Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt sikte 2.5-10x50 el liknande - Är mellanklassen den nya premiumklassen?

Featured Replies

Publicerat

Kikarsikten är min verkligt svaga punkt kunskapsmässigt och nu behöver jag ett nytt sikte. Inspirerad av Mad Mikes tråd att mellanprissiktena är de nya premiumsiktena skriver jag denna tråd. Vad skulle ni rekommendera för sikte i prisklassen 5000-10000 kr (Absolut max 12.000 kr) som tillsvidare ska sitta på en 338-06 som kommer användas mest för typisk svensk jakt, inklusive vakjakt på vildsvin, men som även måst fungera i Afrika upp till 300 (Kanske 400 meter om jag kan hantera det stående med sticks på det avståndet). Minst 90 % av jakten kommer ske i gott ljus, men hög ljustransmission är ju aldrig dåligt, verkligen inte. På siktkan siktet mycket väl hamna på en .270 Win. Men jag tänker mig inte ett optiskt sikte.

De egenskaper jag önskar mig är:
- Minst 2.5 i minimal förstoring, minst 10x högsta förstoring och minst 50 mm i objektivdiameter men ett 2-15x50 vore ju trevligt om det finns
- Ett milbaserat riktmedel, gärna mildot eller ännu hellre något med 0.5 mil mellan markeringarna. Dock inte något ballistiskt riktmedel som tillverkaren tagit fram som Z600 och liknande, det är helt uteslutet då jag inte ser någon nytta med det
- Parallaxinställning ska finnas
- Det är mycket viktigt att man kan lita på att inställningar är repeterbara, det vill säga om jag skjutit 210 gr Partitions en dag och vill skjuta 225 gr Accubonds nästa dag ska det funka att bara skruva på rattarna utan någon inskjutning (MOA eller Mrad-inställningar spelar ingen roll men om det blir ett taktiskt sikte (Se nedan) är det en fördel med mrad-inställningar)
- Helst ett renodlat jaktsikte med låg vikt där man kan använda hårkorset för alla skott då det kan gå snabbt och att skruva på rattar blir opraktiskt då, men om ett taktiskt sikte är det bästa, mest prisvärda alternativet så fungerar det ju så länge det har ett bra hårkors som går att använda. Delta, Bushnell, Minox, IOR och allt som nu finns skulle säkert kunna ha taktiska sikten som är bättre än mitt enda förslag nedan.
- Vikt under 700 gram, absolut max 900 gram
- Gärna nattbelysning, dagbelysning helt oväsentligt.
- Sist men inte minst, optisk kvalitet är viktigt, och då särskilt skärpa och detaljåtergivning

Det enda sikte jag sett som passar detta är ett Bushnell Elite 6500 2.5-16x50 som kostar 8000-9000 kr med Mildot och verkar uppfylla alla krav. Det verkar ha bra optisk kvalitet också. Det saknar dock belysning. Och risk för tunnelseende kanske?

Har ni några andra sikten att föreslå? Om ni har något sikte som missar något krav men som är perfekt i övrigt så föreslå det!

Tack på förhand
/Jonathan

PS. Om någon också har något bra förslag på ett 1.5-6x42 (Eller 1.5-8x42 etc) -sikte i prisklassen 4000-8000 kr tas det tacksamt emot. Det ska bara vara ett bra jaktsikte för avstånd på max 150 meter för stora mål eller mindre mål på korta avstånd och optisk kvalitet och ljustransmission och till viss del nattbelysning är det enda viktiga (Skottfasthet förutsätts). Och att hårkorset är ett Duplex eller #4 liknande. En variant skulle kunna vara Delta Optical 1.5-9x45 om den är bra nog för pengarna.

PPS

Publicerat

Jag kör med vortex pst 2.5-10x44 belyst (mil/mrad) och tycker det funkat fint, även vid bävervak i skymningen. Men jag utifrån forumkommentarer m.m. så misstänker jag att det inte är lika bra optiskt som en del av de alternativ du har. (Genom att inte testa alternativen så håller jag mig mer än nöjd med optiken, aldrig upplevt problem med att se i det :) ). Köpte mitt för 5000:- begagnat, det klarar dock inte ditt 50-krav...

Edit: Sorry, missade parallaxinställning, glöm mitt inlägg! :)

Publicerat
  • Författare

Det låter som att Minox ZA HD 5i TAC 3-15x50 SF är vad du letar efter,Mrad riktmedel och mil klick,belyst.

/Mike

http://natur.astrosweden.se/minox-za-hd-5i-tac-3-15x50-sf-belyst/27813-0

Ta mig djävulen!. Det har ju perfekta specifikationer, jag litar på Minox och tuben har ett gott pris. Bara att tacka storligen.

/Jonathan

Publicerat
  • Författare

Jag kör med vortex pst 2.5-10x44 belyst (mil/mrad) och tycker det funkat fint, även vid bävervak i skymningen. Men jag utifrån forumkommentarer m.m. så misstänker jag att det inte är lika bra optiskt som en del av de alternativ du har. (Genom att inte testa alternativen så håller jag mig mer än nöjd med optiken, aldrig upplevt problem med att se i det :) ). Köpte mitt för 5000:- begagnat, det klarar dock inte ditt 50-krav...

Edit: Sorry, missade parallaxinställning, glöm mitt inlägg! :)

Jag har faktiskt precis ett sånt sikte också och köpte det i tron att det måste ju självklart ha parallaxinställning, som andra Viper PSTs hade vid den tidpunkten (Vet inte hur det är nu) förutom 1-4x24 då. Tänkte att det skulle bli ett kombinerat jaktsikte och långhållsikte som skulle kunna ta mig ut till omkring 500 meter vid behov.

Snacka om min besvikelse när jag på skjutbanan plötsligt saknade ett reglage till vänster på tuben. Hade haft hyfsat bråttom med att montera den eftersom jag skullle till banan med Exabit här på forumet och hade massa problem med ringar och dylikt och eftersom det inte i mitt huvud fanns ett spår av ett tvivel på att den hade parallaxinställning så märkte jag det inte. Annars hade jag returnerat den och köpt något annat.

Fast den fungerar helt okej i många vanliga jaktsituationer, och mekaniken känns solid.

Har du haft problem med avsaknaden av parallaxinställning någon gång?

Publicerat

varför är parallax så viktigt?

annars borde ett helia c 2,5-10x50 eller 3-12x56 vara suveränt,,, finns ofta för 5-6000kr på blocket.

borde vara bättre glas.

Publicerat
  • Författare

varför är parallax så viktigt?

annars borde ett helia c 2,5-10x50 eller 3-12x56 vara suveränt,,, finns ofta för 5-6000kr på blocket.

borde vara bättre glas.

Jag har haft rätt dåiga upplevelser med parallax på bara 200 meter. Kulor som hamnat i en grupp fast 10 cm från målet. Dessutom ska siktet kunna fungera ganska långt ut och jag tror man behöver parallax då.

EDIT: Oavsett vad är mildot eller liknande ett krav och har dessa sikten det?

Publicerat
  • Författare

Förresten, är det ingen som kan uttala sig om skillnaden i kvalitet på optiken mellan Bushnell Elite 6500 2.5-15x50 MIldot och Minox ZA HD 5i TAC 3-15x50 SF?

Det som talar för Bushnellen är ju möjligvis att det är ett mer jaktbetonat sikte och kanske ser bättre ut på vapnet.

Publicerat

Kan bara uttala mig om bushnell då jag har en sån. Bushen har högre växel, 2.5-16. Sen har den otroligt bra skymmningsegenskaper bättre än kompisens leica och min Nixon monark, mkt bättre, men det kanske minoxen är också? Det enda jag stör mig på är att ryttarna under Capsen är i plast.

Publicerat
  • Författare

Kan bara uttala mig om bushnell då jag har en sån. Bushen har högre växel, 2.5-16. Sen har den otroligt bra skymmningsegenskaper bättre än kompisens leica och min Nixon monark, mkt bättre, men det kanske minoxen är också? Det enda jag stör mig på är att ryttarna under Capsen är i plast.

Okej, intressant. Kanske ska köra på en Bushnell ändå. Vad tycker du om detaljupplösning, har du gjort några test? Är rattarna under locken plast alltså? Det känns lite väl budget.

Publicerat

Jag har trackat såklart o det gör den klockrent. Denna även en fin feature så du kan nollställa rattarna. Skärpan är bra och ingen tunnel.

Men det där med plast har de flesta i mellanklassen idag, tex även leica, zeiss vet jag inte.

Jag tycker annars man får otroligt mkt för pengarna. Du kan läsa mer om dem på amerikanska sajter och tester.

Publicerat
  • Författare

Jag har försökt hitta tester, sökt på namnet och "test" eller "review". Får upp lite forum där folk nämner lite om sina upplevelser om den. Jag skulle vilja ha ett riktigt test, om du har en länk till något blir jag mycket glad.

Publicerat

Hade storebrorn 4.5-30x50 och den var väl inte jätteimponerande i mörkret måste jag säga. Testades mot tror de va en äldre tysk 3-12x50 ( länge sen nu ) och den förlorade bra mkt och långt tidigare :/

Publicerat

Var sugen på ett x30 först (de kostar ju samma), men läste en del om att det kunde bli lite oskärpa på de högre förstoringarna, sen insåg jag dessutom att upp till 250m, som jag oftast jagar på, så behöver jag inte mer än x16. Dessutom får man ju oftast dåligt ljus på så hög förstoring att de ofta blir oanvändbara i skymmning

Kan inte säga ngt om skymmningsegenskaperna på din, men jag antar att du jämförde på samma förstoring, tex x4 på båda?

Anyway, jag blev väldigt positiv överraskad, tycker ofta reklam snacket och reviews är vinklade (6500 x16 skall ha bästa ljusegenskaper på marknaden enligt bush... men det påstår väl alla) och överdrivna, men i detta fall så tycker jag att det var ett riktigt bra köp. Ville ha en hyffsat lätt optik så funderade på en VX-6, Z6 eller Elite, Swarren är såklart bättre, men kostar också ganska exakt x2, så kul att pröva top-mellanklass.

Publicerat
  • Författare

Hade storebrorn 4.5-30x50 och den var väl inte jätteimponerande i mörkret måste jag säga. Testades mot tror de va en äldre tysk 3-12x50 ( länge sen nu ) och den förlorade bra mkt och långt tidigare :/

Var det nuvarade generation av 6500 Elite? Som jag förstår det gjorde man en del förändringar för ett-par tre ås edan eller något sådant? Jag är osäker på om det sammanföll med namnbytet till Elite 6500, men det skulle mycket väl kunna vara så.

Äh, kanske får bli ett Minox som Mad Mike rekommenderade ändå.

Publicerat

Bör varit för typ 4-5år sen jag hade den. Tror jag. Optiken var ganska rejält sämre på samma förstoringsgrad självfallet.

O även över 22ggr förstoring så var det mesta som i en dimma.

Synd då siktet verkade lovande då iaf

Publicerat

Bör varit för typ 4-5år sen jag hade den. Tror jag. Optiken var ganska rejält sämre på samma förstoringsgrad självfallet.

Publicerat

Då hade du garanterat ett dåligt ex. Jag har också haft ett Elite 6500 4,5-30x50 och känner inte igen det du nämner. Inget under av optik, men helt ok för pengarna. Har saknat den en hel del genom åren, minns inte vem som köpte den av mig men det var någon här på sidan.

Anledningen till att jag bytte bort den var att jag i ett svagt ögonblick fick för mig att Trijicon va det jag skulle ha rakt över.

Mvh

Joacim

Publicerat

Minoxen skall vara bra den också, så det spelar nog ingen större roll. Möjligt att de tom har samma tillverkare av linser?

Publicerat

För all del kan jag fått ett måndagsexemplar. Önskar att så vore fallet för en 2.5-16 hade suttit fint. Jag skulle dock inte köpa en elite 6500 utan att titta i den först igen för o slippa gå på samma mina igen.

Publicerat

Har 2st bushnell 2,5-16, ett med 50 objektiv o ett med 42. Väldigt nöjd med båda.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk