Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Verktyg för att montera klackar!

Featured Replies

Publicerat

Jag håller på att bygga om en gammal m96:a där det saknas klackar!

För att borra och gänga upp för klackar, vad behöver jag för borrkvalitet?

Vilken dim är lämplig (jag har kikat på M4!)??

Om någon har ytterligare tips och tricks för att undvika dikeskörning så är de välkomna :cool: .

Publicerat

Köp en picatinny skena ställ in bössan rakt sen ställer du in skenan rakt samtidigt som du bäddar in den i modellera borra gänga dra fast :)

Mvh. 

Publicerat
  • Författare

:happy: Modellera lät orginellt!

jag har 2 klackar som jag tänkte använda så de får det bli men jag tackar för tipset.

Lådan är ju jä-ligt hård att borra i!

är det vanligt borr som gäller eller behöver man något specialborr?

Publicerat

Ett vanligt  HSS-borr borde funka fint.

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Jag var in till järnvaruhandeln och han rekomenderade ett industriborr av kort modell så nu gäller det att få borrat detta ikväll.  :thumbsup:  hoppas jag.

Jag pratade med en hobbyvapensmed idag som menade att man ibland var tvungen att glödga lådan för att kunna borra i vissa gamla m96-m98 lådor, så hårt stål då!!

Låter ganska bryskt och vådligt i mina öron att glödga något härdat som ska tåla ammunition!!

Publicerat

En del lådor- oftast stämplad Husqvarna och tillverkat på -40 talet är glashårda och måste löpas ur för att kunna borra och gänga i dom (en bra tapp är dyrare än vad lådan är värd).

Dom flesta CG stämplade lådor går fint att borra i med HSS borr av god kvalitet.

Om du ska välja M4 så ta en gänga med finare stigning än vanlig "järnhandels-skruv" för att få flera gängor i godset: speciellet bak, men jag rekommenderar dig att borra 6-48 som är standard, till den kan du borra med en 3 mm borr

Publicerat

Jag har låtit smed borra om mina fyra remmy 700 lådor från 6-48 till M4 av den anledningen att det kan(mycket sällsynt men ändå)inträffa att de något klenare 6-48 skruvarna kan gå av jäms med lådan.

Mina skenor och klackar sitter numera med M4 8.8 kvalitet försänkt maskinskruv,även skenor och klackar har behövt modifieras för dessa.

/Mike

Publicerat
  • Författare

En del lådor- oftast stämplad Husqvarna och tillverkat på -40 talet är glashårda och måste löpas ur för att kunna borra och gänga i dom (en bra tapp är dyrare än vad lådan är värd).

Dom flesta CG stämplade lådor går fint att borra i med HSS borr av god kvalitet.

Om du ska välja M4 så ta en gänga med finare stigning än vanlig "järnhandels-skruv" för att få flera gängor i godset: speciellet bak, men jag rekommenderar dig att borra 6-48 som är standard, till den kan du borra med en 3 mm borr

Så han var inte fel ute i att glödga lådan då ?

tyckte själv att det lät drastiskt men när jag började borra för en stund sedan så funkade det skapligt i 3 sekunder sedan polerade det bara lådan  :dry:

Jag får nya borr i morgon men när inte ens skärvätskan funkar så behöver man väl lite nytänk..

Publicerat
  • Författare

Jag har låtit smed borra om mina fyra remmy 700 lådor från 6-48 till M4 av den anledningen att det kan(mycket sällsynt men ändå)inträffa att de något klenare 6-48 skruvarna kan gå av jäms med lådan.

Mina skenor och klackar sitter numera med M4 8.8 kvalitet försänkt maskinskruv,även skenor och klackar har behövt modifieras för dessa.

/Mike

Då håller jag mig till det eftersom jag ändå har alla skruv som hör till i M4

Publicerat
  • Författare

Efter 2 urlöpningar av lådan så gick det betydligt lättare att borra.

Nu är hålen borrade och uppgängade till M4  :smile:

i ärlighetens namn så fick jag fila lite i ett av hålen för att få ett rakt montage men det är inte så illa.

Det är inte fråga om någon långhållsrigg på något sätt.

Nu blir det ombygge av repeterarmen på slutstycket något som blev smärsamt tydligt när jag provade

Borde tänkt på det långt tidigare men man lär sig , hoppas jag!! :happy: