Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kolvträ, pris och vart handlar man?

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar om det är någon som vet vad trämaterialet till en kolv kan kosta (vanligt kulgevär med klassisk kolv). Jag förstår att en bra och fin bit trä kan sticka i väg rejält i pris. Det är mer en indikation som jag är ute efter. Vad brukar det börja på?

Det jag hittat på nätet är en del amerikanska och en del turkiska sidor. De amerikanska träbitarna började på cirka 400 dollar och upp till 1700 dollar för de finare. Det är väl i runda slängar 3500-14 500 kr. Är det vad man betalar i Europa med?

Tacksam för länkar till försäljare, om det är någon som har.

Ni som byggt egna kolvar eller låtit en kolvmakare bygga åt er, vad gick träbiten till?

Ni får gärna PM om ni inte vill lämna pris i tråden.

Publicerat

Jag har sett kolvämnen från runt en tusenlapp till över 20.000 för en planka.

De dyra kan se spektakulära ut, men det är som alltid smeden/kolvmakaren som avgör om slutresultatet blir bra.

För 3-3500 kr får man absolut en bra träbit som kommer att ge en kolv långt över fabriksstandard.

Bl.a. här kan du kolla:  www.kolvmakeriet.se   www.vapensmed.se och www.kolvmakeri.se

Publicerat
  • Författare

Någonstans mellan 3-5000 är väl vad budget kan räcka till.

Precis när jag hade postat så jag att det fanns en liknande tråd på grannforat. Där rekommenderade de Roger Vardy, men han finns i Australien!

Publicerat

Det finns många duktiga kolvmakare i Sverige och flera av dom kan få hem bra ämnen också.

En del har dock rätt lång väntetid, om du vill ha själva arbetet (göra en kolv) utfört också

Välj en svensk leverantör / kolvmakare. 

Det är en enorm fördel om något skulle strula. Prylar ska reklameras, skickas tillbaka, osv...

Publicerat
  • Författare

En svensk kolvmakare har jag tänkt att anlita.

När det gäller trä vill jag gärna se vad det finns för utbud och priser. Om en svensk kolvmakare har mycket "trä" att välja på är det inget bekymmer, men det är alltid bra med mycket kunskap och olika perspektiv innan man hoppar in i ett projekt. Hittar man något riktigt bra utomlands kanske det är värt besväret.

Visst är det lättare med reklamation etc. innanför landets gränser.

Jag har ett par projekt som så håller på att falla på plats, men av och till kommer man på ytterligare något man vill få mer kunskap om.

Publicerat

Kolla om det finns träteknisk utbildning i din kommun under gymnasieskolans regi.

Där kan du få det lite billigare. 

Jag har köpt någon träbit här i Kalix men det är några år sedan. :smile: