Publicerat November 11, 200619 yr ...möjligtvis börja känna en viss optimism nu? Lite tidigt är det förvisso, men jag tror jag tar mig en liten stänkare i alla fall. Det är ju lördag också... http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=60321 Pettson
Publicerat November 11, 200619 yr Regeringen varkar stå för sitt vallöfte. Det var ju bra det! Detta var en av de frågorna som fick mig att byta från det röda till det blå blocket vid höstens riksdagsröstning. Knäpp ide att förbjuda bly i jaktammunition. Ett sådant förbud skulle ju mer få en akademisk betydelse så länge som det finns ammunition och kulor att köpa i våra grannländer. Men det är klart att om det skulle förbjudas i handeln och det skulle visa sig att EU skulle ta efter om säg excempelvis 10 år så skulle tillslut våra privata lager ta slut. Det skulle vara svårt att fylla på dem utan att bryta mot införselselagarna i EU. Jägarna skulle förmodligen övervakas av speciella poliser som gjorde nogranna husrannsakningar. Det kanske skulle uppstå en svart marknad för "bly". Man kan ju tänka sig att poliser utklädda till "blyammunitionsmaffian" som skulle försöka sälja bly på den svarta marknaden (till jägarna) för att avslöja busarna. Straff som skulle utmätas blir förmodligen indragna vapenlicenser, fotboja och dagsböter (kanske frihetsberövning om det bdömms som grovt miljöbrott). Nå nu börjar jag spåra ur ...
Publicerat November 11, 200619 yr Kemikalieinspektionen och Naturvårdsverket har sagt sitt http://www.kemi.se/templates/News____4592.aspx
Publicerat November 12, 200619 yr I Norge går det i alla fall inte att köpa blyhagelpatroner längre. Pettson
Publicerat November 12, 200619 yr Regeringen varkar stå för sitt vallöfte. Det var ju bra det! Detta var en av de frågorna som fick mig att byta från det röda till det blå blocket vid höstens riksdagsröstning.Knäpp ide att förbjuda bly i jaktammunition. Ett sådant förbud skulle ju mer få en akademisk betydelse så länge som det finns ammunition och kulor att köpa i våra grannländer. Men det är klart att om det skulle förbjudas i handeln och det skulle visa sig att EU skulle ta efter om säg excempelvis 10 år så skulle tillslut våra privata lager ta slut. Det skulle vara svårt att fylla på dem utan att bryta mot införselselagarna i EU. Jägarna skulle förmodligen övervakas av speciella poliser som gjorde nogranna husrannsakningar. Det kanske skulle uppstå en svart marknad för "bly". Man kan ju tänka sig att poliser utklädda till "blyammunitionsmaffian" som skulle försöka sälja bly på den svarta marknaden (till jägarna) för att avslöja busarna. Straff som skulle utmätas blir förmodligen indragna vapenlicenser, fotboja och dagsböter (kanske frihetsberövning om det bdömms som grovt miljöbrott). Nå nu börjar jag spåra ur ... Jag tror att Eskil är rätt man för oss faktiskt, inte nödvändigtvis pga hans blockhörighet utan för att han vet vad han snackar om i jaktfrågor. Det är viktigt att den inte blir slack på tråden nu, det duger inte att lova guld och leverera silver. Men, jag är nöjd så här långt och optimistisk för framtiden.