Publicerat September 27, 201510 yr Vart placerar ni skotten på grävlingen för att få den att lägga sig snabbt? Har aldrig jagat grävling men nu är de för många... Handlar ju mest om jakt i mörker och vill ju inte att de går för långt så jag behöver söka...
Publicerat September 27, 201510 yr Gryt eller ställande hund med på jakten så huvudet. Vanlig jakt där hals möter kropp. Brukar bli noll meter flyktväg. Annars funkar frambenet o uppåt bra.
Publicerat September 27, 201510 yr Brukar eftersträva bogen. Tycker grävlingen är rätt lättskjuten, tror ingen grävling har tagit ett steg efter skottet någon gång. Peppar peppar.. Skickat från min D6503 via Tapatalk
Publicerat September 27, 201510 yr Jag brukar sikta i bogen, det brukar vara bra medicin :-) I fällan så är det mellan ögonen. Med hagel inte så mycket, eftersom en har kutat vidare med dubbel direkt träff,hittade den iofs i grytöppningen 30m från skottplatsen.
Publicerat September 27, 201510 yr Grävling och hagel har jag endast dåliga erfarenheter av. Make till hårdskjutet vilt när det gäller hagelbössan. Däremot kulgevär wå verkar de vara lättlöst värre
Publicerat September 28, 201510 yr Jag har iofs skjutit en perfekt bogträff på grävling med 308 (180gr oryx) som kravlade iväg bra långt..... Man kan aldrig vara säker....
Publicerat September 28, 201510 yr Detta är en populär post. Det är kompakta djur med ett inte sällan betydande fettlaget som skjuts på korta håll, självfallet får man tänka på det, jag har inte haft någon grävling som tagit 1, ett steg efter skott men du har det ofta varit 5-10 meters avstånd till djuret. Förövrigt kan sägas att grävling är nog ett av få djur som motiverar US1 med hagel och fulltrångborrning. /Christian
Publicerat September 28, 201510 yr Jag har skjutit hälften av grävlingarna på Max 10 m med us 3. Sikta inte för lågt...och enbart sidoskott Andra hälften med kula....bäst är v-Max med knall fall men skjut inte nära gryt för de kan lätt slinka in om den inte faller ihop ögonblickligen. Avlivning mellan ögon/öron med 22a
Publicerat September 28, 201510 yr Författare christan, har du tagit dina med hagel? Har du då bara kört us1? Skulle behöva köra hagel eftersom det är nära bebyggelse . Grävling är väl klass 3, funkar det med 22 Magnum?
Publicerat September 28, 201510 yr Storbocken- jo det förfaller som grävling är klass 3, enligt NFS:en, 2002:18, se 16, det fåtal jag har skjutit är ung hälften tursamma sammanträffanden under annan jakt, ja jag har använt grova hagel, en av få gånger jag anser det motiverat. I valet mellan 22 WMR och hagel hade jag valt hagel, är ingen direkt förespråkare av den 22 kalibern. Skulle jag använda den hade valet av laddning fallit på den 50 grains laddning som Federal säljer. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat September 28, 201510 yr Vid grytjakt och jakt med ställande samt fällfångst så är 22lr godkänt. Effektivt om man skjuter där jag sa. 22wmr fungerar utmärkt också då jag vanligtvis använder det vid vak..både sidoskott och huvudskott. Hagel fungerar fint vid sidoskott.. men stå minst 10m ifrån och max 20..
Publicerat November 9, 201510 yr Har tagit en del med 22wmr och den räcker gott. God placering av skottet är viktigt men det är det ju alltid... Skickas från min iPad via Tapatalk
Publicerat December 30, 201510 yr De grävlingar jag har fällt har jag skjutit i hals eller huvud. Det har gått bra hittills..