Publicerat September 27, 201510 yr Jag håller på att bygga om en gammal m96:a där det saknas klackar! För att borra och gänga upp för klackar, vad behöver jag för borrkvalitet? Vilken dim är lämplig (jag har kikat på M4!)?? Om någon har ytterligare tips och tricks för att undvika dikeskörning så är de välkomna .
Publicerat September 27, 201510 yr Köp en picatinny skena ställ in bössan rakt sen ställer du in skenan rakt samtidigt som du bäddar in den i modellera borra gänga dra fast Mvh.
Publicerat September 27, 201510 yr Författare Modellera lät orginellt! jag har 2 klackar som jag tänkte använda så de får det bli men jag tackar för tipset. Lådan är ju jä-ligt hård att borra i! är det vanligt borr som gäller eller behöver man något specialborr?
Publicerat September 28, 201510 yr Författare Jag var in till järnvaruhandeln och han rekomenderade ett industriborr av kort modell så nu gäller det att få borrat detta ikväll. hoppas jag. Jag pratade med en hobbyvapensmed idag som menade att man ibland var tvungen att glödga lådan för att kunna borra i vissa gamla m96-m98 lådor, så hårt stål då!! Låter ganska bryskt och vådligt i mina öron att glödga något härdat som ska tåla ammunition!!
Publicerat September 28, 201510 yr En del lådor- oftast stämplad Husqvarna och tillverkat på -40 talet är glashårda och måste löpas ur för att kunna borra och gänga i dom (en bra tapp är dyrare än vad lådan är värd). Dom flesta CG stämplade lådor går fint att borra i med HSS borr av god kvalitet. Om du ska välja M4 så ta en gänga med finare stigning än vanlig "järnhandels-skruv" för att få flera gängor i godset: speciellet bak, men jag rekommenderar dig att borra 6-48 som är standard, till den kan du borra med en 3 mm borr
Publicerat September 28, 201510 yr Jag har låtit smed borra om mina fyra remmy 700 lådor från 6-48 till M4 av den anledningen att det kan(mycket sällsynt men ändå)inträffa att de något klenare 6-48 skruvarna kan gå av jäms med lådan. Mina skenor och klackar sitter numera med M4 8.8 kvalitet försänkt maskinskruv,även skenor och klackar har behövt modifieras för dessa. /Mike
Publicerat September 28, 201510 yr Författare En del lådor- oftast stämplad Husqvarna och tillverkat på -40 talet är glashårda och måste löpas ur för att kunna borra och gänga i dom (en bra tapp är dyrare än vad lådan är värd). Dom flesta CG stämplade lådor går fint att borra i med HSS borr av god kvalitet. Om du ska välja M4 så ta en gänga med finare stigning än vanlig "järnhandels-skruv" för att få flera gängor i godset: speciellet bak, men jag rekommenderar dig att borra 6-48 som är standard, till den kan du borra med en 3 mm borr Så han var inte fel ute i att glödga lådan då ? tyckte själv att det lät drastiskt men när jag började borra för en stund sedan så funkade det skapligt i 3 sekunder sedan polerade det bara lådan Jag får nya borr i morgon men när inte ens skärvätskan funkar så behöver man väl lite nytänk..
Publicerat September 28, 201510 yr Författare Jag har låtit smed borra om mina fyra remmy 700 lådor från 6-48 till M4 av den anledningen att det kan(mycket sällsynt men ändå)inträffa att de något klenare 6-48 skruvarna kan gå av jäms med lådan. Mina skenor och klackar sitter numera med M4 8.8 kvalitet försänkt maskinskruv,även skenor och klackar har behövt modifieras för dessa. /Mike Då håller jag mig till det eftersom jag ändå har alla skruv som hör till i M4
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Efter 2 urlöpningar av lådan så gick det betydligt lättare att borra. Nu är hålen borrade och uppgängade till M4 i ärlighetens namn så fick jag fila lite i ett av hålen för att få ett rakt montage men det är inte så illa. Det är inte fråga om någon långhållsrigg på något sätt. Nu blir det ombygge av repeterarmen på slutstycket något som blev smärsamt tydligt när jag provade Borde tänkt på det långt tidigare men man lär sig , hoppas jag!!