Publicerat September 23, 201510 yr Detta året tänkte jag använda en grov bössa med aimpoint på trånga drevpass och min r8 med matchpipa på de pass där man sitter mer öppet. Jag har en Leica magnus 2.4-16 och en stor ljuddämpare på den pipan och det borde vara nästan perfekt som en lättskjuten drevjaktpuffra. Minimalt med rekyl och pipuppslag borde ge förutsättningar för bra skytte. Dessutom är det med denna bössa jag skjutit all träning på älgbana/skjutbio under sommaren. Vi jagar gris, hjort , rådjur och älg. Jag har skaffat accubond 140 till detta men jag har också en hel del a-max 140 på lagret. Nu tänkte jag höra med er om någon har erfarenheter av att skjuta större djur med a-maxen. Är det en bra eller dålig idé? Jag vet att den är klassad som match/varmintkula i vissa läger men är det någon som pangat i verkligheten och vill delge sin uppfattning i frågan? Kort flyktsträcka är prio ett för mig, köttförstöring kommer på andra plats.
Publicerat September 23, 201510 yr Vid drevjakt där man ofta inte kan vara lika exakt med skottplacering skulle man lätt kunna argumentera för att säkerställd djupverkan är viktigt. (Troligtvis inget problem på lite mindre vilt, men på älg kan det tänkas bli det.) Det är som bekant inte A-max konstruerad för på samma sätt som Accubond. Men jag har inte testat A-max till det. Däremot sett exempel i slaktboden på ännu tyngre men blöta kulor som haft problem med att tränga igenom till vitala områden vid träff i grova ben på älg.
Publicerat September 23, 201510 yr Jag har nyttjat båda även om jag verkligen gillar A-max som kula så hade jag utan tvekan valt Accubond till drevjakt, varför, jo för att det ytterst sällan går att vända till dess att djuren står helt rätt och rakt innan man skjuter, med Amax är effekten given men det blir också lite trasigt, väl så om man tar sneda vinklar, dvs det samma som för alla obondade mantlade blykärnekulor./CHristian