Publicerat November 11, 200619 yr Hello! Så var de sista jaktprovet för min jycke avklarat. Tänker skita i den biten nu. Ja möjligt jag går nått viltspårprov till framöver. Har fått ihop till 2x2:dra pris på jaktprov i alla fall. Var i Skåne idag o när vi släppte skrället i ”min” såt så börjar hon med några grova skall direkt. Blev dock inget av det, tror att det luktade lite gris. Förflyttning efter 10 min. Uppe i en tät granbacke så ståndskalls vrålar min jycke i kanske 20 sek. sen kommer hon tillbaka, ja ta han då! säger jag o hon sticker dit där hon hade något igen. Möjligt att hon ville hämta mig eller nått. Nu blir det i alla fall ett redigt påstick och drev ut ur såten. Tyvärr går drevdjuret i en svacka så det blir ingen observation av passaren. Lite förvirrad återgång vad jag kunde höra över radion. En passare hade försökt skicka hem jycken mot husse. Hon sket i honom och valde att sticka en runda till bilen istället men när jag inte var där så kom hon tillbaka på sina egna spår. Sen börjar hon fara runt o skälla ”ståndskall” i planteringen, verkar dock lite förvirrat, är hos mig flera ggr. Nya språng slag från gris ser jag och en ny rejäl lega där hon först vrålade. Blir i alla fall inget vettigt av det hela. Möjligt att det var grisen som hon drev ut eller så var den kvar i såten men att jycken inte lyckade få redig kontakt igen. Så var det dags att gå ut ur såten, typ en 15 min innan så rapporterar en observatör att ett rådjur gått ur såten. På väg ut så kom min jycke på rådjurets löpan och går över vägen, 50 m utanför såten så reser hon rået o driver iväg en stund. Perfekt återgång efter drevet. Gissa vad jag fick för poäng på skogsmomentet 1-8? MvJh NS Glömde skriva att hon hade sökrundor i bra fart på 1-2 min. Jycken som gick innan hade sökrundor på 2 min och 2 drev med observation av räv o rå. den jycken fick en 7:a
Publicerat November 11, 200619 yr Författare Som tipps ! Saxat från Wachtelklibbens hemsida. Ökl I öppenklass bör hunden provas minst 30 minuter. Hund, som ligger ute på sök och ej finner vilt bör under en 10-minuters period söka kontakt med föraren 1 – 2 gånger. Hund, som tar upp och driver viltet ut ur såten skall helst avbryta vid såtgränsen. Forts Fritt sök. För att tilldelas 4 poäng måste minst ett drevdjur fastställas, (dvs att hunden med säkerhet drivit ett vilt som setts, hörts eller säkert avspårats). För att tilldelas 6 poäng måste hundens arbete resultera i minst två drev varav ett drevdjurskall fastställas. För att tilldelas 5 poäng i skogen får hunden ej hamna under 4 poäng i någon egenskap. Om hunden driver vilt ut ur såten och detta avlägsnar sig väsentligt från området bör hunden avbryta drevet inom fem minuter och direkt söka kontakt med föraren. Så länge viltet buktar inom såten skall hunden visa att den uthålligt driver viltet. Det är en fördel om hunden kan kallas in på drev,(bedömes under förighet) Hund som bevisligen vägrar jaga särskilt viltslag kan ej tilldelas högre än 3 poäng i fritt sök.. Krav för godkännande: - att hunden finner och med skall driver viltet minst två minuter om drevdjuret inte dessförinnan lämnat såten. MvJh NS
Publicerat November 11, 200619 yr Har aldrig brytt mig om att gå jaktprov med min Wachtel till mina uppfödares stora förtret, verkar lite flummiga tycker jag. Lite vägledning på din fråga, är du nöjd eller ej?? Mvh
Publicerat November 11, 200619 yr Författare Nä, knappast! Fick en 1:a på skogen= icke godkänd! De 2 rediga dreven var på uppåt o över 4-5 min, svårt o höra för de blåste rätt mycket. Så drevlängd på första va det nu var o så rået utanför såten var helt ok. Med tanke på att vi för 14 dar sen skrapade ihop till ett andra pris o då i skogsmomentet reste hon 3 ggr men ingen obs men ett av dreven var på rådjur som observerats innan upptag inne i såten. Fick då en 4:a på skogen o det räckte som sagt till ett andra pris när det räknats ihop. Skillanden ska förmodligen vara att det var 50 m på fel sida vägen... Känns rätt löjligt måste jag säga.. Speciellt med tanke på att vi var påväg ut ur såten men dock inte avbrutit provet. Vi var alltså väldigt nära såtgränsen när upptaget kom. Förstår iofs andemeningen med "fastställt vilt" o att det inte ska premieras jyckar som lullar runt o skäller utan att där är vilt på benen. Men om jycken börjat skalla på rätt sida vägen så skulle det varit ok? och förmodligen genererat minst en 4:a Men som jag ser det så skötte hon sig rätt hyfsat men med min vanliga otur så sket det sig ändå. Om det nu var grisen hon drev ut i första rediga drevet och någon sett den vore det kanske möjligt att få ett S i meriterna,va vet jag.. Jag "drog" min hund och åkte hem efter skogsmomentet, ingen mening o fortsätta med spår, landapport o vatten med en 1:a på skogen. Dommarns kommentar efteråt eller kanske det var uppmuntran, va vet jag.. "Du har en jävla bra hund men tyvärr är reglerna sånna". MvJh NS
Publicerat November 13, 200619 yr Där ser man jag som trodde att just skogsmomentet var den enklaste delen i provet. Tänkte försöka starat min till hösten men först ska han ju klara unghundsprovet. Han var ju för ung för att få starta nu i höst, annars så tror jag nog han hade haft en hygglig chans att klara provet!
Publicerat November 13, 200619 yr Ja NS mitt svar är att hunden inte självständigt fann viltet som jag tolkar din beskrivning. Det låter som hunden skyggar för gris efter förflyttning(stöd) resulterar det till drev på gris?Grisen kanske rörde på sig efter att folket rört sig? Men varför fann inte hunden sen rådjuret i såten om det observerats? det kom ur såten? På väg ut stöd igen? Domaren kanske bedömde att hunden inte visade det självstäniga arbete vi söker i våra prov? Mvh WACHTELMAN
Publicerat November 13, 200619 yr Författare Visst kan de va så men enl dommarna så blev det ej godkänt för att inget drevdjur kunde fastställas. Från första riktiga kontakten med grisen så stod vi still. Drevet gick rakt mot och förbi oss på kanske 70m men de var allt för tätt för att se något. Ungefär samtidigt gick rådjuret ur såten, möjligt att det störts av grisen eller drevet. Glömde! de första grova skallen var direkt efter släpp. blev dock inget och tiken sökte därefter frimodigt åt alla håll. Även igenom där hon skallat. En sak som dock drog ner bedömningen var givetvis mitt peppande, tolkades som om jyken inte skulle söka utan det. Villket hon gör, alltså söker utan att jag manar på. Tyvärr gör jag det av gammal vana.. Ska försöka hålla käft hädanefter... :-[ Hade jag fått bedöming "för dåligt sök" så skulle jag köpt det utan gnäll. Vet att jag inte jagar på samma sätt som på proven och har iomed det jagat in på fel sätt. Nästa jycke ska jag jaga in för prov eller hur man ska säga.. MvJh NS