Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Optiska förluster vid höga förstoringsväxlar?

Featured Replies

Publicerat

Jag gillar ordentligt med förstoring i min optik och har bara accepterat att så är fallet. (när jag skjuter på lite längre håll som förtydligande)

Har i veckan som varit suttit och velat över den Hendsolt 72:a som låg ute till försäljning men när jag väl kommit på att lägga bud på den så var det redan för sent, men that's the story of my life liksom ;)

Anledningen till mitt velande är att jag har suttit och kliat mig i huvudet angående det här med förstoring och även om 5-25x täcker in mina behov på 300 meter så ser jag ingen nytta med förstoringen upp till 20x och vad är då egentligen förlusten om man köper optik som börjar sin förstoring där uppe i stället och sen går mot mer absurda förstoringar?

Exempelvis om man jämför dessa tuber:

• Schmidt & Bender PMII P 3-12x50 DT/ST 
  • Schmidt & Bender PMII LP 5-25x56 DT/ST 
  • Schmidt & Bender PMII 12.5-50x56 P3 Mil-Dot D-T 1/8 MOA 

(jag är ingen kännare av S&B optik men dessa borde vara hyfsat jämförbara, även om 5-25x56 var en smula dyrare än de andra av någon anledning jag inte har kollat upp än)

Kortfattat undrar jag hur stor förlusten är på den sistnämnda tuben jämfört med de andra, och om det är kopplat till en viss förstoring - och när (vilken förstoring, ungefär) börjar det bli påtagliga optiska förluster?

Kan tillägga att jag syftar på ett icke-medförstorande riktmedel ifall det har någon påverkan på resultatet.

Publicerat

Wizard!

Vad som skiljer mellan kikarna kan man sega att ju högre förstoring ju högre påverkar det ljusstyrkan och synfältet som blir snävare och sen ju högre förstoring ju mer förstärks alla skakningar och hålla skärpan i sikt bilden stadig och skärpedjupet och dom Kromatisk aberration, även kallad kromatisk avvikelse eller färgblödning, är ett optiskt brytningsfel som uppkommer när ljus av olika våglängder (det vill säga med olikafärger) misslyckas att fokuseras till samma fokuspunkt genom en lins. Detta uppkommer på grund av att material har olika brytningsindex för olika våglängder. Brytningsindex ökar med kortare våglängd. Om en stråle av vitt ljus riktas genom till exempel ett prisma får man ett spektrum, där man ser att rött ljus har brutits minst och violett ljus har brutits mest från ljusstrålens ursprungsriktning saxat från (Wikipedia) och sen påverkas ögonavståndet oxå sen tenderar tuber med högre förstoring att bli längre och tyngre.

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Tack Flex! Mycket bra förklarat! :wub:

Hela anledningen till varför jag dras åt höga förstoringar är min strävan om att bli bättre och att försöka få lite mer kontroll över marginalerna.

När man t ex skjuter taktiskt skytte på måltavlor så är det ju träff i tavlan som räknas - även om tavlan är en 1/6 figur eller vad man nu skjuter på.

Vid jakt finns det ingen relation till den typen av skytte, om man inte har varmintkulor - men även de måste sitta på rätt plats, utan då gäller det att placera skottet tämligen exakt där man har för avsikt att träffa och jag känner mig helt enkelt säkrare om jag ser ordentligt vad det handlar om. 

Vid 25x så skall det vara tämligen långt bort om man inte ser ordentligt men allt under 20x ser jag ju som "oanvändbart" eftersom jag kan skruva upp det där sista - och jag skall då försöka omformulera min fråga en smula:

Är det någon optisk skillnad mellan 25x på en 5-25 tub och 25x på en 12.5-50 tub?

Vid 50x förstår jag att skärpedjupet blir kraftigt lidande - det är bara att skruva på makroringar på kameran så förstår man effekten, och att det blir färgseparation är också uppenbart, men om man ämnar nyttja 20-35x kanske - är det fortfarande en påtaglig förlust pga linserna i tuben sitter längre ifrån varandra och att de är slipade för att ge större förstoring?

Någonting inom mig säger att det inte är någon slump att den mesta optiken slutar vid 24x eller 25x och att det därefter börjar bli svårt att hålla bra optisk kvalitet...

Jag har helt enkelt haft för lite optik i mina dar för att bilda mig min egen uppfattning om bra och dålig optik - och mina två sista tuber jag använde var ett Nickel 8x56 och ett Premier 5-25x56 och båda dessa var optiskt en fröjd att titta igenom. Hade ett kortare tag ett Konus Pro på skjutbanan och det var som att titta genom ett glas mjölk med en nylonstrumpa över jämfört med vad jag bytte upp mig till om man säger så. Nu har jag ett Sightron SIII 10-50 men som ännu inte är monterat på bössan, men det skall göras rätt snart är det tänkt men när man börjar fundera och försöka förstå saker man inte har i näven och kan testa sig fram så blir det inte så lätt...  :blush: