Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
W.T.

kastrera hanne vid 5 års ålder

Recommended Posts

W.T.

Jag lyfter ut frågan ur min dagbok för att den är under seriöst övervägande.

Jag har en Jack Russel som jag jagar gryt med, jag har på senare tid fått mer och mer problem förutom när vi jagar.

Han har ADHD, har för mycket våldtäckts-benägenhet när han träffar tikar, markerar revir emellanåt även inne och vi har lite för "tuff" tillvaro nu honom och mig emellan för han tänker inte vika ned sig längre, något han har valt som ställningstagande.

Om man är lite saklig så funkar det inte att ha en hund som gör så här och ni som funderar på avlivning, det glömmer vi nu på samma rad.

han är av typen att det inte går som människa att stimulera honom tillräckligt. sen kan han inte springa runt som en dåre för sitt kassa ben utan då kommer han bli uttjänt på ett år. han har borttagen höftled.

Jag har funderat på att kastrera honom för att få bort lite av ADHD-komponenten och den värsta fightergenen.

sen kanske hans våldtäckts-benägenhet dämpas så han kan vistas med andra tikar. 

Han är sådan att han dör hellre än att vika ned sig, han mot världen, det bekommer honom inte heller.

det passar i gryt, men på få andra ställen. Han jagar jäkligt bra i gryt och har stor pondus och blir aldrig skadad. han har aldrig haft mer än ett rivmärke på alla åren.

jag har svårt att se också att hans testiklar är kopplade till jaktlusten. så det borde inte påverkas nämnvärt.

Tar man udden av detta ovanstående om han kastreras vid 5 års ålder? 

N S

Jaktlusten sitter inte i kulorna.

Det jag läst och hört ang att få bort oönskat beteende genom kastrering är att det fungerar bäst på unga hundar...

Äldre kan redan ha lagt sig till med ovanan eller va man ska säga.

Ingen skada skedd att prova men det är långt ifrån säkert att det kommer ge önskat resultat när hunden är 5 gissar jag..?

Sen finns väl kemisk kastrering, kanske kan va nått att prova innan man klipper kulorna ?

Wizard

Har själv ett ADHD-monster här hemma (Nova) och när hon var yngre så tyckte faktiskt veterinären att jag skulle prova sonens ADHD-mediciner på henne - 50% skämt men också 50% allvar ;)

Hon har nu fyllt fem år och hon är fortfarande precis som en studsboll men även när hon försöker fuska så är det fortfarande jag som är alfahanen och flockledaren så hon rättar in sig i leden tillsammans med sin storasyster.

Hade jag inte haft två hundar så vete sjutton hur hon hade varit i dag för de har trots allt koll på varandra och de kan "säga till" den andre om de gör fel på något vis...

Lyckligtvis har jag inga sådana bekymmer med mina hundar så det gör det kanske lättare att vara konsekvent, men visst kan de vara bångstyriga ibland...

De flesta terriers jag har träffat - tikar inkluderat - har juckat på allt och allting så i min värld hör det raserna till. Det är ingen som har talat om för dem att de inte är större än en smurf!

Har du inte tänkt att han skall vara avelshingst så är det ingen förlust att plocka bort kulpåsen, det är min filosofi i alla fall.

Huruvida det har någon effekt överhuvudtaget på en femårig hund har jag ingen aning om och de hundar jag minns som kastrerades vid senare ålder visade liten till ingen förändring, men då pratar vi om älghundar här som bodde i hundgård så det kanske inte är en bra jämförelse. De tappade då ingen jaktlust om man säger så men de var mindre kåta när någon tik hade passerat byn på 15 kilometers avstånd och det var ju en fördel!

Mina damer kommer troligen att bli steriliserade framöver. Inte för att det är några större problem men de löper alltid i mitten mot slutet av september och det kan ta sina veckor innan hormonerna har lagt sig igen och då har redan jaktsäsongen startat. Inte för att de visar några skillnader under jakt men finns det hanhundar där så är det ju ingen höjdare...

ironheadmike

Aggressiviteten är sannolikt befäst och ändras knappast (egen erfarenhet). Jaktlusten tror jag dock inte försvinner.

Sexualdriften däremot tror jag kommer att försvinna. Min kastrerade hane är inte det minsta intresserad av tikar på det sättet. 

Att terriers skulle jucka på allt och alla är i vart fall inte min erfarenhet (tränat terriers i grythundklubben så jag har träffat några). Men om det blir bättre med kastrering det vet jag inte.

Jag har testat kemisk på en av mina hannar för att han hade problem i ung ålder och han blev mild och vek som tusan just då. Men det har blivit ganska dyrt att kastrera kemiskt också och det håller bara i sig ca 6 mån om jag inte minns fel

W.T.

Tack för svaren alla,

Man kan ju prova kemisk kastrering först och se hur det blir.

Jag behöver inte "få bort" saker helt och hållet men jag skulle behöva dämpa tex driften lite, dämpa hans enorma "kantighet" en aning  och få en lite mildare och gladare hund.

WestCoast

Min terrier juckar rätt mkt och han är kastrerad sedan tidigt. Men det är enbart ett dominant beteende

*MADOFI*

Tror tyvärr inte en kastrering vid 5 års ålder påverkar så mycket, beteendena är befästa men visst kan du testa en kemisk kastrering för att se om/vad det får för inverkan på just din hund då det varierar ganska mycket.

I övrigt kanske han behöver mer aktivering utöver jakten för att få utlopp för energi vilket ofta ger inverkan på hundens beteende.

Att du upplever som han bestämt sig för att inte "vika ner sig" låter ju absolut som ett problem, hur funkar han att hantera i vardagen?

Wizard - vilken av mina terriers juckar på något? *Hallå*

Att en terrier juckar på saker är för att den tillåts göra det - och det är ofta inte vare sig en sexuell handling eller av dominans utan en ren överslagshandling. Säg åt hunden att det varken är ett önskat eller uppskattat beteende.

W.T.

Man kan om kastreringen har effekt ta den tiden att jobba bort det jag vill ha bort.

• Like 1

Wizard

Wizard - vilken av mina terriers juckar på något? *Hallå*

Jag var otydlig. I princip alla ENSAMMA terriers jag har stött på i mina dar har juckat på både det ena och det andra.

Yorkshire Terrier var en av de vanligare raserna i England och nästan alla av dessa som var ensam hund juckade - som förtydligande.

Det betyder långt ifrån alla men som jag tolkade det så handlade det bara om dominans då flertalet honor även gjorde så och de hade inte stoppats på en gång och därför fortsatte det.

*MADOFI*

Yorkshire terrier är ju knappt en terrier ;)

Vet flera som har mer än en tik, terrier eller ej - som juckar på varandra speciellt vid löp, men det är inte dominansgrej utan ofta ett beteende som dragit igång pga drifter som sen bara fortsatt

...för att dom tillåts hålla på så.

I min flock - 3 hanar & en tik, är det inte tillåtet att jucka på någon eller något.punkt

(om det inte gäller en parning)

*MADOFI*

Man kan om kastreringen har effekt ta den tiden att jobba bort det jag vill ha bort.

Absolut, det känns ju som att du har inget att förlora men en del att vinna.

W.T.

Ja, det har jag.

jag är rätt säker också på att det som behövs är att bara ta udden av stöddigheten så kan vi rätta till det för framtiden. 

Maxhof

Min egna erfarenhet sträcker sig till en tjt som jag kastrerade vid nästan 1 års ålder. Han hade iof inga problem med juckande men allmänt stökig och mina förhoppningar var att han skulle coola ned sig en aning, kastreringen var dock helt utan effekt. Har även några hundar inom familjen som är kastrerade, tyvärr ingen effekt där heller i form av de skulle bli lugnare eller mer hanterbara. Dock inga problemhundar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MKJ

http://harligahund.se/2015/10/06/nu-vet-vi-darfor-juckar-jyckar?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget&utm_content=www.atl.nu

Lite rön för vad det är värt.

Tycker personligen att juckandet är ett jäkla påfund hos en hund som jag inte accepterar och har fler än en gång korrigerat andras hundar också. Alla hundar juckar ibland dessvärre, jag har nog också sett det som ett sätt att få dominans över en annan hund men så är det kanske inte alltid. Enligt ovan skall ju inte kasteration vara en garant för att slippa heller.

W.T.

Jag tackar ;)

Har börjat styra upp det nu och lyckades hitta ett läge där Johnny tränade apport och Frasse skulle lägga sig i. Så med lite tajming så tände Johnny till.

Han fick en kontrollerad rejäl smäll av vorstehn när han skulle pilla på hans apport - det blev perfekt och han fick ge sig.

Så nu är det lugn o ro i lägret ett tag iaf.abc22edd42cebff90a9f3cfe6f543acc.jpgf4e4f082aca5c9bc2fb674f90d38d5fb.jpg

Skickas från min iPhone via Tapatalk