hej kom och hjälp mej.
Publicerat September 3, 201510 yr Borde inte det viktiga vara att använda samma typ av beteckning som är stämplat på pipan? Vad anger man annars på pappren när man åker till Afrika/Nordamerika?
Publicerat September 3, 201510 yr Författare Har skrifvit "17HMR (4,5x27R)" vi får hoppas att licensmänniskorna accepterar det. Det är i vart fall bättre än "17 (4,32x47)" som det korkat nog står på min licens....
Publicerat September 3, 201510 yr Frågan är, om den som utfärdade licensen har blandat ihop .17 HMR och .17 Rem. .17 Rem har en 4.37mm kula och case length på 45.6mm
Publicerat September 3, 201510 yr Bara undrar Henke, vad jagar man i Afrika med 17 HMR? Tycker mest att det pratas om grövre grejorna då
Publicerat September 3, 201510 yr Kommer inte ihåg vad det stod på ansökan då butiken fixade den men kollade snabbt på min färdiga licens (Ok, kollade på min uppskrivna onlinelapp där jag skrivit av licenserna då jag inte är hemma) och där står det .17HMR(4,4x27R).
Publicerat September 3, 201510 yr Johan Tillåter man tokigheter på ett håll för att det ändå inte spelar någon roll så blir det strax praxis.
Publicerat September 5, 201510 yr Bilden kom aldrig med men på min licens står det också 17 HMR och sedan den metriska beteckningen bakom i parentes. Skriver de så så tycker jag det är ok.