Publicerat September 16, 201510 yr Har varit ute och invigt 6XC pipan med sedvanlig "light break-in" och några första tester av laddningar med Amax 105. Träffbilderna verkar fullt tillfredsställande initialt, även om starka vindbyar påverkade något. Från vad jag kunde utläsa på min något opålitliga Chrony landade jag någonstans kring 880-890 m/s i V0 - verkar väl ganska vettigt med en 58cm pipa? Motsvarar ca 2900 fps, och jag ser ingen större fördel att gå upp på de något högre hastigheter som tävlingsskyttarna refererar till så länge träffbilden håller ihop. Satte en ff på 0,8 till att börja med, men jag misstänker att kalibern kan föredra den lite närmare bommarna? /Bosse
Publicerat September 16, 201510 yr 105 grains kulor eller hur? Det är ingen konstig hastighet du har uppmätt, lägre än från min pang men det är då med längre pipa och tightare patronläge, så det är nog en god laddning. Hur såg/kändes hylsorna efteråt? /CHristian
Publicerat September 16, 201510 yr Författare Inga tecken alls på hylsorna, så det är nog inga problem att gå upp lite till om så skulle vara, började ganska försiktigt. Och ja, 105gr. Btw, har du provat Steinerts akustiska chrono? Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat September 16, 201510 yr De gånger jag genom lån eller liknade haft tillgång till Crono har det var en Crono1, eller vad de nu heter, en sådan där grön Crono, så nej jag har inte haft tillfälle att prova en sådan. Glädjande att allt annat verkar ha fungerat superbra med pipan. /Christian