Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygga skjutbana

Featured Replies

Publicerat

Hej, jag har funderat lite på att bygga en skjutbana i framtiden med t.ex. en älgbana och lite hagel. Behöver man nå tillstånd å grejjer för det?

Publicerat
  • Författare

Den skall vara öppen för allmänheten några kvällar i veckan.

Publicerat

Ja du behöver en hel rad med tillstånd, så pass att jag avråder från det om du inte har väldigt gott om tid och tålamod. /Christian

Publicerat

Och jag säger kör på. Jag vet att det är omständigt och krävs en hel del. Men jag är evigt tacksam för alla drivna som icke-drivna som på något sätt bidrar till skytte eller skjutbanor. Det gäller även för skjutbanor som jag aldrig kommer att besöka.

Det behöver läggas ner skjutbanor i mindre omfattning än vad det görs, och det behöver startas fler nya. Och de som redan finns behöver hållas vid liv.

Se till att ändra kurs när det enda du ser är vitt, det kan vara det berömda kaklet. Men tills dess så är det bara att köra på.

Publicerat

Det var ju någon på grannforat som byggde en underjordisk skjutbana av cementrör om jag inte minns fel.

Jag tror den gick på runt 100 000 kr då han fick anlita grävmaskin för att gräva upp marken.

Det är många år sedan den byggdes o om du vill så kan du söka i projekttråden för jag har för mig att det var där den låg under byggtiden.

http://forum.robsoft.nu/viewforum.php?f=60

Publicerat

Det var ju någon på grannforat som byggde en underjordisk skjutbana av cementrör om jag inte minns fel.

Jag tror den gick på runt 100 000 kr då han fick anlita grävmaskin för att gräva upp marken.

Det är många år sedan den byggdes o om du vill så kan du söka i projekttråden för jag har för mig att det var där den låg under byggtiden.

http://forum.robsoft.nu/viewforum.php?f=60

Ett roligt projekt. Men varför man inte grävde ner skjutplatsen mer för att möjliggöra annat än skytte från bänk förstår jag inte.

Publicerat

Ett roligt projekt. Men varför man inte grävde ner skjutplatsen mer för att möjliggöra annat än skytte från bänk förstår jag inte.

Ja, det var det! Du har jag begränsad skjutmöjlighet i rören. Jag minns inte hur höga dom var o sedan var dom väl inte gratis heller.

Publicerat

Ja, det var det! Du har jag begränsad skjutmöjlighet i rören. Jag minns inte hur höga dom var o sedan var dom väl inte gratis heller.

Minns det också som att rören var rätt små. Förståeligt med tanke på pris och hur många sektioner man behöver.

Min tanke var att man rätt enkelt skulle kunna ha möjliggjort för skytte stående utan stöd om man haft lägre golv i skjutboden. Självklart skulle man behövt höj och sänkbart golv eller en plattform för att röret ska hamna på rätt höjd för alla.

Bara att ta fram bilmaskinen och spaden. :)

Men det är nog oavsett värdefullt om det inte finns skjutbanor i närheten.

Publicerat

Minns det också som att rören var rätt små. Förståeligt med tanke på pris och hur många sektioner man behöver.

Min tanke var att man rätt enkelt skulle kunna ha möjliggjort för skytte stående utan stöd om man haft lägre golv i skjutboden. Självklart skulle man behövt höj och sänkbart golv eller en plattform för att röret ska hamna på rätt höjd för alla.

Ja, det var dom tyvärr! Ja visst är det det.

Det är skillnad när ett företag bygger en inomhusbana som Husqvarna AB o Norma. Jag har varit i båda o skjutit. :thumbsup:

Ja, det skulle ha varit det bästa. Husqvarna hade mer än full ståhöjd i sin bana på 80 m o Norma hade väldigt fint med tavla som dom kunde förminska så att det blev som på 300 m.

Jag hade en bekant som jobbade där o blev ditbjuden på en visit med jakt o provskjutning i deras bana. :smile:

Ja, det är det! :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat

Problemet är väl att man ska va realistisk i sitt tänk oxå. Höj och sänkbart golv vet jag inte vad det kostar. Men gratis är det inte iaf.

Skjuttunnel är bra till inskjutning samt testa laddningar och det är väl därför den byggdes oxå.

Orealistiska priser om man ska bygga drömskjutbanan under jord och inte är ekonomiskt oberoende.