Publicerat September 16, 201510 yr Vi har gjort i ordning vår skjutbana 80m 50m o lerduvebanorna enl regelverket som finns då stänger Polisen banan ändå i väntan på besiktning. Det är helt otroligt utan att besiktiga banan!
Publicerat September 16, 201510 yr Hejsan ! Undran: Ni har idag inget tillstånd för banan eller ? Isåfall förstår jag att de INTE tillåter att ni använder banan i avvaktan på en besiktning / ett beslut från berörda myndigheter. Ungefär som att använda bilen som egentligen ska besiktas för att få köras, men att den ännu inte har besiktats, typ... MVH: Tjäder
Publicerat September 16, 201510 yr Författare Hejsan ! Undran: ni har idag inget tillstånd för banan eller ? Isåfall förstår jag att de INTE tillåter att ni använder banan i avvaktan på en besiktning / ett beslut från berörda myndigheter. MVH: Tjäder Alla tillstånd är ok bana är 40 år gammal och i våras rustades den upp enl konstens alla regler. Vi visste att det skulle bli besiktning men att det skulle stänga den i väntan på besiktning var en överraskning. Riktigt höjdare att stänga den nu innan älgjakten när många vill skjuta. /Christer
Publicerat September 16, 201510 yr Är det fortfarande någon som undrar om PM agerar med en agenda för handen, den att i största möjliga mån störa och förstöra för jägare och skyttar? Vänligen då rapportera till mig så kan jag PM en skrift som löser er från era tveksamheter. /Christian
Publicerat September 16, 201510 yr Författare Jag har inte hört alla argument än men i våra grannkommuner har dom besiktigat banan förstoch stäng banan efter de upptäckt felaktigheter och då är man ju beredd i vårt fall var banan fullbokad fram till älgjakten. /Christer
Publicerat September 16, 201510 yr Det är inte första - eller sista - gången man får höra att skjutbanor stängs fram till att de är besiktigade och självklart handlar det om att medelst byråkrati och utmattning stänga så många skjutbanor som möjligt med så lite arbete som möjligt... Undrar hur många skjutbanor som tvingats stänga de sista åren som bara lämnas där de står utan att sanera dem? Intresset för den biten försvinner samma sekund som myndigheterna börjar jävlas och helt plötsligt står då föreningen med noll medlemmar och någon stackars markägare med ett 100 år gammalt arrende och kliar sig i huvudet... Många av dessa skjutbanorna, för att inte säga "alla", var ju militära från början och ingen vet nog egentligen hur mycket bly som finns i vallar och marken omkring. Ruttet!
Publicerat September 16, 201510 yr Författare Samtidigt får vi skyttar vara lite realister då en del banor är i riktigt dåligt skickprecis som Wizard skriver så finns det en hoper massa gamla militära banor bla och i dessa fall får man faktiskt respektera att dessa stängs. /Christer
Publicerat September 16, 201510 yr Vad jag vet så har vi aldrig varit med om det vid kretsens skjutbanor här uppe o då finns både långhållsbana 300 m, pistolskyttebana, (polisen nyttjar den), älgbana, korthållsbana viltmål, trapp o skeet.
Publicerat September 16, 201510 yr Att man lägger ner och slutsanerar oanvända, eller reglementsvidriga, skjutbanor är ju helt i sin ordning. Samma sak med skjutbanor som inte åtgärdar brister. Det som vi inte gillar är hur man på många ställen trilskas med väl skötta skjutbanor med aktiva föreningar och medlemmar, och precis som i ert fall stänger ner skjutbanan fram tills att den är besökt och besiktigad. (om ni nu inte var extremt sent ute för då är det en annan femma...) Duktiga skyttar - och jägare - föds på de lokala små skjutbanorna - inte på de extremt få stora anläggningarna och vill man att jägarkårens lite äldre generation skall träna överhuvudtaget så är man ute och cyklar när man stänger de lokala skjutbanorna!
Publicerat September 16, 201510 yr Det är inte första - eller sista - gången man får höra att skjutbanor stängs fram till att de är besiktigade och självklart handlar det om att medelst byråkrati och utmattning stänga så många skjutbanor som möjligt med så lite arbete som möjligt... Undrar hur många skjutbanor som tvingats stänga de sista åren som bara lämnas där de står utan att sanera dem? Intresset för den biten försvinner samma sekund som myndigheterna börjar jävlas och helt plötsligt står då föreningen med noll medlemmar och någon stackars markägare med ett 100 år gammalt arrende och kliar sig i huvudet... Många av dessa skjutbanorna, för att inte säga "alla", var ju militära från början och ingen vet nog egentligen hur mycket bly som finns i vallar och marken omkring. Ruttet! Det tas prover på det årligen hos oss from i år.TS Ang stängning: rör man kulfånget i renoveringen så stängs den tills den är besiktigad, det är normalt. Boka besiktning nästa vecka då.
Publicerat September 17, 201510 yr Författare Styrelsen skall träffas ikväll så vi får hoppas det löser sig dock tror inte jag att vår bana hinner öppna igen innan älgjakten (lite synd) /Christer
Publicerat September 18, 201510 yr Vi har haft besiktningar och fått anmärkning förra året på otillräckligt kulfång (vallen). Ingen skjutstopp utan bara ett datum då det skulle vara åtgärdat. Ombesiktning och allt var ok från myndigheterna.
Publicerat September 19, 201510 yr Japp, här slösas det inte med förbuden Förbud kostar pengar, för de retar upp en och då är det lätt att göra nåt dumt som att ta sönder nåt = kostnad