Publicerat September 16, 201510 yr Blev märkbart fundersam idag på skjutbanan. Har inte skjutit mkt med 17hmr pipan till min cz men har förundrats över att dess precision varit över förväntan på 100m d v s runt ca 20mm men detta med 3 skotts serier av win v-max. Vilket kanske inte säger hela sanningen men det har ändå känts att potentialen finns. Idag brände jag iväg 20 smällar i ganska raskt tempo och serierna om 5 skott blev bara värre och värre för att sedan bli fruktansvärda, jag ville inte ens titta på bössan så fruktansvärda blev dom. Nu snackar vi en sidleds spridning på ca 10-12cm under bra förhållanden. Är det någon som har en aning om vad som sker ?
Publicerat September 16, 201510 yr Ingen aning faktiskt. Jag skjuter just nu mest XTP med min (likadan bössa) och den verkar gilla 20gr bättre än 17gr av någon anledning. (Hört att de flesta har tvärtom). Jag har dock problem att det tar massor av skott efter rengöring innan den skjuter bra igen. När jag igår drog till skjutbanan för att justera siktet så hade jag bara snabbt oljat in pipan efter förra skjutningen så torrdrog med två lappar. Sköt 5-skottserier på 100m. och de första två var inte alls bra, hamnade på 6-7 cm. Skott 9 och 10 låg dock tätt där jag räknade med att träffbilden skulle vara så jag drog snabbt iväg 10 skott till. Dessa 10 kunde jag täcka helt med en klisterlapp, vilket är bättre än vad jag igentligen skjuter så viss tur var nog med också. Så nej, jag upplever inte några direkta värmeproblem men skjuter inte allt för snabbt heller. Men att inte kunna dra en lapp genom pipan för att rensa ev. skräp utan att riskera försämrad träffbild under jakt känns inte alls bra.
Publicerat September 16, 201510 yr Författare Hipshot, Alltså jag vill ju tro det men jag tyckte det va bra förhållanden. Det hade varit enklare så men det blåste ytterst lite. Knappt så att det kändes. Därav ställer jag mig väldigt frågande varför det blev så konstigt.
Publicerat September 16, 201510 yr Författare Malx,Märkligt beteende du har. Förstår att ditt bekymmer inte är roligt. Hur många smällar har din pipa gått? Jag har nog uteslutit att det har med rengöring att göra men i mitt fall har bara pipan gått 50 smällar. Har dock gjort en grundlig innan jag ens sköt med pipan och nu sist en Light med olja men märkte ingen direkt träfflägesändring till följd av detta.
Publicerat September 16, 201510 yr Är det verkligen tillräckligt med energi i .17 HMR för att ge en påtaglig uppvärmning i godset i en pipa? CZ/BRNO brukar ju inte göra sugrör direkt...
Publicerat September 17, 201510 yr Författare Wizard, Näe jag tror inte heller det. Pipan (modell varmint) vart ljummen i höstkvällen, men inte mer än så.
Publicerat September 17, 201510 yr Blev märkbart fundersam idag på skjutbanan. Har inte skjutit mkt med 17hmr pipan till min cz men har förundrats över att dess precision varit över förväntan på 100m d v s runt ca 20mm men detta med 3 skotts serier av win v-max. Vilket kanske inte säger hela sanningen men det har ändå känts att potentialen finns. Idag brände jag iväg 20 smällar i ganska raskt tempo och serierna om 5 skott blev bara värre och värre för att sedan bli fruktansvärda, jag ville inte ens titta på bössan så fruktansvärda blev dom. Nu snackar vi en sidleds spridning på ca 10-12cm under bra förhållanden. Är det någon som har en aning om vad som sker ? Iom att vi inte var där så kan man/jag/vi inte vara säker på något alls utöver att just värmespridning inte är aktuellt med den kalibern, min tro, min uppfattning är att skytten helt enkelt tappade förtroendet för vapnet och därefter blir träffbilderna, en liten ökande vind kan ha varit det som orsakade den horisontella spridningen, behövs inte mycket vind på 100 meter med den kalibern. Förövrigt så är 3 skotts serier verkligen inget man kan sätta tillit till, det är mest en fråga om att verifiera ett träffläge, inte egenspridningen hos systemet. Tipset då- börja om på 50 meter, skjut med tillförsikt och skjut 5 skottsserier antingen mot samma punkt eller på en flerpunktstavla och därefter gå vidare till 100 meter. Självfallet kan det vara fel på ammon, eller att något har kommit loss på pangen men det förmodar jag att du har kunskaper nog att kontrollera. /Christian
Publicerat September 17, 201510 yr Som Christian skrev, ta även en eller ett par minuters paus mellan skotten. Är det vapnets precision jag testar så vill jag inte att det ska sprida extra för att jag är trött i knoppen. Mental uthållighet tränas lämpligen en annan dag.
Publicerat September 17, 201510 yr Författare Christian, sidelock, Näe jag är inne på samma linje. Jag måste gå till botten med detta då min besvikelse är total. Jag skall analysera lite mer på tavlan och göra om proceduren inom kort när humöret åter infinner sig. Jag tror iaf mig veta att systemet i sig inte är boven möjligen pipan men det är såklart för tidigt att sia om det nu. Jag ska göra rent plocka isär å sätta ihop igen därefter skjuta. Det tråkiga är att 22an skjuter bättre på 100m i bra förhållanden därav min frustration. Edit: sköt sista 5 smällarna i lugn takt för att verkligen kolla om det gick bättre men icke. Gick t o m fram mellan vissa skott.
Publicerat September 17, 201510 yr Utgår från att du redan har kollat montaget? Hur känslig är .17 HMR på avsaknad av vapenvård; dvs skitig pipa? Sen är det också så att vissa pipor är inte kompatibla med viss ammunition och den ekvationen går aldrig att lösa. Hade en sådan bössa en gång i tiden och jag fattade inte varför jaktmatch höll sig inom 15 mm medans jaktammunitionen jag köpt spred närmare 100 mm... Efter två askar jaktammunition i vallen och ett hål i plånboken så fick jag tre skott av en annan person på skjutbanan och de satt i samma hål! Det var den gången mitt förtroende för Oryx grundades och anledningen till varför jag fortfarande kör med köpeplugg (Oryx) till min 9.3x62 trots det höga priset. Vet man att någonting funkar och man både tror och litar på prylarna till 100% så är det dumt att ändra på receptet Lycka till med bössan och att du snart hittar vad som är knas!
Publicerat September 17, 201510 yr Gällande vapenvård och min pipa i 17hmr, jag gjorde ren pipan med ~150 skotts mellanrum i början. Upptäckte att den spred betydligt mer i rent skick så jag har helt sonika slutat rengöra den precis som med 22lr och kommer inte pilla förrän jag märker av spridning pga för mycket skit, den dagen den sorgen.
Publicerat September 17, 201510 yr Författare Wizard, Ja montaget är ok. Samma montage till 22lr och den går otroligt bra precisionsmässigt. Inga överraskningar där inte med märkliga avdrifter. Tycker bara det är ett konstigt fenomen men troligtvis är jag lite för ivrig, kräver för mkt, endast testat en kula osv osv. Med lite eftertänksamhet ordnar nog detta sig. Fattar bara för stunden att 3 skott går bra sedan driver 4e å 5e iväg mer och mer i sida på 3 serier ungefär lika. Det kan naturligtvis vara en tillfällighet..
Publicerat September 17, 201510 yr Hej Du får ursäkta att jag kommer in så sent i diskussionen. Min erfarenhet av blåst, och det blåser gärna här i Skåne, är att om det inte är prick vindstilla så sprider hmr:en ett par cm direkt på 100m. Om du inte har höjdspridning så är det med säkerhet vinden som spelar in till del eller hela. Har du otur kan du ha en förträngning i pipan, men det är mindre troligt. Har du det så sprider det betydligt mer när den blir varm ( jag fick en sån pga skit i pipan och fick borsta hårt för att få bort dem, du ser den inte i pipan). Sen skjuter vissa pipor inte. Så är det bara. Se om du kan låna en hmr pipa av nån i din närhet för att prova, så ger det sig tror jag. Skjut från skjutsäck när du testar ist för benstöd och skjutställningar som också kan fucka upp det för dig.
Publicerat September 19, 201510 yr Författare WT, Har en granne som oxå har en pipa dock ej varmint men bra förslag, ska kolla om jag får ha med den ut och jämföra mot. Först skall jag inhandla någon mer ammo-sort, tyvärr tycks utbudet vara sådär. Skulle vilja ha en ask cci v-max och gamepoint.
Publicerat September 20, 201510 yr Kolla så att du inte har dragit skruvarna för hårt i kolven, kan ge ganska stora ändringar i precisionen. /Baner
Publicerat September 21, 201510 yr Ett tillägg för nästa problem är att jag upptäckt att de verkar jäkligt känsliga för temperatur. Gäller V-Max 17 grain Hornady. Inskjutet runt 20 grader. Har bössan stått en natt i 12 grader så verkar det bli stor skillnad - hur stor skillnad har jag inte mätt, men jag missar normalt inte nötskrikor på 25 meter, vilket jag gör när bössan och ammon blivit kall. Nu har jag istället börjat ha magget innanför en tröja och då kommer träffarna tillbaka igen.
Publicerat September 21, 201510 yr Författare Baner och ni andra, Intressant. Jag har nog dragit skruvarna ganska hårt vid pipbytet inför den där omtalade skjutningen. Jag ska prova lossa en aning. Om inte annat så ska jag nog bädda fanskapet inom kort då med pelare för att få det stumt. Jag tycker inte passformen är fantastisk i nuläget och kanske är 17hmr känsligare för det.? Angående moment finns det beskrivet i manualen men jag saknar en sådan liten momentnyckel. Angående ammo temp har jag inte dragit några slutsatser ännu men jag ska hålla det i tanken och redovisa detta om jag kan se någon skillnad.
Publicerat September 21, 201510 yr Baner och ni andra, Intressant. Jag har nog dragit skruvarna ganska hårt vid pipbytet inför den där omtalade skjutningen. Jag ska prova lossa en aning. Om inte annat så ska jag nog bädda fanskapet inom kort då med pelare för att få det stumt. Jag tycker inte passformen är fantastisk i nuläget och kanske är 17hmr känsligare för det.? Angående moment finns det beskrivet i manualen men jag saknar en sådan liten momentnyckel. Angående ammo temp har jag inte dragit några slutsatser ännu men jag ska hålla det i tanken och redovisa detta om jag kan se någon skillnad. jag har inte samma bössa som du så man kan inte säga så mycket som hjälper till. generellt så skjuter alla ammotyper rätt bra. jag har provat fmj, bst, tnt, vmax och alla skjuter nästan likadant. i min sako quad då. för mig är det en kaliber som inte ska bråka. jag funderar på om det just inte är resten som bökar, som du skriver. fästen, kikare, pipinfästning mm.
Publicerat September 27, 201510 yr Författare Har inte varit ut nåt mer med bössan pga det risiga vädret som varit. Dock förhoppningsvis eliminerat en faktor idag.
Publicerat Oktober 3, 201510 yr Författare Såhär blev det. Första bäddningen. Borde duga på ett tjeckiskt spett som denna och borde heller inte göra precisionen sämre. Har bäddat underbeslaget oxå återkommer med bild på det efter avslutad härdning.
Publicerat Oktober 8, 201510 yr Författare Såhär blev underbeslaget. Gjorde detta två gånger då det var svårt med det "dubbla" underbeslaget i bakkant. Använde lådan med lådskruvarna för att få det att bli bra eller i alla fall bättre..
Publicerat Oktober 8, 201510 yr Författare Sköt lite med 22 pipan idag i det fina vädret med lapua polar på 54m 10 skott. Kan inte urskilja någon märkbar förändring förutom då att det är en helt annan och bra passform på grejorna nu. Har köpt lite 17hmr oxå men inte vågat mig på att köra ett helhjärtat test efter bäddningen..