Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vill köpa en Mauser 96

Featured Replies

Publicerat

hej

jag har nyligen klarat av jägarexamen och letar nu vapen och vapenskåp. Jag överväger att köpa en mauser 96, och de vapen jag hittat har främst varit hos vapenhandlare. Jag undrar  helt enkelt, vart säljs begagnade vapen- privatperson till privatperson? (tycker Blocket har ganska litet utbud)

Publicerat

Grattis till jägarexamen! :D

Tycker att det alltid brukar stå några gamla 96or hos varenda vapenhandlare. Jag hade nog valt en 98 i stället faktiskt. :)

Publicerat

Blocket har ett litet utbud eftersom "omsättningstiden" är så lång att det som regel inte säljs speciellt mycket vapen privatperson till privatperson på den öppna marknaden längre. I den mån det sker så sker det numera mellan personer som känner varandra och då hamnar inte pangen på blocket......

/T

Publicerat

Lägg en köpesannons här så ska du se att det ordnar sig

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Publicerat

Finns en M96:a på Blocket just nu.

Orginalutförande i Stockholmstrakten

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Lite allmänt om vapenskåp, köpte ett på XXL för 2300 kr vilket var det billigaste jag kunde hitta. SKåpet är 80 kg, o måtten ca 130x30x30. Syftet är inte att göra reklam för XXL, utan hjälpa personer med nya examen att hitta billiga vapenskåp:)

Publicerat

Lite allmänt om vapenskåp, köpte ett på XXL för 2300 kr vilket var det billigaste jag kunde hitta. SKåpet är 80 kg, o måtten ca 130x30x30. Syftet är inte att göra reklam för XXL, utan hjälpa personer med nya examen att hitta billiga vapenskåp:)

Var finns du, finns en gubbe i värnamo som är bra på 96or, men kanske du ska leta 98!

värnamo vappen

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Tackar för Värnamo tipset, jag skall kontakta honom då jag behöver en kornskruv till 96, kanske han har sådana.

Jag köpte en Mauser 96 av Mikros vapen i Svanesund. Mausern har "matching numbers" och är verkligen jättefin, jag tog isär den så mkt som jag vågade och vapnet känns oanvänt. 800 kr var priset. Om någon är intresserad av Mauser 96 så fanns det fler där, tydligen börjar det bli lite svårt att hitta Mauser 96, för x antal år sedan fanns hur mkt som helst.

Handläggningstiden för ansökan tog 4 veckor hos polisen, i min ansökan skickade jag med kopior på allt, inkl kvittot till vapenskåpet. Jag gick till Polisen (Göteborg) och lämnade in min ansökan och betalade samtidigt, samt bad dom verkligen visa för mig att de scannade in ansökan. Tyvärr måste sägas att Polisen Göteborg är mycket dåliga på sitt sätt att hantera ansökningarna. Efter jag skickat in min ansökan ringde de vapenhandlaren och menade på att vapnet var av annan tillverkare än vad som angivits i ansökan- detta visade sig fel. En kompis ansökte samtidigt om licens och honom mailade polisen och bad honom skicka in kopia på vapenskåpsinköp- vilket han gjort i första ansökan men som de hade slarvat bort. Jag kanske har haft tur med mina ansökningar, jag köpte en gammal side by side och den gick igenom på fyra veckor utan problem.

Nu i helgen sköt jag och en kompis med vapnet för första gången, testade 100 meter och vapnet funkar riktigt bra, dock behövs siktet justeras lite (därav kornskruven enligt ovan). Vapnet har ett sm sikte, nästa gång skall vi testa 300 meter (öppna sikten). Det är ett riktigt härligt vapen, jag är mycket nöjd med den.  

Jag är intresserad av att köpa en Mauser 98 också, vet någon vart dessa kan gå att hitta? Jag har sett en vapenaffär i Köpenhamn som säljer sådana för ca 5500 kr och uppåt. Om någon säljer privat så kontaka mig gärna, helst vill jag ha "matching numbers" men jag har förstått det är svårare på dessa vapen.