Publicerat September 19, 201510 yr Hej Har i början på nittiotalet tagit jägarexamen men av någon ogrundlig anledning gjorde jag inte högviltsdelen teori/skjutprov, har godkänt i teori/hagelprov/grund kula. Har idag endast hagel men nu skulle jag vilja köpa ett kulvapen klass 2 för rådjursjakt! får jag det ? Har sökt runt men inte fått något glasklart svar, kan någon klargöra för mig hur reglerna ser ut vore jag tacksam. Tack på förhand. /Kolle
Publicerat September 19, 201510 yr Om jag inte minns helt galet så måste du skriva teoriprovet igen eftersom du inte har någon klass 2 på licens i dag och det gamla systemet är sedan länge skrotat - men jag minns inte exakt vad som gäller för jag kollade upp detta för 8 år sedan och då fick grannen inte någon ny licens av just den anledningen, men detaljerna minns jag inte... Se det som en möjlighet att fräscha upp dina kunskaper i samma veva så blir det en bra bonus inför kommande jakter - och nyförvärv till vapenskåpet!
Publicerat September 19, 201510 yr Författare Då är det som jag själv anade, men det är ju som du säger ett bra sätt att fräscha upp kunskaperna framför all då jag inte varit den mest aktiva jägaren dom senaste åren. Även om det känns lite surt att göra om alltihopa, men men det kan ju till och med bli lite kul. Tack för svaret. /Kolle
Publicerat September 19, 201510 yr Tror Trollkarlen har helt rätt. Du får läsa om hela jägarexamen och skjuta om hela provet inte bara teorin då hela examensprovet gjorts om. Men när och om du gör det så gör alla moment så slipper du hamna i samma situation igen.
Publicerat September 19, 201510 yr Det är bara att gå och köpa en bössa och söka licens. Hade själv samma situation, tog examen utan högvilt 91 tror jag. Var inga som helst problem för några år sedan att köpa mitt första kulvapen i klass 2.
Publicerat September 19, 201510 yr Du måste göra om hela teoriprovet om du skall skaffa ett klass 1 vapen. Det gamla teriprovet innehöll 2 prov, grundprov och högvilt och det gäller inte längre. Klass 2-4 är du klar för då du gjort grundprov för kula. Einar
Publicerat September 19, 201510 yr Hmm... har funderat och kollat upp det svaret jag fick för 8 år sedan och det är så här: Du får fortfarande köpa en klass 2-4 bössa med din nuvarande jägarexamen MEN den dagen du vill skaffa klass 1 så måste du göra om HELA teoriprovet, samt skjuta upp de kvarvarande proven. Se bara till att du har kvar ditt intyg från din jägarexamen, annars stöter du på patrull.
Publicerat September 19, 201510 yr Jepp, det är korrekt att du måste ta om helan teoridelen om du vill ha klass 1. Fick göra det själv när jag skaffade riktig bössa
Publicerat September 20, 201510 yr Författare Ok då låter det ju som det finns hopp ändå! får bli att leta lite, är det någon som har något förslag på vapen i klass 2 ? tackar för visat intresse.
Publicerat September 20, 201510 yr Skulle välja en Sako Vixen i kal. 222. alla dagar i veckan i ditt fall. Finns många till salu, glöm inte ett bra montage till optiken.
Publicerat September 20, 201510 yr Personligen hade jag rekommenderat att du bet i det sura äpplet, gör om teoriprovet, skjuter pappälgen och sen köper en 6.5x55. .222 är ingen höjdarkaliber om du frågar mig för den blodspränger något så in i h-vete och det är inte kul att ta hand om köttet sen. Vidare är du med en 6.5x55 bra mycket mer garderad när du sitter på pass för mer än rådjur kan dyka upp och med just en sexochenhalva så har du en kaliber som fungerar på samtliga av våra vilt i skog och mark - även om jag skulle avstå på en lite större galt om jag inte hade läge på kotpelarträff - vilket man egentligen inte skall sträva efter... Sådär, nu spårade jag ur din tråd men du har bra mycket mer marginaler med en 6.5x55 än en .222 - det går inte att komma undan och det är ingen skillnad i pris på vare sig vapen eller ammunition (inte så mycket i alla fall på ammunition) - men den sistnämnda är en klass 1.
Publicerat September 20, 201510 yr Eller så köper du en 243 och skjuter hornady blyfri gmx i den. I rätt bössa en underbar kaliber och lägger ner rådjur lika bra som en 6.5. hade en sådan gammal hål i hål maskin av märket bra tidigare, tyvärr byttes den bort som så mkt annat.
Publicerat September 22, 201510 yr I flera länder är 243 tillåten för upp till kronvilt så där finns större marginaler än för en patron som precis når upp till kraven för klass två. /Taxfan
Publicerat September 22, 201510 yr Hmm... har funderat och kollat upp det svaret jag fick för 8 år sedan och det är så här: Du får fortfarande köpa en klass 2-4 bössa med din nuvarande jägarexamen MEN den dagen du vill skaffa klass 1 så måste du göra om HELA teoriprovet, samt skjuta upp de kvarvarande proven. Se bara till att du har kvar ditt intyg från din jägarexamen, annars stöter du på patrull. Hej, Intyg om godkänd jägarexamen finns att ladda ner från NVV via inloggning med bankID där vi även löser jaktkort enkelt. Min jägarexamen från 1985 finns fortfarande där med examinator och banor Lycka till med köp och vapenval. //OlersPer
Publicerat September 24, 201510 yr Hej, Intyg om godkänd jägarexamen finns att ladda ner från NVV via inloggning med bankID där vi även löser jaktkort enkelt. Min jägarexamen från 1985 finns fortfarande där med examinator och banor Lycka till med köp och vapenval. //OlersPer Om provledaren skickat in pappren och det blivit registrerat som det ska. Det händer ibland att man stöter på fall där något gått fel och då står man där och måste göra om det hela. /Taxfan
Publicerat September 24, 201510 yr Om provledaren skickat in pappren och det blivit registrerat som det ska. Det händer ibland att man stöter på fall där något gått fel och då står man där och måste göra om det hela. /Taxfan Vilket jag också fick erfara och sonika bara göra om hela skiten, men jag såg det som ett tillfälle fräscha upp kunskaperna och på köpet fick jag en vän för livet så på det hela var det ändå rätt ok, men jag tror det är långt ifrån alla som finns i den databasen - eller gillar tanken på att göra om hela jägarexamen. T ex så hade alla mina vapen försvunnit från statliga jaktkortet när jag betalade in sist vilket kändes sådär bra om jag skall vara ärlig...
Publicerat November 14, 201510 yr Författare Hallå Tackar för visat intresse och kan meddela att det blev en 243:a till rådjursjakten, har även börjat på studiefrämjandet för att läsa om jägarexamen behöver fräscha upp mina jaktkunskaper med tanke på att jag inte jagat på många år sen vill man ju kunna köpa klass 1 vapen. Riktigt roligt att gå på kurs mycket trevliga människor med liknande intressen! Efter som jag redan gjort hagelprov samt grundprov kula behöver jag bara köra teorin samt skjuta på älgen. /Kolle