Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Smygjakt

Featured Replies

Publicerat

Era bästa smygjaktstips tack!

Hur tar man sig fram så tyst som möjligt?, Hur snabbt ska man röra sig framåt m.m. Helt enkelt, vad ska man tänka på om manvill lyckas på rå och älgkalv.

Behöver jag tillägga att jag inte har haft så stor framgång hittills vilket inneburit att jag koncentrerat mig på vakt. Men smyga är ju roligare!

Publicerat

Kolla vind hela tiden,jag har en liten burk med såpbubblor i fickan som jag använder flitigt.

3-D camouflage.

Rör dig långsamt särskilt om det är vindstilla,i 99.9% av fallen så är det rörelser djuren uppfattar.

Handkikare som nyttjas flitigt,särskilt viktigt under försäsongen eller så länge det är lövat och hög markvegetation.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Tack Mike! Det där med såpbubblor ska jag testa. Smart!

3-d cammo kör jag med. Tror jag rör mig lite för snabbt också kanske. Vilken tid på dygnet tycker du funkar bäst? Är ju svårt att smyga inne i skogen när det är för mörkt...

Publicerat

Jag smygjagar bara på morgonen och börjar inte tidigare än 30min före solens uppgång då mörkret annars är på djurens sidan,dessutom är aktivitetsperioden längre för djuren på morgonen än på kvällen hos mig men det kan variera beroende på om man jagar i urskogen eller mer tätortsnära.

Kvällar vakjagar jag bara.

/Mike

Publicerat

Mina tips är ta det lugnt låt det ta tid

smyger sällan när det är helt vindstilla utan som mike skriver så är det rörelsen som oftast låter djuret upptäcka dej

Ha full koll på djuret när du kommer i sånt läge då dom avslöjar sej själv om dom har sett nått

Publicerat

Ha alltid koll på bakgrunden!

Råkar du ha himlen som bakgrund så lyser du med din närvaro.

Vid minsta tecken på att något rör sig i din närhet så stannar du och väntar lite längre än du tror du behöver  :cool:

Mjuka skor och ordning på din utrustning är också bra som förberedelse, du kan ju inte skramla eller prassla!

Börja smyga lite tidigare än du tror du behöver och slå inte i några bildörrar osv.

I övrigt såhåller jag med föregående inlägg med vind och vindriktning 3d osv.

Publicerat
  • Författare

Skor har jag tänkt på . Nu kör jag med gummistövlar. Bra till mycket men inte så jättesmidiga...

Tips på bra dojor mottages tacksamt!

Publicerat

De där mjuka skorna som du inte vill gå på stan med längre  :cool:

Annars går det att dra ett par stoora strumpor över skorna så löser det en del, gummistövlar är nog inte det bästa för smygjakten.

Vid tillfällen som jag haft lite för klumpiga skor på mig och redan sett ett skjutbart djur så har fortsättningen skett i strumlästen, kallt på senhösten ,blött också men huden är ju vattentät och nog har man lite vikinga blod i ådrorna så det är bara att köra på  :happy:

Publicerat

Rådjur: Camouflage är relativ oviktigt, räcker med dov färgsättning så att du smälter in i omgivningen. Vind vind vind och ljud ljud ljud. Det är deras två främsta sinnen. Och som sagts morgonen är bäst, men det går på kvällen också. Tänkt alltid på vad du har bakom dig, du kan tex smyga utmärkt om du har buskage eller träd bakom (du smälter in i bakgrunden). Om du smyger i blandat åker-skogslandskap håll koll på vad som odlas. Senare på året vid snö sparkar de gärna upp potatis etc. Ha en bra handkikare och använd den helanriden. Smyger du i skogen måste du ha klippt stigar etc, räcker med en knäckt gren så är du ofta körd. Optimal vind tycker jag är 4-6m/s.

Publicerat

Smyg riktigt långsamt och planera din väg. Mossa och gräs är bättre än grus att smyga på. Sätt ner hälen och rulla ner foten på ytterkanten långsamt. Huvudet skall vridas i ultrarapid. Behöver du klia dig så svep med armen långsamt längs med kroppen. Kliver du på något som orsakar ett ljud så gäller det att stå helt still i 1-5min beroende på vilt och hur högt ljudet var,djur tittar upp när de hör något. Betar djuret så är det lugnt men så fort de har huvudet uppe så är det stå still som gäller.

Publicerat

Passa på att smyga när det blåser rejält, träden skall stå som pilbågar. Den regeln har gett mig mest framgång bland skogsdjuren. Går att fumla rätt bra men ändå komma riktigt nära då.

Publicerat

Hur man sätter ner foten finns lite olika skolor på 1 hälen först 2 tån först 3 hela foten samtidigt

Ingen kan säga att nått är mest rätt utan vad som är mest behagligt för den som smyger

Publicerat

Hur nära inpå rådjuren kan ni smyga er?

Publicerat

Beror ju alldeles på omständigheterna, hagelhåll och man har gjort det bra.
Publicerat

Har kommit in på 20-30m, men då talar vi smaldjur, pinne och kid. En äldre bock har lite mer koll så då är det svårare. Har tillgång till ganska stora öppna marker så ofta spanar jag av med spotting scope över längre sträckor (+500m) och knallar sedan. Tog 6 bockar på pursch 2014 på allt från 50m till 200m skott, normalt avstånd är nog runt 80-100m.

Otroligt fin och berikande jaktform för att inte tala om motionen man får.

Publicerat

Har smugit mig in på mindre än 5m på bock som legat ner i legan. .även smugit mig ända fram till sovande grävling..

Publicerat
  • Författare

Grävling är faktist det vilt jag har lyckats komma närmast. En var så nära att jag hade kunnat klappa den. Sen gick den en meter före mig i lugn takt i kanske hundra meter. Vände sig om då och då och tittade. Det var så komiskt att jag inte tog mig för att skjuta.

• 4 months later...
Publicerat

I 8 m/s motvind promenerade vi 3 gubbar över en vall i somras, såg ett smaldjur på 150+ och gick fram försiktigt. Stannade när hon tittade upp. Vi kom in på 10-15 m innan vi stötte henne och hon drog iväg.

Publicerat

Jag har en känsla att detta också beror på var i landet man jagar/smyger - nere i mellansverige kan man ju ibland komma riktigt nära inpå rådjur medan här uppe i Norrbotten får man betrakta närmare än 100 meter som en framgång... I alla fall jag/personligen tycker dom är oerhört mycket vaksammare här uppe...

/Rikard