Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sauer 303, kan jag få provskjuta i sthlm?

Featured Replies

Publicerat

Tänker nöjesköpa en bössa och 303 till drev ligger bra till. Känns bra i butik men jag behöver provskjuta. Kan inte bestämma mig för kaliber om det ska vara 308, 30-06 eller 9.3x62. Finns det någon som har en 303 som jag kan få provskjuta i stockholm? Betalar så klart för ammo osv. Helst vill jag skjuta en 9.3 eller 30-06. Vi kan skjuta huddinge eller på ekerö eller om du har tillgång till annat så kommer jag dit.

Det finns folk på forat som kan intyga att jag är normal så att ni slipper känna oro.

Publicerat

Vet att Viråbruk har i sin skyttebio att låna, ligger det inte en bio vid Arlanda också?? De kanske har. 

Publicerat

Tycker 30-06 är en jäkligt "lagom" kaliber till det mesta här hemma. :)

Publicerat

Tänker nöjesköpa en bössa och 303 till drev ligger bra till. Känns bra i butik men jag behöver provskjuta. Kan inte bestämma mig för kaliber om det ska vara 308, 30-06 eller 9.3x62. Finns det någon som har en 303 som jag kan få provskjuta i stockholm? Betalar så klart för ammo osv. Helst vill jag skjuta en 9.3 eller 30-06. Vi kan skjuta huddinge eller på ekerö eller om du har tillgång till annat så kommer jag dit.

Vet att Svante Nilssons i Uppsala är lite som att svära i kyrkan men där kan du nog få låna en 303:a å provskjuta på Kvarnmyra (halvvägs hem till mig från Uppsala) t.ex. Har själv stått å tummat på en 303:a i 30-06 men blev förbannad över säkringen! Kanske inge fel på Sauern men i så fall har jag för kort tumme, jag fixade i alla fall inte att osäkra med anlagd bössa utan stora bekymmer.

Publicerat
  • Författare

Bra tips!

Arlanda hade inte. Ska kolla med Virå, annars med Svante.

Q, jag ska definitivt känna extra på spänntangenten. Pillade inte så mycket på den.

Om man ska utveckla detta med kaliber så har jag en 308, så ur hanladdningssynpunkt vore det enkelt att ta en 308a till. Jag vet att rekylen är snäll vilket ger snabb återhämtning mellan skotten.

MEN det kanske är roligare en annan kaliber?

30-06 är vad jag förstått bättre med en lång pipa och det har ju inte 303an. Å andra sidan kan jag köra samma fmj och en del jaktkulor som till 308an. Dessutom kan jag få bra fart på blyfria kulor om det behövs. Har skjutit 30-06 i repeter utan dämpare och tycker den är lite snärtig men det kan ju vara annorlunda i automat?

9.3x62 är en mäktig kaliber som jag gärna skulle ha men jag vet inte om jag pallar rekylen (är lite klent byggd) eller om jag skulle skjuta speciellt snabbt vilken liksom tar bort en del av poängen med en drevpang. Så egentligen är 9.3 högst prio att prova.

8x57 kan vara ett alternativ, farsan har den, men å andra sidan är det typ samma som 308.

Publicerat

Bra tips!

Arlanda hade inte. Ska kolla med Virå, annars med Svante.

Q, jag ska definitivt känna extra på spänntangenten. Pillade inte så mycket på den.

Om man ska utveckla detta med kaliber så har jag en 308, så ur hanladdningssynpunkt vore det enkelt att ta en 308a till. Jag vet att rekylen är snäll vilket ger snabb återhämtning mellan skotten.

MEN det kanske är roligare en annan kaliber?

30-06 är vad jag förstått bättre med en lång pipa och det har ju inte 303an. Å andra sidan kan jag köra samma fmj och en del jaktkulor som till 308an. Dessutom kan jag få bra fart på blyfria kulor om det behövs. Har skjutit 30-06 i repeter utan dämpare och tycker den är lite snärtig men det kan ju vara annorlunda i automat?

9.3x62 är en mäktig kaliber som jag gärna skulle ha men jag vet inte om jag pallar rekylen (är lite klent byggd) eller om jag skulle skjuta speciellt snabbt vilken liksom tar bort en del av poängen med en drevpang. Så egentligen är 9.3 högst prio att prova.

8x57 kan vara ett alternativ, farsan har den, men å andra sidan är det typ samma som 308.

Rökgasomladdningen borde bli säkrare med rökgaserna från en 30-06 än från en .308... Du får gärna ringa mig då det är dags, kan ju joina dig och t.ex ha med en termos med nykokt kaffe, alltså KOKKAFFE... :)

Publicerat
  • Författare

Rökgasomladdningen borde bli säkrare med rökgaserna från en 30-06 än från en .308... Du får gärna ringa mig då det är dags, kan ju joina dig och t.ex ha med en termos med nykokt kaffe, alltså KOKKAFFE... :)

Will do

Publicerat

Nu har mig veterligen 308 högre arbetstryck än 30-06, så gasupplåsningen behöver du inte överväga vs kalibern för den styr man i regulatorn....

T

Publicerat

8x57 ska du ha! Är mitt första val vid en sauer 303.

S.

Publicerat

Har precis flyttat in en 303 i kaliber 9,3x62 i mitt skåp. Blev förvånad över hur pass behaglig rekylen var i den jämfört med i en vanlig repeter. Jag har haft r93 och sauer 202 i 9,3 tidigare. Med aimpoint micro på så blev den inte alls dum. 

Publicerat

Nu har mig veterligen 308 högre arbetstryck än 30-06, så gasupplåsningen behöver du inte överväga vs kalibern för den styr man i regulatorn....

T

Använde mig av väldigt enkel (felaktig) logik... Större skott - mer gaser. :sleep:

Publicerat
  • Författare

8x57 ska du ha! Är mitt första val vid en sauer 303.

S.

Utveckla, tack?!

Publicerat

Tysk bössa tysk kaliber.

Minimal rekyl vilket ger lite pip lyft.

Vilket jag vill ha så lite som möjligt på en drevjakts bössa.

Mycket död i kalibern. Lagom på något sätt? Sen finns min nya favorit kula fabriks laddad i den.

RWS KS.

S.

Publicerat
  • Författare

Ska slåss men mig själv någon vecka om det där med kaliber. Blasern i 308 är rätt giftig den med.

Publicerat

9,3x62 är väl också tysk i så fall. Skulle jag ha något grövre än 30-06 hade jag nog valt den. Men smaken är som baken. :)

Publicerat

8x57an är en riktigt härlig mellanmjölkskaliber, på ett positivt sätt. Lagom grov, lagom rekyl, lagom lång patron. Älgen känner naturligtvis ingen skillnad på den och 308 eller 30-06 jämfört med 8x57 men jag förordar den, helt subjektivt ;-)

Egentligen OT men jag kunde inte hålla mig :-o

tapatalk på Xperia

Publicerat

9,3x62 är väl också tysk i så fall. Skulle jag ha något grövre än 30-06 hade jag nog valt den. Men smaken är som baken. :)

Japp! Men sen så sprack de på resten.

Som Markus skriver, lagom.

S.

Publicerat

Kolla med varpsund http://varpsund.se/om de har 303:an som lånevapen i skyttebion. 30-06 nä :whistling: .

Publicerat

Japp! Men sen så sprack de på resten.

Som Markus skriver, lagom.

S.

Kan hålla med om att den sparkar en del ja, så lagom är den kanske inte nej. :)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Verkar som att jag får pausa ett tag framåt, ska köpa hus...

Publicerat

Verkar som att jag får pausa ett tag framåt, ska köpa hus...

Det ena bör inte förta det andra :smile: .

Publicerat

Hus är överskattat! ;-)

• 2 weeks later...
Publicerat

Har skjutit med 303 i såväl 300WM och 8X57JS. Skulle utan tvekan ta sistnämnda..