Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad skall man ha Remingtons Accelerator till???

Featured Replies

Publicerat

När jag satt och tittade efter ammunition till min 30-06'a så hittade jag Remingtons Accelerator i 55 gr som tydligen skall leverera bortåt 1200 m/s.

...frågan är bara vad man skall ha dem till?  ???  ???

Någon som har provat dem?

...till vaddå?

...och var de i sådana fall bra?

Nyfiken på svar!

PS. Jag har i alla fall lyckats få reda på att det är en sabot-ammunition som skjuter en pointed soft point .22-kaliberkula insatt i en drivspegel av plast för att passa i .30-kaliber.

Publicerat

Skulle de varit en helmantel hade jag kunnat förstå men en softpoint :o ???????

Ser fram emot svar på denna tråd jag me!

Publicerat

Antar att det är för skadedjur i USA, fungerar säkert som kråkspängare här i sverige :D

Publicerat

I vilken klass hamnar den patronen?

Publicerat
I vilken klass hamnar den patronen?

Förmodligen i tvåan.

Publicerat

Jepp, 2:an blir det efter lite snabbräkning.

Publicerat

Används till ej matnyttigt vilt, typ räv o grävling (om man inte vill ta vara på skinnet) Kulorna svampar upp tidigt och effekten på ett litet djur blir mycket stor. Man får en rak o fin kulbana och sist men inte minst så är dom bra om man jagar på stora öppna ytor eftersom risken rikoshetter minskar.

Publicerat
Används till ej matnyttigt vilt, typ räv o grävling (om man inte vill ta vara på skinnet) Kulorna svampar upp tidigt och effekten på ett litet djur blir mycket stor.

Vad tror du om att använda den till bäver? (förutsatt att man inte skall ta hand om skinnet alltså...)

Om effekten blir vad jag tror så lär den ju inte gå så långt efter träff... ::)

...och därmed borde risken att den tar sig tillbaka till vattnet minska.

Publicerat

Funkar garanterat kanon till bäver om den skjuter tätt nog. Om det är sabot, då måste man väl ha licens för varje patron?

Publicerat
Om det är sabot, då måste man väl ha licens för varje patron?

Tror inte det...

Så här står det i alla fall i vapenlagen (och jag har inte kunnat hitta något speciellt om drivspegelammunition eller annat):

8 §

Den som har tillstånd eller rätt att inneha ett visst vapen för skjutning får utan särskilt tillstånd inneha ammunition till vapnet, om ammunitionen är avsedd för samma ändamål som tillståndet eller rätten till innehav av vapnet avser.

Det enda liknande jag kan komma på är att militärens drivspegelammunition för PSG90 (prickskyttegeväret) tydligen måste kvitteras ut patron för patron (numrerade) och återlämnas/redovisas efter viss tid. Men det är ju bara en intern försvars-regel.

Någon som vet något annat ???

Publicerat

Var någonstans hittade du den ammunitionen ?

/Ulban

Publicerat

www.vapex.se säljer den i 3006

Publicerat

Det var just där som jag hittade den.

Publicerat

OK jag har hittat den. Jag hoppades det fanns även i 6.5 men jag var nog lite optimistisk. :- Det skulle vara kul att se hur tätt den skjuter.

/Ulban

Publicerat

Enligt vad jag har läst mig till skjuter den i snitt tallrikar på 100 meter!?

DVS bara skit.

Men jag har haft fel förr och är lika glad för den skull.

/C

OK jag har hittat den. Jag hoppades det fanns även i 6.5 men jag var nog lite optimistisk. :- Det skulle vara kul att se hur tätt den skjuter.

/Ulban

Publicerat

Jag är helt säker på att underkalibrerad ammunition är licens på om dom inte ändrat på den saken.

Publicerat
Jag är helt säker på att underkalibrerad ammunition är licens på om dom inte ändrat på den saken.

Det är väl säkrast att kolla upp det, innan man testar...  :P

Publicerat

...och nu har jag kollat upp det!

Det visade sig att polisen aldrig hade hört talas om varken underkalibrerad ammunition eller drivspegelammunition...  :P

Känns verkligen som att de sätter sina vapenproffs på de där jobben...  ::)

Hur som helst så kollade de upp saken med SKL (Statens Kriminaltekniska Laboratorium) som sade att man hade tänkt att ha dem för jakt och licensen gällde jakt så var det inga problem så länge man höll reda på vilken klass ammunitionen tillhörde.

Kanske dags att testa dem då och se om de skjuter tallrikar eller snusdosor...  ;)

Återkommer med mer info då.

Vet dock inte riktigt när jag får tid eller tillfälle att testa, så om någon annan testar före så vore det kul att höra vad resultatet blev.

Publicerat

Då ska jag se om jag får tag i sabotar och testa jag också. Borde bli gamska intressanta farter med en 55 grainare i en 6,5-06 hylsa.

Publicerat
Då ska jag se om jag får tag i sabotar och testa jag också. Borde bli gamska intressanta farter med en 55 grainare i en 6,5-06 hylsa.

Jag har sett ett antal amerikanska siter som säljer lösa sabot-er och laddhjälpmedel för att få i dem i hylsan utan att skada bakkanten. Enligt dem skall vilken .22 kula som helst passa i saboten, och då får man ju lite större urval också...

Om du är intresserad skall jag se om jag kan hitta någon av siterna igen.

Publicerat

jag läste om dessa för en massa årsen prec, var under all kritik

men den duger till grytjakt :o ;D ;D ;D

samme

• 5 years later...
Publicerat

Har testat cal 30 med plast sabot, hastigheten 1255 m/sek uppmätt, med en standard avvikelse på 8,5. Träffbilden blev som jag misstänkte inte den bästa.

har skjutit i bänk 2 st. 5 skottgrupper med en träffbild om 9,5 cm. på 100m. Långt sämre än om jag skjuter med Cal. 30 V max kula, 110 grain som håller en träffbild på runt 2,5 cm, räknar centrum av dom yttersta kulhålen.

Att använda den under kal. kulan till annat än kråkor, räv och dylikt inte att tänka på, slår sönder nått kopiöst. ( Sak samma med Hornady V Max 110 grain ) 5,6 med plast sabot Inget jag rekommenderar man tjänar inget på prec. eller rent kostnadsmässigt. Båda kulorna klass 2.

• 4 weeks later...
Publicerat

www.vildsvin.se har en del att välja på för den som vill testa eller ladda själv.

De är väldigt bra på handladdning i övrigt också.

• 4 weeks later...
Publicerat

Man måste vara välldigt noga med isättning och se till att alla blir lika skadade, är dom inte 100 lika så blir det tallriks precision.

Försvaret har provat med underkalibrerade till sin PSG 90 vet inte om dom har kvar den typen av ammo.

Tycker man det är kul att sitta å pilla flera timmar extra vid laddning så tycker jag man ska prova, kan bli riktigt kul!

Lycka till

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag var med när en bekant testade såna på 100m. Resultatet blev "det är ju alltid kul att testa", men precisionen var inte ens i närheten för att duga till jakt. Helt värdelösa IMHO. Då är det bättre att köra med tex 110gr V-Max i ~1000m/s och träffa istället för att köra den andra skiten i 1200m/s och missa.