Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ser jakten ut i mellansverige om 5 år???

Featured Replies

Publicerat

Jakten hos mig har förändrats drastiskt på ett år, jag har gnällt om lodjuren i andra trådar tidigare och gör det utan tvekan igen.

Här finns bara en spillra av vår rådjursstam kvar nu. På hemmamarken sköts ifjol 30 rådjur på 1000 ha, i år är 5 skjutna och tvivlar att det finns utrymme för att skjuta mer än ett par till.

Om utvecklingen fortgår, vilka konsekvenser får det då? Rådjur är basfödan för lodjuren men också en viktig födkrok för rävarna. Med mindre rådjur tvingas rävarna hitta andra vägar. Gnagare javisst, men år med lite sork kommer hararna få det tufft med automatik.

Ingen vet hur länge lodjuren kommer att stanna här men så länge det finns rådjur lär dom dröja sig kvar. Vet inte heller hur många som blivit lotagna kontra hur många som bara är bortskrämda ut på slätterna.

Grannar som har haft lo under ett par år ser nu en ökning av Rå igen efter ett par år av öken, helt utan rådjur. Förmodligen är det deras lo som nu härjar hos oss då dom verkar gå fram som pesten i skogen. Ett vuxet lo med ungar tar 50 rådjur om året, dvs kanske 75% av vår rådjursstam.

Vad säger ni som har haft lo ett tag, stabiliserar sig stammen efter ett tag då dom vänjer sig vid lodjurens jaktteknik?

Ser annars väldigt dystert på framtiden. Grisen är här för att stanna och på våra marker kommer vi inte att kunna skjuta bort dom pga att dom är ganska obekväma att jaga. Vi vet heller inte hur många LO som blir tilldelade i år från länsstyrelsen, och jakttiderna är heller inte optimala + att det inte finns några hundar för sysslan i området.

Skogsbolagen gör vad dom kan för att minimera älgen och dom har goda chanser att lyckas som det verkar.

Gris och rovdjur ser jag som den framtida jaktsysselsättningen här om inget radikalt händer.  :-

Publicerat

Härikring har vi starka stammar med både lo och varg, och visst anpassar sig väl "bytesdjuren" lite grann, men än finns det inte några speciellt starka stammar med rådjur.. Däremot har bävern kommit ganska stark tillbaka de senaste åren. Tyvärr så var jag inte med för en 15 år sedan, så jag kan inte jämföra på samma sätt som de äldre.

Men nog behöver rovdjuren decimeras, när vargarna ylar utanför byn och folk inte vågar släppa hundarna, eller när det inte ens går att sätta ut dragåtel till mårdfällorna pga lodjuren ligger det inte på rätt balans...

Det är MIN åsikt i alla fall...

Publicerat
  • Författare

Det upprörande är att man inte kan göra nåt, bara lyfta mössan när man ser ett. Civil olydnad har aldrig legat för mig, men fan vet hur man hanterar ett om det sitter i tunnelfällan en morgon och fräser, det får nog dagsformen avgöra.

Allt arbete med rådjursstammen genom åren......knäckt :'( :'(

Publicerat

visst är det frustrerande, man får bara hoppas att det blir bättre nu med borgarna vid makten... :-

Publicerat
att det inte finns några hundar för sysslan i området.

Bara att höra av dig om det behövs hundar, åker gärna land och rike runt för lodjursjakt. ;) ;D

Mvh Kolja

Publicerat
  • Författare

Mycket intressant! Har svurit på det heligaste att lägga ner allt jag har om tilldelningarna bara kommer som vi hoppas tillsammans med snön. Har ett par kilo för mycket tjänstemanna späck som jag gärna bränner på skidor. Ser jag ett spår är du här på 2-3 timmar eller... ;)

MVH

Publicerat
Ser jag ett spår är du här på 2-3 timmar eller... ;)

MVH

Max, i sådana fall går bilen rikigt snabbt. ;) ;D ;)