Publicerat September 13, 201510 yr Jag har läst att många skriver att deras säkring är tyst när dom osäkrar derad Sauer 202. Min är det inte om jag inte håller emot säkra knappen samtidigt. Jag ser inte riktigt hur den skulle kunna vara tyst med den konstruktionen som är. Sauer 200str är ju inte tyst heller och den är ju liknande. Så är de ni testat tysta, helt tysta?
Publicerat September 13, 201510 yr Min 202 Takedown var helt tyst iaf. Säkringen flippar ju inte mellan två lägen som en Sako 75, utan rörelsen är mer långsamt trög.
Publicerat September 13, 201510 yr Författare Om man tar loss trycket så ser man ju att den flippar mellan två lägen men det är ju ett länkage också. Jag tror enda sättet att få den tystare är att sätta lite fett så det dämpar rörelsen. Finns det någon med mer tankar kring detta?
Publicerat September 13, 201510 yr Det där är olika mellan bössorna har jag märkt. Jag har två 202, den ena med ett par år på nacken är knäpptyst den andra låter lite men inget som man stör sig på. Däremot har jag testat dom som knäpper likt en spänntangent. Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 13, 201510 yr Författare Ja min låter klart störande. Kanske inte så det stör vilt bortom hundra meter men helt klart negativt för t. ex. rävlock. Undrar vad det kan bero på att det skiljer sig eftersom grundkonstruktionen måste ju vara likadan på alla. Provade sätta lite fett för att sega ner det och det blev bättre men inte bra.
Publicerat September 13, 201510 yr Det beror lite på vilket av de olika tryckena som sitter monterade på bössan. /T
Publicerat September 13, 201510 yr Författare Jag har modellen med snälltrycke. Säger det något eller finns det flera av dom? Något att göra åt saken?
Publicerat September 13, 201510 yr Det finns nog runt 10-12 olika tryck, jag har aldrig orkat sätta mig ner och reda ut vad som är vad. Det finns ett gäng olika - en del låter andra inte. T
Publicerat September 14, 201510 yr Författare Det finns nog runt 10-12 olika tryck, jag har aldrig orkat sätta mig ner och reda ut vad som är vad. Det finns ett gäng olika - en del låter andra inte. T Okej. Jag får väl hålla ögonen öppna och om det dyker upp ett tyst får man väl köpa ett sådant.
Publicerat September 14, 201510 yr Min är precis tyst. Behöver inte heller hålla emot för att den ska vara det. Med vänlig hälsning John
Publicerat September 14, 201510 yr Författare Fan, varför ska det alltid vara såhär att jag får skiten. Jag har i alla fall fixat trycket för det fanns ett irriterande litet hack precis innan det gick av och jag som är van trycken på dyra tävlingsvapen fick ju panik. Problemet var att ena upphaksytan inte var polerad och därför hade vissa bearbetningsmärken. Polerade detta med autosol och det blev faktiskt bra, trodde inte att autosolen skulle klara av att polera nog mycket men det räckte.
Publicerat Oktober 13, 201510 yr Författare Mycket trött på att alla måndagsexemplar alltid hamnar hos mig. Trycket är inte helt bra, hacket är borta men det är ett litet släp kvar. Säkringen låter för mycket, har lämnat in den för åtgärd hos handlaren. Jag tyckte att vi skulle byta trycke men inte dom. Kul att vara utan bössa under jakten, tur i oturen är det att jag inte kan jaga något denna vecka/helg så det kanske löser sig. Kände på 4st 202:or och 3st hade tyst säkring men alla hade ordentligt släp i trycket. Vad är detta för dynga?
Publicerat Oktober 13, 201510 yr Författare Trycket på snudd på alla 202or är ställbart..... T Jo, avtrycksvikt för direkttrycke och snälltrycke men inget mer. Det är väl bara matchtrycket som har mer justering?
Publicerat Oktober 13, 201510 yr Jo, avtrycksvikt för direkttrycke och snälltrycke men inget mer. Det är väl bara matchtrycket som har mer justering? Ja, men alla tryck har ett intervall där de kan ställas med rena tryckpunkter - över men framförallt under kan de konstra. Då får man byta fjädern med, men nu är det som regel vikter som jag personligen inte vill ha på ett jaktvapen. /T
Publicerat Oktober 13, 201510 yr Ja, men alla tryck har ett intervall där de kan ställas med rena tryckpunkter - över men framförallt under kan de konstra. Då får man byta fjädern med, men nu är det som regel vikter som jag personligen inte vill ha på ett jaktvapen. /T Kan man ställa om det till tryckpunktstrycke?
Publicerat Oktober 13, 201510 yr Kan man ställa om det till tryckpunktstrycke? Vissa, men inte alla. /T
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Författare Ja, men alla tryck har ett intervall där de kan ställas med rena tryckpunkter - över men framförallt under kan de konstra. Då får man byta fjädern med, men nu är det som regel vikter som jag personligen inte vill ha på ett jaktvapen. /T Mitt var ställt på 1,3kg och orent med släp. Nu är det rent men med släp och jag har justerat ner det till 1,050kg och det är där jag vill ha det. Släpet är dock lika stort om jag ställer det till 1,3. Alla andra trycken där jag kunnat justera fullt ut så beror detta fel på för stort ingrepp (vet inte om det är korrekt term men jag menar att upphaksytorna går för mycket om varandra). Nu är ju sauertrycket lite annorlunda, det är ju lite mer leder och grejer där i.
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Författare Skaffa ett matchtryck..... /T Har du koll på om det går att justera utan tryckpunkt och hur avtrycksvikten kan ändras på matchtrycket? Enligt manualen så går det inte att ha utan tryckpunkt och det står bara att avtrycksvikten är 700g, vilket är för lätt på ett jaktvapen enligt mig.
Publicerat Oktober 14, 201510 yr Tryckpunkten får du nog - även om jag har för mig att den kan ställas nära noll. Vikten har jag för mig man kan pilla upp emot kilot. Men kolla med Torsbo - det var för länge sedan jag grävde i dem för att minnas det. /T