Publicerat September 28, 201510 yr Har slagit till på en billig "skit bössa". Lämnade idag in en licensansökan på en Bingham 22 WMR. Ekonomin idag är inte den bästa just nu, valet är att antingen har jag ingen bössa eller så köper jag en som jag har råd med. Före min tidigare Anschutz .22lr hade jag en Bingham .22lr som faktiskt sköt ok, men kvalitetskänslan lämnade mycket att önska. Men som sagt det viktigaste för mig var att den sköt ok, vilket den gjorde. Den nya pangen har ett trycke som är hårdare än Amerikanskt garagesmide. Min fråga blir, finns det något eftermarknadstrycke till Bingham, eller är det bara att leva med det som finns? Om någon har/har haft en 22 WMR Bingham, vilken ammo sköt den bäst med?
Publicerat September 28, 201510 yr Ingenalls vad jag minns av min jag hade tyvärr. Sköt ganska skit med precis allt samt trycket lämnade som du säger mkt att önska. Allt är relativt vad skit är men 40-80mm på 5 skott c-c på 70-80m
Publicerat September 29, 201510 yr Inget att tillägga på turbo hunter. En skitbössa i en ofta illa skjutande kaliber tenderar tyvärr att resultera i skit.
Publicerat Oktober 18, 201510 yr 22WMR är också väldigt ammunitionskänslig. Min Heymkombi sprider allt mellan snusdosan på 80 meter med CCI till metern med Remington blyspets.
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Författare Pangen hemma. Å för att svära i kyrkan så sitter det en ny Hawk på den. Ska ut och testa lite olika ammo och hoppas någon skjuter acceptabelt... Dock ligger pipan an. Frilägga innan eller saknar det betydelse på en 22 wmr? Någon Jämtlänning som har en 22 wmr och kan avvara 5-10 smällar/märke för test? Har köpt CCI helmantel och blyspets. Även Remmington blyspets och RWS blyspets. Alla 40 grs så just dessa behöver jag inte.
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Den jag hade har jag för mej vart mer kurant när jag fräste ur pipkanalen men jag är osäker på mitt minne.
Publicerat Oktober 20, 201510 yr Författare Har inte kollat hela vägen men främsta delen av framstocken ligger an iaf. (Har iof för mig att .22lr som jag hade var också lite si och så med anläggning mot pipan. Frilade och bäddade och bröt av kolven när jag skulle lyfta den ur bäddningen och sedan till skrot utan provskjutning. Dock sköt .22:an rätt ok ändå innan min våldförelse.) Pangen känns iaf tung och stabil. Mer skeptisk till att bara en bult håller lådan i kolven, samt trycket. Överväger lite filning, men saknar eg adekvata kunskaper just där. Sen funderar jag på om jag ska försöka på att borra för en fästbult till. Men det kanske inte är nödvändigt på en så pass klen kaliber!?!
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Författare Slipat ur kolven. Då det saknas rekylklack och lådan är fäst med endast en bult i kolven. Nu är det iof ingen större rekyl på 22 wmr, men det är endast en genomgående bult som ska hålla allt på plats och där trycket ev fungerar som rekylklack. Jag tog och borrade ett nytt hål genom kolven så jag kan använda en genomgående bult istället för den bakre bulten till fästet på trycket. Så nu är det iaf två fästpunkter som tar ev belastningar och inte trycket. Bäddat där själva lådan ligger i kolven. (Väntar på härdning.) Dock har jag utvecklat ett mycket stort hat till lättmetall.... Enheten som trycket sitter i är av lättmetall. Och ramlade bitar när jag lyfte trycket i varbygeln och den gick av och resten for i golvet. Snabblim i brottytorna och lite epoxy som förstärkning på utsidan. Kan kanske funka tillsvidare. Men jag letar nu med större allvar efter ett nytt trycke. Trycket:
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Jäklar! Låter som om det i slutändan blir samma pengar som den bössan du inte hade råd att köpa från början.
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Författare Jäklar! Låter som om det i slutändan blir samma pengar som den bössan du inte hade råd att köpa från början. Finns tom "låda" till trycket att beställa hos gunpartscorp. Ca 200 pix plus frakt, tull osv.... Runt 500ingen komplett. Får se om komplett trycke finns hos någon handlare här hemma, nytt eller beg.... Annars kanske den håller ihop tills någon skrotar sin pang och ett trycke finns tillgängligt. Så även om jag måste beställa en "låda", ligger jag fortfarande under 50% av vad tex en beg krico kostar. Dock ligger det några timmars arbete bakom.
Publicerat Oktober 21, 201510 yr Författare Fått ihop pangen nu. Det mesta känns rätt ok förutom lådan till trycket. Håller ihop, men vill nog ha nytt... Bäddning: Monterad och klar: PS. Bulten som syns på första bilden är vad som håller ihop hela pangen och ska ta rekyl/påfrestningar förutom ev "lådan" till trycket... Jag tror det blir bättre med en fästpunkt till i bakkant. Nu är pangen fixerad med den första bulten samt en genomgående bult i bakkant på lådan. Endast lådan vilar i kolven medans trycket och pipan ligger fritt. DS.
Publicerat Oktober 22, 201510 yr Författare Provskjutit. Iof i lite halv byig vind 4-8 m/s från vänster. Var spridda skurar.... Dock sköt CCI full metall jacket nästan acceptabelt. Inskjutning av kikaren på 40 m: Inskjutning på 80 m, två 3 skott serier med kikar justering mellan: Efter ytterligare ner justering(Vilket blev lite för mycket...): Knepigt att bilderna blir uppochner när dom är rättvända i telefonen....