Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Info angående extra vikt till vapenskåp

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har nyss köpt ett skåp som väger 100kg och jag ville inte bulta det så jag skruvar dit en betongklump på 50kg också för att få totalvikt 150kg.

Jag kontaktade tillverkaren för att fråga vilka skruv som gäller så att det är godkänt, fick svaret att så får man inte göra, det ska vara fast förankrat om det väger mindre än 150kg.

Jösses............gick inte och läste hos polisen men det var också otydligt så jag bad honom forska vidare inom polismyndigheten och fick nyss det här svaret som borde vara intressant för många.

"Hej XXXXXX,

Jag har fått svaret att det är tyngder i skåpet som gäller enligt "experterna" på vapenavdelningen hos Polisen.

Det är inte prövat om utanpåfäst betongtyngd är godkänt, så därför finns inga beslut/prejudikat på att det inte är godkänt. Det är juristerna som måste pröva detta i domstol. 

Men om det kommer upp till prövning kommer de som sakkunniga inte att godkänna det.

Med andra ord är det ok så länge saken inte är prövad, men om det prövas kommer det sannolikt inte att vara godkänt. Status quo alltså och upp till var och en hur man vill göra."

Polisens sida

6 § Ett skåp som utan vapen har en vikt som understiger 150 kg ska vara förankrat i byggnadsstommen. Ett sådant skåp kan som alternativ till förankring förses med tyngder så att vikten 150 kg uppnås. 

Tydligen så tolkas det som att vikterna ska vara inne i skåpet !?

Jag skruvar dit en klump till annat meddelas!

//M
Publicerat

Säger sig väl självt att det måste vara inne i skåpet, annars kan väl skurkar och banditer skruva loss vikten, då är den ju knappast till någon nytta??

Publicerat

Jag har samma problem (134 kg) o jag har frågat polisen o dess handläggare o dom svarade "Att det går bra om du har ammo som motsvarar den vikten som saknas i skåpet.

Publicerat

Säger sig väl självt att det måste vara inne i skåpet, annars kan väl skurkar och banditer skruva loss vikten, då är den ju knappast till någon nytta??

Nu går det ju att gjuta in bultarna så att endast gängorna är framme inne i skåpet :wink: . Om man gör så så bör man svetsa på lite järn på bultskallen så man får en förtagning inne i klupen.

För övrigt så kan man aldrig få för stort skåp. Man ångrar sig bara, så köp aldrig lättare än 150 kg :wallbash: .

Publicerat
  • Författare

Man monterar betongvikten på samma sätt som man skulle gjort i betonggolvet, inte bara att skruva loss alltså.

Publicerat

Ställ dig (er) frågan så här i stället: Varför är det ett minimumkrav på vikt om vapenskåpet inte kan fästas med adekvat metod?

- Jo för att göra det så svårt som möjligt för de %¤&/# tjuvarna som är ute för att stjäla dina vapen!

En påhängd betongklump på utsidan av vapenskåpet är inte kurant för det är bara ett par tre slag med en slägga och så vips var den saken ur världen.

Vikterna skall ligga inuti skåpet och inget annat. Själv har jag bultat fast mitt vapenskåp i både golv och vägg för att göra det så svårt som det bara går för skulle mina vapen hamna på villovägar och någonting hände skulle jag må väldigt dåligt över det hela om jag hade kunnat förhindra det genom att vara mer noga.

150 kg vapenskåp är faktiskt inte så svårt att baxa ut om man är två eller fler tjuvar.

Publicerat
  • Författare

Jag har samma problem (134 kg) o jag har frågat polisen o dess handläggare o dom svarade "Att det går bra om du har ammo som motsvarar den vikten som saknas i skåpet.

Jag har HÖRT att man inte får tillgodoräkna sig vikten på vapen och ammo utan det är skåpet med ev vikt/vikter som ska väga 150kg

Publicerat
  • Författare

150 kg vapenskåp är faktiskt inte så svårt att baxa ut om man är två eller fler tjuvar.

Nä precis, och då spelar det ingen roll om det är en klump ditskruvad eller om vikterna ligger i skåpet, det borde ju ta längre tid att få bort klumpen än att baxa ut skåpet....och 150kg vikt är ju lagligt, frågan är bara hur man har tänkt när man har lämnat frågan öppen.

Publicerat

Nu går det ju att gjuta in bultarna så att endast gängorna är framme inne i skåpet :wink: . Om man gör så så bör man svetsa på lite järn på bultskallen så man får en förtagning inne i klupen.

För övrigt så kan man aldrig få för stort skåp. Man ångrar sig bara, så köp aldrig lättare än 150 kg :wallbash: .

Därför jag köpte nytt skåp för ett par år sen, och tog i vad gäller storlek med. Kostar så få kronor extra!!