Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

krut och hylsor

Featured Replies

Publicerat

Jag ska börja ladda själv. Ska bli kul! Tänkte börja ladda Norma Oryx och Norma Jaktmatch enligt fabrik eftersom jag är van vid dem. Men har några funderingar. Hylsor och krut. Är dt viktigt att köp Normas egna eller funkar andra? Om jag tycker det är kul och får till det tänkte jag gå vidare med att ladda Laupa Naturalis och Laupa Mega enligt fabrik. Frågan är helt enkelt om jag därmed måste ha två uppsättningar med hylsor och krut?

Tack på förhand!

Publicerat

Smaken är delad när det gäller krut. Några kör enbart Norma och andra VithaVouri och till båda finns det relativt gott om recept till välkända kulor som du listar.

Hylsorna från både Norma och Lapua håller hög klass när det gäller omladdning, det går att blanda hylsor och krut. Norma hylsor + Vithavouri krut fungerar bra liksom omvänt med Lapua hylsor med Norma krut.

Andra  hylsor går säkert att använda men om du håller dig till Norma och Lapua hylsor så är det säkra kort.

Tänk bara på att ha ett krut framme åt gången när du laddar.

Publicerat
  • Författare

Ok, köper man recepten från de enskilda tillverkarna? Har de isåfall recept för annat krut/hylsor än sina egna?. 

Publicerat

Det finns ingen relation mellan krut och hylsor. Hylsor från olika fabrikat har olika dimensioner internt så blanda aldrig. Men köp/använd norma eller laupa. Sedan letar du upp "recept" i laddhandbok eller på kultillverkarens hemsida och använder lämpligt listat krut. Men börja med att Youtube om handledning och löp en handbok!

Publicerat
  • Författare

Ok! Vilken handbok kan du rekommendera?

Publicerat

Normas! Lätt att hitta i, inget krångel!

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Publicerat

Ok! Vilken handbok kan du rekommendera?

Norma, om du vill ladda norma kulor, barnes om du vill ladda tsx etc etc

Publicerat

Ok, köper man recepten från de enskilda tillverkarna? Har de isåfall recept för annat krut/hylsor än sina egna?. 

En bok eller flera är aldrig fel att ha hemma i bokhyllan :-)

Sedan så finns nätets leverantörer på sina hemsidor, Norma bjuder på recepten och VV också så de går att hämta där också.

Sedan så finns forumen att tillgå, grannkanalen har sina laddningar i en databas om än något heta ibland.

Någon forumist kanske kan bjuda på en QL verifiering med krut och kula av det som önskas / tänks / vore bra att ha.

Fråga och du får oftast svar på forum om du är osäker.

Publicerat
  • Författare

Jag bockar och bugar Islänningen!

Ytterligare en fråga då. Jag kör nu främst med Oryx 11,7 för både rå och älg. Det finns ju en 13g kula också. Med den blir ju farten mindre och vad jag har förstått så är låg fart och tung kula inte så dumt vad gäller stoppeffekt och köttförstöring. I vart fall på korta avstånd. Samtidigt var det nån som sa att tunga kulor och 308 inte är en bra kombination. Vad är era erfarenheter. Är det värt att testa 13g-kulan?