Publicerat September 5, 201510 yr Jag har min gamla Mauser m96:a som står och känner sig lite ensam i vapenskåpet, om jag skulle vilja pipa om den till en annan kaliber kanske någon klass 2 eller liknande med relativt tung kula vad behöver jag i så fall tänka på? Vilka kalibrar passar till Mauserns slutstycke så att jag slipper bygga om det? Och vad har originalpipan för gänga till lådan? Jag vill som sagt gå ner i styrka inte andra hållet, det finns ju en del som talar för att lådan är för klen för originalkalibern så varför utmana ödet. Jag är ny på detta med vapenbygge med de mekaniska delarna men man vill ju lära sig
Publicerat September 5, 201510 yr Jag har min gamla Mauser m96:a som står och känner sig lite ensam i vapenskåpet, om jag skulle vilja pipa om den till en annan kaliber kanske någon klass 2 eller liknande med relativt tung kula vad behöver jag i så fall tänka på? Vilka kalibrar passar till Mauserns slutstycke så att jag slipper bygga om det? Och vad har originalpipan för gänga till lådan? Jag vill som sagt gå ner i styrka inte andra hållet, det finns ju en del som talar för att lådan är för klen för originalkalibern så varför utmana ödet. Jag är ny på detta med vapenbygge med de mekaniska delarna men man vill ju lära sig väldigt många kalibrar passar till det slutstycket. Är du säker på att du vill lägga så många tusen på en m96.
Publicerat September 5, 201510 yr Författare Nix inte säker alls! Frågorna är i nuläget bara för att stilla nyfikenheten men jag gillar min m96:a så man vet aldrig. till saken hör att jag gjorde en egen kolv till den när jag var i 20+ års åldern och det finns en del affektionsvärde i den för egen del. Om kottarna inte vill ha den så är det ju inte dumt om jag får användning för den.
Publicerat September 5, 201510 yr Ett annat alternativ är ju att behålla den i 6,5X55 och använda lätta laddningar om du inte vill pressa mekanismen. 6,5mm sparkar stjärt, även lågt laddad. Personligen föredrar jag en sådan 6,5-laddning före det mesta i kaliber .224 eller 6mm.
Publicerat September 5, 201510 yr Författare Jag är väl lite inne på att laborera lite med subsonic laddningar , därav så vill jag ha en tung kula med redan från början långsam laddning. Tips emottages gärna på en lämplig sådan kaliber. hur hade exempelvis en 9mm funkat?? jag misstänker att den inte funkar till slutstycket med utdragare osv. Ingen som har koll på vilken gänga som sitter på originalpipan?
Publicerat September 5, 201510 yr Jag är väl lite inne på att laborera lite med subsonic laddningar , därav så vill jag ha en tung kula med redan från början långsam laddning. Tips emottages gärna på en lämplig sådan kaliber. hur hade exempelvis en 9mm funkat?? jag misstänker att den inte funkar till slutstycket med utdragare osv. Ingen som har koll på vilken gänga som sitter på originalpipan? 9mm menar du pistolkalibern.Vad ska du ha bössan till.
Publicerat September 6, 201510 yr Författare 9mm var Bara en idé! jag skulle vilja ha en tung kula som gör tillräckligt på en räv eller grävling i låg hastighet på kanske 50m..
Publicerat September 6, 201510 yr Tänk stötbotten på patronen, 45 ACP har samma som 6,5x55, tror den klarar klass 3 med marginal, går iofs med en hel del arbete att skapa en fungerande matning ur magasin, titta på Google, de lisle carbin, bör rimligen kopplas med en stor dämpare. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 6, 201510 yr Författare :-) tackar för tipset. Jag tänkte att man kunde låsa den del av magasinet som inte blir använt genom att bygga över det,risken är väl att det vill välta då.
Publicerat September 6, 201510 yr :-) tackar för tipset. Jag tänkte att man kunde låsa den del av magasinet som inte blir använt genom att bygga över det,risken är väl att det vill välta då. En riktig smed fixar vad du vill. Problemet är nog mer att du börjar närma dig 10000 kronorsgränsen med stormsteg.
Publicerat September 6, 201510 yr Författare En smed?? Jag vill ju inte leja bort något. Man kan säkert göra raketforskning av det men för att få bra träffbilder på 50m så borde man kunna lösa en del själv!! Magasin m,m blir ju en kul grej att fundera ut lösningar på och går inte det så är ju en enskottare alltid ett alternativ. Allt detta ligger ju bara i tankestadiet men det är ju där idèn föds Btw så verkar det vara M25 gänga i pipan
Publicerat September 6, 201510 yr Är det en orginal 96:a med 74cm pipa? Långa pipor och subladdningar är ingen bra kombination,antingen kapar du befintlig ned till 45cm eller så sätter du i en ny kort i valfri kaliber,308W är lätt att få subbad men det går bra med 6.5x55 också. /Mike
Publicerat September 6, 201510 yr Min 358win har bra prestanda med subsonic och mycket bra kulor för ändamålet
Publicerat September 6, 201510 yr Författare Jo men då borde min 9,3x62 också funka att få subbad och där har jag redan rejält kortad pipa. Eller för den delen 308:an till samma bössa. Men då behöver jag ju inte bygga om Mausern
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Tänk stötbotten på patronen, 45 ACP har samma som 6,5x55, tror den klarar klass 3 med marginal, går iofs med en hel del arbete att skapa en fungerande matning ur magasin, titta på Google, de lisle carbin, bör rimligen kopplas med en stor dämpare. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk Efter att ha tittat på De lisle Carbin så vart jag förstörd!! Vilken liten grym bössa, Vill ha! Kan nog bli skapliga problem att få licens på en sådan konstellation För att kunna använda en 9x19mm till Mauserns slutstycke så hade man väl egentligen bara behövt en lite längre utdragare egentligen?
Publicerat September 10, 201510 yr Nja 9x19 kräver att man shimsar i stötbotten och gör utrdagaren djupare i ingreppet, jag hade gått på 45 acp, men ja det är väldigt trevliga gevär, plisen får inte ha synpunkter så länge det är 45 cm pipa. Christian
Publicerat September 10, 201510 yr Författare Jo det förstås, annars vill väl hylsan välta på väg ut och styrningen blir väl inte så bra på väg in heller. Fast licens på dämpare till klass 3 lär jag få strul med gissar jag.