Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som kan identifiera kulan?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Köpte för några veckor sedan 2 kartonger med någon slag jaktammunition från Norma, dock gamla förpackningar.

Någon som vet vad man kan gämföra den med för kula och vilken typ av vilt den är till?

1e7cd9ee4201cf5ccb6694150808f74c.jpg

a9d316c0d1f0df5daeebd4ac6a39aa4f.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

En klassisk, blööööt blyspets, extremt mjuk och helt klart sämst i klassen på att hålla ihop, å andra sidan är det läskigt mycket död i dem, priset för det är rätt mycket skotthålsrensning. Christian

Publicerat

Okej så typ varmint då? Gissade att det skulle vara en blöt med tanke på vikten.. Vettitusan om man vågar använda dem till gris och älg etc då?:-/

Publicerat

Sätt den bakom bog så ordnar det sig. Men vill du göra revbensspjäll sen rekommenderar jag att städa noga, bly är varken speciellt gott eller nyttigt ;) 

Publicerat

Gris på drev är dem nog ypperlig till, och andra situationer där det är en fördel om djuret drar nödbromsen direkt.

Publicerat

Hamnar ju inte alltid precis bakom bog, har kört med Sako hammerhead innan och tänkte prova a-frame men då kanske man skulle prova den här först nu när jag ändå har dem, osäker med splitter också, händer ju att man har hundarna nära på stånd etc. Ingen som vet om detta är en som heter något nu ( typ vulcan, oryx etc)?

Publicerat

Nej det är blyspets, har utgått ut produktion sedan en inte obetydlig tid, saknar namne idag. Christian

Publicerat

Det är det skräpet man sålde som "Norma Rådjur" - en komplett värdelös kul till tamigfan allt! Jag hade fler eftersök på en ask sådana än jag haft under alla år sammanlagt......

T

Publicerat

Haha ajfan det lät ju inget bra... Jaja får väl prova mig fram och om inget annat så får jag väl använda dem på banan istället! Tack för alla svar!

Publicerat

Om jag hittat dem, köpt dem, hade jag omgående lagt dem på lager, om 30 år kommer du att titta på den igen och vara road över hur ammo som är 50+ år gammal ser ut.

Frågan är om vi har vapen då och om hur de ser ut, jag tror att jakt kommer att utövas med elektroniska markörer, efter lyckad jakt får man åka förbi viltslakeriet, tömma vapnet på träffar och lösa ut motsvarande det köttvärde man har kommit att fälla/markera.

/Christian

Publicerat

Vart kommer det köttet ifrån då? :0

Publicerat

Tja det är ju en relevant fråga, 

i mina mardrömmar, pådrivna av ett visst förbunds agerande i frågan om enskildas rätt att inneha vapen är det frågan om att viltet föds upp i bur eller hägn för att slaktas på sedvanligt sätt,

"jakten" kan då även fortsättningsvis utövas med god allmoge ton, man går ut tidigt på morgonen, samlas innan det blir ljust, tar en gemensam kopp kaffe, man släpper hunden som måste få driva, skälla någon, några timmar, därefter trycker man på power knappen på markören, går ut på de historiska passen som en gång i tiden, när det fortfarande fanns skog/ar gav så många upplevelser,

kommer den frilevande, men uppfödda haren/älgen/rådjuret osv i pass riktas markören mot det och eventuellt markeringar registreras i markören tillsammans med ett foto av djuret.

Det avslutar jakten och hunden blåses av, kallas in för dagen.

Den "jägare" som vill kan därefter åka förbi viltslakteriet, tömma sin markör och lösa ut köttet.

På ovan angivna sätt utövar vi i Sverige allmogejakt och uppfyller alla bevarandegruppers önskemål, tillika har Polismyndigheten, Rättsavdelningen, Enheten för förvaltningsrätt fullt ut kommit att få sitt mål uppfyllt.

Alla legala, civilt ägda vapen är borta och antalet skjutningar med dödlig utgång, mellan kriminella, med civila och mot polisen har ökat med 500% för de vet att inga andra har vapen som matchar deras illegala och inget kan stoppa dem.

En utopi?

Nja det är flera skyttesporter som gått över till helt elektroniskt skytte, trycket är enormt på de enskilda skyttarna, på föreningarna, på skytteorganisationerna idag om just denna sak, trycket utövas från, ja gissa var.

Nåväl, nu är denna tråd spårad på ett synnerligen avancerat och särpräglat sätt, något för vilket jag ber fruktansvärt mycket om ursäkt för, till samtliga berörda.

Vänligen/Christian 

Publicerat

Om det händer då låtar jag att ställa om hela gården till ett fett jakthägn där vi kan utöva våran barbariska blodtörstiga hobby i det mörka!

Publicerat

Om jag hittat dem, köpt dem, hade jag omgående lagt dem på lager, om 30 år kommer du att titta på den igen och vara road över hur ammo som är 50+ år gammal ser ut.

Frågan är om vi har vapen då och om hur de ser ut, jag tror att jakt kommer att utövas med elektroniska markörer, efter lyckad jakt får man åka förbi viltslakeriet, tömma vapnet på träffar och lösa ut motsvarande det köttvärde man har kommit att fälla/markera.

/Christian

Om 30 år är jag förhoppningsvis maskföda och slipper uppleva det. I nästa sämsta allternativet har jag alzeimers och slipper i alla fall uppleva det. Endast vid en mindre katastrof är jag vid full av liv vid 80 års ålder och medveten om eländet.

Själv tror jag mig kunna jaga livet ut, men mina barn kommer förmodligen inte att kunna göra det.

/T

Publicerat

Christian N: Det känns ytterst tveksamt att man faktiskt ska få släppa en hund som "hetsar" djuret om det nu skulle bli som din framtidsutsikt... Dessutom så håller de flesta djurrättsmänniskor slakt av tamboskap som ett värre problem en jakt eftersom de djuren har ett sämre liv än de vilda. I alla fall de djurrättsmänniskor som kan tänka lite... ;)

Då tror jag att det är troligare att man inte går ut i skogen alls utan sitter kvar hemma och "jagar" animerade djur på datorn. Då kan man ju också använda precis vilka vapen man vill. Vill man jaga älg med bazooka eller varg med ak47 så finns det inget som hindrar en... :thumbsup:

Publicerat

Man får hoppas att herrarna Christian N och pmt inte sprider sin dystopiska framtidsyn till våra framtida jägare. Utebliven nyrekrytering vore ett reellt hot mot framtida jakt enligt mig.

Publicerat

Tja det är ju en relevant fråga, 

i mina mardrömmar, pådrivna av ett visst förbunds agerande i frågan om enskildas rätt att inneha vapen är det frågan om att viltet föds upp i bur eller hägn för att slaktas på sedvanligt sätt,

"jakten" kan då även fortsättningsvis utövas med god allmoge ton, man går ut tidigt på morgonen, samlas innan det blir ljust, tar en gemensam kopp kaffe, man släpper hunden som måste få driva, skälla någon, några timmar, därefter trycker man på power knappen på markören, går ut på de historiska passen som en gång i tiden, när det fortfarande fanns skog/ar gav så många upplevelser,

kommer den frilevande, men uppfödda haren/älgen/rådjuret osv i pass riktas markören mot det och eventuellt markeringar registreras i markören tillsammans med ett foto av djuret.

Det avslutar jakten och hunden blåses av, kallas in för dagen.

Den "jägare" som vill kan därefter åka förbi viltslakteriet, tömma sin markör och lösa ut köttet.

På ovan angivna sätt utövar vi i Sverige allmogejakt och uppfyller alla bevarandegruppers önskemål, tillika har Polismyndigheten, Rättsavdelningen, Enheten för förvaltningsrätt fullt ut kommit att få sitt mål uppfyllt.

Alla legala, civilt ägda vapen är borta och antalet skjutningar med dödlig utgång, mellan kriminella, med civila och mot polisen har ökat med 500% för de vet att inga andra har vapen som matchar deras illegala och inget kan stoppa dem.

En utopi?

Nja det är flera skyttesporter som gått över till helt elektroniskt skytte, trycket är enormt på de enskilda skyttarna, på föreningarna, på skytteorganisationerna idag om just denna sak, trycket utövas från, ja gissa var.

Nåväl, nu är denna tråd spårad på ett synnerligen avancerat och särpräglat sätt, något för vilket jag ber fruktansvärt mycket om ursäkt för, till samtliga berörda.

Vänligen/Christian

Tyvärr ett inte alltför orealistiskt scenario men den dagen morotsterroristerna vinner så förlorar de i samma stund. För då får vi svälta för första gången på hundra år när sista bonden har släckt lyset och alla flyttat in till storstan. Men jag ser framför mig nästa val som jag tror kommer att bli ett av de smutsigaste i hela Sveriges demokratiska historia.

Publicerat

Jag har använt den ammon till rådjur och är till skillnad från PMT väldigt nöjd. Om kulorna ginge att köpa skulle jag ladda dom till 4150.

Till hårdare vilt går det nog åt hårdare kulor.