Publicerat September 15, 201510 yr Hej Var inne i butik idag och beställde ett nytt kulvapen. Eller åtminstone fick hjälp att skicka iväg licensansökan för att kunna köpa vapnet när den väl är godkänd. Nu till frågan. Kommer jag få ett nytt vapen eller det faktiska vapnet i butik? Alltså kan de söka en "generell" licens som gäller för vapentypen och sen sälja ett nytt eller de måste sälja exakt det som stod i butiken? Frågar för att jag vill ju inte köpa de vapnet som stod där. Bara under tiden säljaren visa mig vapnet mantlade han 50 ggr. /piclas
Publicerat September 15, 201510 yr Mycket få handlare har demovapen, du lär få det han visade dig. Har du tur ställer han undan bössan tills du får licens, men du ska nog inte räkna med det. Vad gäller de 50 repeteringarna så är de ärligt talat en fördel sett till den rent ut sagt patetiskt usla finish det mesta har även i mellanprisklass numera. Du slipper ju nöta in skiten lite i alla fall. T
Publicerat September 15, 201510 yr Du kan söka antingen en öppen licens på en specifik vapentyp, men i ditt fall är jag 100% säker på att du/ni sökte på det faktiska vapnet du tittade på. På licensen anger man nämligen tillverknings nr. från just det vapnet. Du behöver inte oroa dig för att han har repeterat med vapnet, det är snarare en fördel. Lycka till med ditt vapenköp!
Publicerat September 15, 201510 yr Hur ska du själv skjuta med bössan om du inte tänker repetera med vapnet? [emoji6]
Publicerat September 16, 201510 yr Författare Lät kanske lite mesigt just min observation om repeteringar. Menade mer att det "slitit o slängts" mellan kunder. Men då är det som jag befarade. Ska syna vapnet med förstoringsglas vid upphämtningstillfället.
Publicerat September 16, 201510 yr Kostnaden för demovapen skulle direkt belasta prisbilden på bössorna i lager med runt 10-20% i snitt, för lite smalare modeller långt mer. Det vill ingen betala för..... Små volymer, långa handläggningstider och låga marginaler ger vid handen att det du ser är vad du får. Och risken att din pang står framme under handläggningstiden får anses vara ganska hög. T
Publicerat September 16, 201510 yr Fördel eller inte, jag kan förstå vad TS menar. Köper man nytt vill man gärna att det är så nytt att emballaget inte är sprättat. Tror det är något som härstammar från vanan att handla på nätet där prylar levereras som de kom från fabriken till kund, samt känslan som man matats med som liten från jul och födelsedagar. Men det funkar inte riktigt så i butiker, speciellt inte på vapen. Med tanke på väntetiderna på licenser får man väl vara glad om inte bössan man köpt blir tappad i marken eller används om man köper begagnat medan man väntar.
Publicerat September 16, 201510 yr ............ Men det funkar inte riktigt så i butiker, speciellt inte på vapen. ............ Det är ju lite på det viset - man måste ha realistiska förväntningar. Eller så får man köpa i blindo - det går ju att göra det med...... /T
Publicerat September 16, 201510 yr Dom gångerna jag ha köpt vapen så har handlaren ställt undan vapnet. Mvh.
Publicerat September 16, 201510 yr Klart handlaren ska ställa undan vapnet i väntan på licens. Då är varan såld och dvs inte intressant för någon annan. I övrigt så har allt annat redan nämnts här ovan.
Publicerat September 16, 201510 yr Folk talar emot sig själva. Först att bössan du ser är den du köper men sedan att den står framme och näste man pillar på den men köper en annan likadan[emoji15] En vettig handlare ställer undan bössan alt du får en i kartong
Publicerat September 16, 201510 yr Folk talar emot sig själva. Först att bössan du ser är den du köper men sedan att den står framme och näste man pillar på den men köper en annan likadan[emoji15] En vettig handlare ställer undan bössan alt du får en i kartong Om handlaren har en hemma så har han en hemma, då lär den stå framme till den nya han beställt hinner trilla in genom dörren...... Beggade pangar är det långt större sannolikhet att de ställs undan, men nya - tror inte det sker speciellt ofta om det inte ligger en till på lager..... /T
Publicerat September 16, 201510 yr Under min tid på jaktaffär så ställde vi alltid undan sålt vapen oavsett om de va sista exemplaret. Kunder kunde eventuellt få känna lite på en undanställd bössa men det var under strikt uppsikt och inte en massa klafsande. Men hur andra gör vet jag ej. Men så gjorde vi iaf.
Publicerat September 17, 201510 yr Själv är jag en person som gillar nytt, av olika anledningar... Jag har de senaste gångerna sökt inköpstillstånd på en specifik typ av bössa och sedan beställt en ny sådan i butik - just för att slippa att 50-11 personer gnussat och gnidit, repeterat och klickat, just den bössan jag vill ha. Funkar klockrent - med ett förbehåll, SAKO Sverige är inte direkt rappa (nu var jag j*vligt snäll) med sina leveranser vilka kan vida överstiga tiden för tillståndet (6 månader) i flera fall - något som hänt mig vid 2 tillfällen... Provkläm gärna en bössa i butiken - men be handlaren beställa hem en ny likadan, betala den direkt (eller handpenning) och sök sedan inköpstillståndet - gå och hämta en flång ny bössa i kartong!
Publicerat September 17, 201510 yr Absolut kan man göra så - men det har en konsekvens: att antalet nya vapen i ställen minskar...... Inte för att jag bryr mig då jag till dags datum köpt ett nytt vapen i min dag - av kanske 150 stycken - men man ska ha klart för sig att det är och förblir en bransch som lider av ganska risig lönsamhet på just vapenhandeln. Som regel lever vapenhandlarna på annat än just vapnen lite krasst sett. Själv så är jag inte ett uns bättre då jag numera i princip aldrig köper ett enda klädesplagg eller annat jakttillbehör i en fysisk butik utan köper slikt på nätet. Men en välutrustad kasun kan jag verkligen njuta av - i synnerhet om den har en stor skrotbunke..... /T
Publicerat September 17, 201510 yr Samma som Turbo, klart som fan att man ställer undan bössan efter licensen är ansökt. Vet jag att alla mina kollegor som jag lämnat gör också!
Publicerat September 17, 201510 yr Be handlaren att ställa undan bössan. Jag förstår dig i ditt tankesätt men är du orolig att repeteringen så har du köpt fel bössa
Publicerat September 17, 201510 yr Absolut kan man göra så - men det har en konsekvens: att antalet nya vapen i ställen minskar...... Håller med dig - och det är synd att lönsamheten inte är större än att man kan tillåtas ha demovapen i butikerna utan att lönsamheten går i botten! Men till syvende sist - inte fasen betalar man nypris för en demobil med 187 mil på mätaren, trots att den är mer eller mindre ny i alla aspekter? Det vill jag inte heller göra med vapen! Den vetskapen fick jag med min första bössa, köpte en ny Benelli M2 - när den kom hem hade den skrapmärken vid lådan, hade säkert stått i butiken ett halvår hos en stor ÅF... Jag hatar märken, skall de finnas skall jag ha gjort dem själv - speciellt om jag betalat för en ny produkt! När det kommer till interwebs så gäller det nog för alla branscher; någon kommer in och klämmer och känner, betalar sedan -35% med Visat på en websida "Tack för klämmen!". Fungerar på konsumentprodukter i de flesta fall och drabbar handlarna hårt, tycker det är illa men så är det tyvärr idag. Om 5 år kanske det kostar 200 spänn att klämma-känna på en demoprodukt, bara för att täcka upp kostnaderna handlaren har eftersom "www.billigareäniaffären.nu" har samma saker mycket billigare på sin hemsida, driven av enmansföretagaren Ejnar där leverantören levererar direkt till slutkund och det enda jobbet är att lägga på 10% och vidarefakturera. Ingen lokal, inga produkter - men fin hemsida och Klarna.se fixar biffen! Nu slirade jag ut lite, men...
Publicerat September 17, 201510 yr .................. Men till syvende sist - inte fasen betalar man nypris för en demobil med 187 mil på mätaren, trots att den är mer eller mindre ny i alla aspekter? Det vill jag inte heller göra med vapen! .................. Man köper inte en ny bössa överhuvudtaget - själv blir jag illamående av verktygsspår, kass inpassning, detaljer med gjutskägg. Grejen är att ska man slippa det så pratar vi nypriser från runt 75000 till 100 000:-. Däremot kan man hitta det i begagnatstället för en spottstyver...... I övrigt har du helt rätt i din analys - jag tror inte på sikt att det kommer att finnas speciellt mycket "klämma" centrum eller "displaycentra" framgent - jag klämmer i princip aldrig på ngt jag sedan går hem och köper på nätet. Man köper det man behöver - no more no less. /T
Publicerat September 17, 201510 yr kan bli så att mässorna blir det stället där man kan klämma på nya saker, det ända stället i riket om man säger så
Publicerat September 18, 201510 yr Har någon varit med om att handlaren lyft geväret ur stället, låtit kunden hantera vapnet och sen nekat köp på grund av att ett vapen är sålt? Jag har aldrig varit med om någonting liknande. Min upplevelse är att sålda vapen läggs undan. Står de kvar i kasunen hamnar de i en särskild avskild hörna.
Publicerat September 18, 201510 yr Man köper inte en ny bössa överhuvudtaget - själv blir jag illamående av verktygsspår, kass inpassning, detaljer med gjutskägg. Grejen är att ska man slippa det så pratar vi nypriser från runt 75000 till 100 000:-. Däremot kan man hitta det i begagnatstället för en spottstyver...... I övrigt har du helt rätt i din analys - jag tror inte på sikt att det kommer att finnas speciellt mycket "klämma" centrum eller "displaycentra" framgent - jag klämmer i princip aldrig på ngt jag sedan går hem och köper på nätet. Man köper det man behöver - no more no less. /T Men många köper nya bössor, och det är väl främst dom som kommer att använda dem och sätter skyttet och jakten först, och inte sitter och stirrar på dem med förstoringsglas.
Publicerat September 18, 201510 yr Har någon varit med om att handlaren lyft geväret ur stället, låtit kunden hantera vapnet och sen nekat köp på grund av att ett vapen är sålt? Jag har aldrig varit med om någonting liknande. Min upplevelse är att sålda vapen läggs undan. Står de kvar i kasunen hamnar de i en särskild avskild hörna.Där jag köpt mina står de kvar i stället med en liten lapp på baksidan av prislappen "såld". Har bara fått en bössa i kartong 1 gång.
Publicerat September 18, 201510 yr Dom tre flong nya vapen jag har köpt har levererats i låda då på ena stället andra var jag med vid unboxingen var från en liten och en lite större bägge hade demovapen av geväret grytrevolvern var specialbeställd till mej så den var jag först att ta på Begagnade har alltid ställts undan
Publicerat September 18, 201510 yr Dom senast fyra nya vapnen var direkt ur låda och utan onödigt hanterande. När man besöker kasunerna ser man ibland tyvärr hur vapnen hanteras. Vore inte så roligt att hämta ut ett "nytt" illa hanterat vapen. Leif