Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åtel problem

Featured Replies

Publicerat

Tjena upptäckte att grisarna går över vägen fram till åtel kojan så har börjat köra hela vägen fram för vittringens skull men dom kommer aldrig fram när jag sitter ändå. Haft åtlen igång i 7 månader utan att lyckats skjuta. Kan dom ha dagslega i närheten eller känner dom att jag kört på vägen?

Publicerat

Känner dom av att du sitter och postar så kommer de ju knappast fram men annars tycker jag inte att de är överdrivet försiktiga. Hur postar du, koja? torn? Hur långt ifrån poststället har du åteln?

Publicerat

Hur ligger vinden. .hur mycket väsnas du i kojan? Tar du dig dit ljudlöst? Har de varit framme och blivit skrämda av dig någon gång? Behöver de korsa dina fotspår? Står bilen precis vid kojan? Finns en del att fundera över.. (jagar inte gris själv men däremot räv på åtel)...

Publicerat

Nu är jag ingen expert men jag säger med vinden är A-O hur ligger kojan till förhållande till åteln? För det mesta blåser ju vinden åt samma håll så vinden skall "helst" komma bakom åteln emot kojan. Att flytta spridare och osv 20-50 meter åt något håll kan göra underverk enligt många.

Publicerat

Sidvind kan ibland vara bättre då vissa djur gärna närmar sig i motvind och då annars passerar under kojan!

Publicerat
  • Författare

Känner dom av att du sitter och postar så kommer de ju knappast fram men annars tycker jag inte att de är överdrivet försiktiga. Hur postar du, koja? torn? Hur långt ifrån poststället har du åteln?

. Sitter i koja och har 30m fram till spridarnen.
Publicerat
  • Författare

Hur ligger vinden. .hur mycket väsnas du i kojan? Tar du dig dit ljudlöst? Har de varit framme och blivit skrämda av dig någon gång? Behöver de korsa dina fotspår? Står bilen precis vid kojan? Finns en del att fundera över.. (jagar inte gris själv men däremot räv på åtel)...

. Sitter aldrig i fel vind, sitter tyst i kojan, brukar få fram gris på andra åtlar. Tar mig inte dit ljudlöst eftersom jag får köra hela vägen fram med bil eftersom dom går över den ända vägen fram till åtlen. Har aldrig blitt skrämda av mig vad jag vet. Bilen står inte precis vid kojan, kör förbi en bit och parkerar på en åker.
Publicerat
  • Författare

Nu är jag ingen expert men jag säger med vinden är A-O hur ligger kojan till förhållande till åteln? För det mesta blåser ju vinden åt samma håll så vinden skall "helst" komma bakom åteln emot kojan. Att flytta spridare och osv 20-50 meter åt något håll kan göra underverk enligt många.

Har kojan så de oftast blåser rätt men sitter aldrig i fel vind.
Publicerat
  • Författare

Sidvind kan ibland vara bättre då vissa djur gärna närmar sig i motvind och då annars passerar under kojan!

Har provat all vind utom när de blåser mot spridaren
Publicerat

Hur länge sitter du? Sitter du den tiden då grisarna normalt är framme?

Publicerat
  • Författare

Hur länge sitter du? Sitter du den tiden då grisarna normalt är framme?

Brukar sitta 3-4 timmar och brukar sätta mig 1,5timma innan dom varit framme dagen innan.
Publicerat

Har du möjlighet att utöka avståndet mellan koja och åtel med typ 50%? 30 meter låter ganska nära! Jag har IBLAND märkt att grisarna är mer varska än annars men ALDRIG då tempen utomhus har varit så låg att jag använt värmare i kojan. Min egen hemsnickrade teori är att med värme i kojan så lyfter utluften och min odör till ett högre plan och passerar över grisarnas tryne... Visserligen har jag aldrig sett att grisarna reagerat på nå't som skulle kunna vara vittring från mig.

Senaste postningen med forumvännen Nils I så var det grisar på åteln då vi kom som skenade iväg en bit men snällt kom i retur 30 minuter senare... Väldig sidvind visserligen och typ, 45 meter mellan koja och åtel.

Mitt tips, som en koll bara, skaffa värme i kojan och använd den för att se om grisarna kommer fram! Tips nummer två blir då att försöka öka avståndet mellan koja och åtel för jag förutsätter att du tänker skjuta med klass 1 vapen och inte ta dom med kniven! :)