Publicerat September 8, 201510 yr Undrar hur länge till vi får jaga. http://www.expressen.se/debatt/algarna-plagas--for-en-stunds-avkoppling/ Älgarna plågas – för en stunds avkoppling Publicerad 08 sep 2015 11:06 Liten Mellan Stor Älgjakten som nu startat kommer att bli en plågsam historia för djuren. Så varför jagar jägarna? De flesta anger i första hand att jakten ger dem avkoppling i naturen och trevlig samvaro med jaktkamrater – alltså för nöjes skull, skriver Camilla Björkbom, Djurens Rätt. Rekommendera385 Tweeta14 Jakten kommer den närmaste tiden att kräva livet av omkring 100 000 älgar och ytterligare tusentals kommer att skadskjutas. Bilden av att de vilda djuren dör smärtfritt av ett enda snabbt dödande skott efter ett helt liv i frihet är vida spridd, men stämmer dåligt med verkligheten. Skadskjutningarna under jakten är omfattande och plågsamma. Det kan krävas flera skott innan djuret slutligen dör. Tusentals skadskjutna älgar måste eftersökas i timtal. Många hittas aldrig. Var och en av dessa älgar går ett lidande till mötes som är svårt att föreställa sig. Ett bukskott kan leda till plågsam bukhinneinflammation, smärtan från sönderskjutna mjukdelar och ben är stor, medan långsam blodförlust leder till svaghet och successivt nedsatt allmäntillstånd. Vad många inte känner till är att lidandet under älgjakten endast är toppen på det isberg av lidande som jakten orsakar djuren i de svenska skogarna. Rävar och grävlingar är fredlösa från att de tagit sitt första andetag. Årsungar av räv och grävling får jagas under vår och sommar och sedan vidtar höst- och vinterjakten på de vuxna.Rävar och grävlingar tar nämligen byten som jägarna själva vill döda, och därmed konkurrerar de med jägarna om viltet. En särskilt plågsam jaktform är grytjakten. Av hundar jagas rävar och grävlingar upp från sina gryt där de har sökt skydd. Väl uppe skjuts de sönderstressade djuren av en jägare. Nära förknippat med grytjakten är grytanlagsproven. De går ut på att testa vilka hundar som passar för att användas vid grytjakt. Testerna görs i konstgjorda gryt med grävlingar som sätts in i grytet där de stressas som levande lockbete för hundarna. Det kallas ”viltvård” när räv- och grävlingsungar dödas i eller utanför grytet, och när mårdar som fångas i fällor som ska vara dödande men i stället kan orsaka ett utdraget lidande. Svenska Jägareförbundet ser djuren som populationer av arter som ska hållas nere alternativt förstärkas, beroende på vilka djur jägarna vill jaga och fylla frysboxen med, men fakta är att alla vilda djur är kännande individer. De lever, lider och dör som individer, inte som populationer. Det gäller oavsett om det rör sig om en grävling som jagas inne i sitt gryt, en skadskjuten älg som eftersöks i timtal eller en räv som stressas i en snara tills jägaren kommer och skjuter den. Varför jagar jägarna? De flesta som håller på med jakt anger i första hand att jakten ger demavkoppling i naturen och trevlig samvaro med jaktkamrater – alltså för nöjes skull. Jakt för nöjes skull har däremot ingen förankring hos svenska folket. Två tredjedelar av Sveriges befolkning anser nämligen att jakt för spänning och avkoppling är grymt mot djuren, enligt en undersökning från Sveriges Lantbruksuniversitet. Trots detta står det fritt för jägarna, som utgör en minoritet av Sveriges befolkning, att döda och skada runt 100 000 älgar årligen – för nöjes skull. I dag kan jägarexamen tas under en helgkurs och jägaren är därefter fri att skjuta på levande djur. Svenska Jägareförbundet ansvarar för delar av jakten och viltvården i Sverige, och erhåller miljontals kronor för det från skattemedlen. Svenska folket har rätt att kräva mer än så här av Svenska Jägareförbundet. En minoritets intresse för jakt kan inte längre få vara utgångspunkten för livet i svenska skogar. Den enda jakt som kan anses vara acceptabel ur ett djuretiskt perspektiv är för att avsluta lidandet för skadade eller sjuka individer. I övrigt behöver vi som samhälle hitta andra sätt att lösa de konflikter som uppstår mellan människor och vilda djur. Camilla Björkbom, förbundsordförande Djurens Rätt
Publicerat September 8, 201510 yr Du måste ha en hög tilltro till den organisationen Faxe! Själv har jag stött på den vid enstaka tillfällen irl. Kan nog säga att jag knappast känner flåset i nacken... Men inser att det på sidan finns en vilja att måla ut jaktens framtid som dyster och mörk, jag ska inte störa i detta. Antar att jag träffar fel folk i arbete och privat för jag stöter sällan på jaktmotståndare, tvärt om! Men som sagt, jag ska lägga ner och låta er tona upp hoten ifred!
Publicerat September 8, 201510 yr Författare Du måste ha en hög tilltro till den organisationen Faxe! Inte mycket . Men jag tror nog att vår vice stadsminister med anhang har det. Och sossarna kohandlar nog bort tex grytjakten mot något.
Publicerat September 8, 201510 yr Ja.. Vad ska man säga.. Inte riktigt alla indianerna i kanoten där.. det brukar visst komma en sånt inslag varje år vid den här tiden, så jag är inte så orolig.
Publicerat September 8, 201510 yr :dry:Väldigt långt ifrån sanningen i vissa hänseenden, tror att dom tar i lite för mycket, så att det blir helt fel för dom själva.
Publicerat September 8, 201510 yr Författare Tyvärr, så tror jag att det är en hel del som köper hennes historia .
Publicerat September 8, 201510 yr Tyvärr, så tror jag att det är en hel del som köper hennes historia . Tyvärr alldeles för många.
Publicerat September 8, 201510 yr Detta är en populär post. Hade det inte varit för att dessa stollar fått utrymme i media så hade jag endast sett dem som underhållande. Jag har lite svårt att ta argumenten på allvar när dylika organisationer själva håller på och släpper ut minkar m.m. från pälsfarmer (nu tillhör jag inte dem som tror att livet som mink på farm är så upplyftande, men nog är det bättre för en mink att leva i bur och få mat än att bli utsläppt i naturen utan att kunna skaffa mat på egen hand och dessutom inte helt sällan förirrar sig upp på vägar och blir överkörda). Om man därtill jämför "plågoaspekten"/stressen som t.ex. en älg upplever av att bli skjuten av en jägare kontra om den blir riven av en varg eller en björn (som garanterat inte har en tanke på att ens försöka minska lidandet hos sitt byte) så tror jag att jag (om jag skulle reinkarneras som älg) helt klart skulle föredra att falla för en jägares hand hellre än att bli riven av ett rovdjur. MVHAlias
Publicerat September 8, 201510 yr Tyvärr, så tror jag att det är en hel del som köper hennes historia . ja men dom är redan på den sidan. de flesta skiter i jakt och jägare bara de slipper bli inblandade.
Publicerat September 8, 201510 yr Insändare i Norran om fågeljakt. JAg kommer inte att besvara den orkar inte ens ge mig i i debatten som kommit som kommentarer på insändaren. http://norran.se/asikter/insandare/varfor-denna-fageljakt-448160
Publicerat September 9, 201510 yr Förbundets fäktade för att bromsa användande av teknisk mer utvecklade vapen står om möjligt ännu sämre dager med den här bakgrunden. Mer ändamålsenliga vapen vapen borde väl innebära färre skadeskjutningar? /M
Publicerat September 9, 201510 yr Detta är en populär post. Frågan är varför tidningarna ger såna här extremister plats i spalterna. Av hundra påståenden så är ju hundra direkt felaktiga. Men att svara dem med fakta går inte för som med all extremism så är de inte mottagliga för sånt.
Publicerat September 9, 201510 yr Dom där har alltid funnits , och de är som Veganer o dyl omöjligt att diskutera med. Sen att jägarne framhåller att det är för att titta på falland höstlöv är största anledningen dom jagar är korkat av dom. Mao ber dom om ursäkt för att dom jagar.. Men dom får mkt plats i media tyvärr / P
Publicerat September 9, 201510 yr Åsa är väl denna grupps galjonsfigur, och hon verkar ju vass. Undrar just hur de övriga följarna är i skärpan, en Tormek hjälper förmodligen föga.
Publicerat September 9, 201510 yr Å här kommer repliken från förbundet http://www.expressen.se/debatt/vi-jagare-bar-ett-stort-samhallsansvar/ Klockrent!
Publicerat September 9, 201510 yr Författare Å här kommer repliken från förbundet http://www.expressen.se/debatt/vi-jagare-bar-ett-stort-samhallsansvar/ Klockrent! Läste precis den. Jag tycker också att det svaret var bra.
Publicerat September 9, 201510 yr Detta är en populär post. Djurens Rätt talar för sin egen publik - liksom jägarkåren talar för sin - och de oinsatta brukar sällan lyssna på någon av sidorna, men det är trist när man far med osanning och lögner för att beskriva någonting man inte riktigt förstår sig på... Jag kan förstå de som motsätter sig all form av dödande och enbart lever på baljväxter eller liknande, men ingen tycks vilja prata om vårt arbete vid viltolyckor - förutom när de själva har kört på något djur och gnäller som fan på att vi inte kommer ut inom tre minuter, men så är människan dessvärre och det är sällan man tar ett steg åt sidan och tänker till lite extra och ser vad det hela handlar om. Jag har sedan länge slutat diskutera med de som inte är villiga att lyssna men jag gillar inte den köttindustri som förser folk med billigt kött för jag tycker inte om den djurhållning som krävs för att det skall bli någon vinst på det hela, och därför började jag en gång i tiden också att jaga. De jag har allra minst förståelse för är de köttätare som klagar högljutt på oss jägare för att i nästa minut stå och dregla över billig dansk fläskfilé i kyldisken... De är den största boven för alla djurs rätt om någon! Artiklar som denna är menlösa som privatperson att kommentera eftersom mottagarna icke är intresserade och då är det bättre att låta bli helt enkelt och veta att man själv inte är en del av problemet utan en del av lösningen.
Publicerat September 9, 201510 yr De jag har allra minst förståelse för är de köttätare som klagar högljutt på oss jägare för att i nästa minut stå och dregla över billig dansk fläskfilé i kyldisken... De är den största boven för alla djurs rätt om någon!Möjligtvis undantaget den militanta veganen som matar sin Irland-importerade blandras med samma sak..
Publicerat September 9, 201510 yr Detta är en populär post. Möjligtvis undantaget den militanta veganen som matar sin Irland-importerade blandras med samma sak.. Jo fast hellre det än de veganer som tvingar sina djur att äta vegankost... Har sett riktigt tragiska bilder på hundar och katter som varit nära svältdöden pga just denna idiotin...
Publicerat September 10, 201510 yr Får slänga in en historia från min studenttid om just veganer och husdjur. Hade en boaorm på den tiden och en natt blev jag väckt av telefonen. Var en bekants flickvän som ringde. De hade en nybliven vegan på korridoren som på fyllan hade försökt mata sin orm med falafel som han värmt i micron. Gick ju inte så bra utan ormen högg sig fast i killens haka. Tjejen som ringde var helt uppstressad och jag försökte få fram vad för orm det var. Ingen visste så jag sa till dem att ringa 112 i fall det var en giftorm. Tog mig upp till korridoren samtidigt som ambulansen kom och fick följa med till akuten då jag hade "ormvana". Väl på plats så kom en ganska irriterad läkare ut med en sax och klippte av ormen strax bakom huvudet. Sen dök en expert upp som kunde konstatera att det var en ganska udda men inte så giftig orm som killen hade. Dock fanns den på listan över djur som inte får handlas med så när veganen väl nyktrade till så hade han ingen orm kvar och åtal att vänta för handel och import med otillåtna djur. Killen hade berättat innan att han köpt ormen i Köpenhamn och haft med den hem "under tröjan".
Publicerat September 10, 201510 yr Ont gör det för dumma. Har en egen veganhistoria från studietiden men den gör sig bättre på läsar brev sidan i Aktuell rapport än i text här, i Uppsala var det ett par som nästan svalt sitt barn till döds för ett antal år sedan. Vegan och raw god är inte adekvat föda för små barn. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 10, 201510 yr Detta är en populär post. Detta rör sig ju i och för sig om en debattartikel, så jag tycker inte man behöver fästa så stor uppmärksamhet vid det eller uppleva jakten som hotad. Det finns ju även en rad välskrivna mothugg i kommentatorsfältet och man får hoppas att Expressens läsare även tar sig tid att läsa detta. Mitt intryck av utvecklingen är att vi som jägare och jakten som helhet upplever en stark uppåtgående trend! Acceptansen för jakt är enormt förankrad i de breda samhällslagren ( http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/08/fortsatt-hog-acceptans-for-jakt/) och allt oftare lyfts de ekologiska aspekterna fram när det talas om jakt och viltkött. Lite off topic kanske men vill bara dela med mig av några rader rent allmänt apropå Djurens rätt, veganer/vegetarianer och så vidare: Jag har personligen många vänner och bekanta som är övertygade vegetarianer, tom veganer, och som intresserat lyssnar på jakthistorier eller som självmant frågar och vill veta hur jakthelgen gick osv Framförallt verkar det röra sig om en fascination över jakten som fenomen, antar att det är ganska "exotiskt" för en urbant rotad vegetarian. Upplyftande nog så brukar personer med dessa övertygelser vara positiva till jakt och viltvård, däremot är de såklart kritiska till köttindustrin men den har ju ingenting med jakt att göra så där lämnar jag walk over. De flesta är ju vegetarianer av etiska anledningar så vill även som hastigast beröra jakt och etik: I naturen gäller "naturens lag", det kan de flesta ställa upp på. Jag brukar sedan förklara vad naturens lag ger för alternativ till utträde ur densamma - Utmärgling, sjukdom eller att tas av rovdjur. Man brukar få förklara vad utmärgling innebär och berätta hur vanligt det är. Jag brukar även dra en sann anekdot från viltvårdsområdet om en älgko som blev slagen över ryggen av en björn, fick knäckt ryggrad och som sedan åts upp levande. Det brukar få rovdjursromantikens skimmer att skingras en aning. Sedan kan man konstatera att en död orsakad av en kula är som en skänk från ovan jämfört med "naturens lag" och de köper de allra flesta som en god förklaring till en etiskt försvarbar jakt där även det ekologiska perspektivet har en god tyngd enligt devisen - ju mer viltkött desto mindre industrikött. Sen finns det ju såklart alltid "tok-veganer" precis som det finns tok-vänster/tok-höger och det är såklart något att vara vaksam mot. Men det jag menar är att jag upplever att vi jägare ofta förutsätter att veggisar är våra "fiender" eller antagonister och att det är lite onödigt. Försök förklara istället, min erfarenhet är att det finns enorma kunskapsbrister om jakt men även en stor nyfikenhet att få veta mer om den, vare sig det handlar om vegetarianer eller ej.