Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En tysk, en svensk och en tjeck har blivit till en Svensk/tysk och en tysk!

Featured Replies

Publicerat

Tänkte att jag gör mig en samlingstråd för mina kulgevär istället för att sprida ut trådarna och sedan behöva leta efter dom när något händer.

Att lägga tråden i "projekt" känns inte heller riktigt rätt då det kommer bli lite mindre justeringar på var och en av dom under resans gång dock inget större.

Jag kommer att skriva allmäna tankar, funderingar och eventuella göromål här i tråden.

För närvarande ser garderoben ut enligt följande;

Varberger 757 6,5x55, semitung pipa. Bestyckad med ett Schmidt und Bender 2,5-10x56.

Voere M98 30-06, 45cm pipa. Bestyckad med Zeiss Diavari V 1,5-6x42.

Brno ZKK601 243win. Bestyckad med Karl Kaps 8x56 (Har inte kommit hem riktigt ännu).

Det som står absolut närmst på agendan är att skapa sig en uppfattning om Brnon, den är köpt osedd och jag har aldrig ägt eller brukat någon tidigare.

En mynningsbroms inköpt till 30-06:an. En adapter måste svarvas, gängas och limmas på pipan och förses med en M18 gänga.

Fortsättning följer fortlöpande.

Mycket nöje.

Mvh

Joacim

Publicerat

Trevliga bössor! :)

Sparkar 30-06:an mycket eftersom mynningsbroms?

Publicerat
  • Författare

Trevliga bössor! :)

Sparkar 30-06:an mycket eftersom mynningsbroms?

Tack!

Den sparkar som en åsna. Kvalar in till bland det elakaste/otäckaste som jag någonsin skjutit med. Men den är så himla behändig och den ljudlösa kolvhalssäkringen gör den till en favorit på drevjakterna.

Detta är andra gången i ordningen som denna 30-06:an är i min ägo. Första gången var den tänkt som en hundförarbössa, vilket den inte kändes helt optimal för med tanke på hurpass mycket jag var ute med jycken på den tiden. Nu har jag ingen hund längre, således står jag på pass på drevjakterna och där är den nära nog optimal. Kanske att jag hade gett den 5-10cm mer pipa om jag hade byggt den idag, men kriterierna var annorlunda då.

Mvh

Joacim

Publicerat

Ofanken! Jo, 30-06 kan sparka ganska rejält i en lätt bössa. Själv har jag en Sako 75 Deluxe i 30-06 och den är riktigt bekväm att skjuta med. :)

Publicerat
  • Författare

"Tjeckens" hemkomst.

Ja då har Brnon äntligen landat på sin nya hemadress.

post-2176-0-67318800-1443687093_thumb.jp

Såhär såg den ut precis efter den kommit ur kartongen.

Låt oss börja med det positiva kring bössan.

Dioptern/ghostring'en är genial. Kärlek uppstod direkt. Så enkelt, men ändå så genialt! En fjäderbelastad "vippa" med en ghostring på som låser sig på plats nere i bakre klacken. Med ett knapptryck så åker den upp i samma höjd som klacken. Planerna om att göra om denna till en drevjaktsrigg går redan varma, men det blir senare nöje/problem att finansiera.

Ändå mer glädjande var att säkringen nog inte kommer att skapa några större problem, det kändes inte så illa som jag först befarat.

Trycket var även det en trevlig bekantskap. Den raka avtryckaren är ju ful som stryk men känslan var riktigt bra.

Det negativa då?

Först så upptäckte jag att customkolven som jag hade liggande var bäddad efter en helt annan låda med helt andra mått på rekylklacken och magasinbrunnen. Påbörjade att karva bort bäddmassa igår kväll för att göra plats för den större rekylklacken, ett par kvällar till så borde den vara anpassad.

Säkringen var grymt ljudlig åt båda håll så där ska jag se om jag kan polera och eventuellt byta fjädern mot en lite mjukare.

Publicerat
  • Författare

Montering av sikte - check (haha)

post-2176-0-29899400-1444057000_thumb.jp

Bara kolven kvar.

Mvh

Joacim

Publicerat

Alltid kul med nytt ;)

Publicerat
  • Författare

Alltid kul med nytt ;)

Helt klart, tröttnar aldrig och jag är ändå en ganska notorisk bössbytare ;)

• 4 weeks later...
Publicerat

De sprack med att behålla den hela hösten du ;)

Publicerat
  • Författare

De sprack med att behålla den hela hösten du ;)

Sant sant, därför du smyger i skuggorna med vad du har för bössor nu, då kan du byta i lugn och ro utan häcklande ;)

Mvh

Joacim

Publicerat

Någon bössa som fått nytt fint snabbmontage ? :wink:

Publicerat

Sant sant, därför du smyger i skuggorna med vad du har för bössor nu, då kan du byta i lugn och ro utan häcklande ;)

Mvh

Joacim

Jag lyckas inte ens lura mig själv längre med att jag kommer behålla bössorna så därför inga texter om de typ ;):D

Vad blir det nya då? ;)

Publicerat
  • Författare

Någon bössa som fått nytt fint snabbmontage ? :wink:

Det är "Svensken" som fått upp sitt Schmidt und Bender en smula ;)

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Vad blir det nya då? ;)

Det är inte helt klarlagt ännu, antingen så blir det pipbyte på Varbergern (gärna med pipbytesmöjlighet) till någon i "mellanklassen" 8x57JS ligger nära till hands och då blir det snabbmontage även till lillzeissen (1,5-6x42) och endast en bössa, med "tysken" som stand in om något går sönder.

Eller så blir det en Varberger till i 308 eller 30-06 (en 6,5:a i helstocksutförande hade funkat det också).

Mvh

Joacim

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag flyttat över så att jag kan alternera mellan Schmidt und Bender 2,5-10x56 och Zeiss Diavari V 1,5-6x42, båda monterade i Warne QD på Varbergern "Svensken" den lär tjäna mig väl. Som det ser ut just nu så har jag inte mer än ca 4-6 drevjaktsdagar om året så ingen mening med en dedikerad bössa för just det.

Det som dock tynger mig lite är att Varbergern väger som satan vilket kommer att bli jobbigt när det ska smygas osv, 60cm pipa tjockpipa känns i axlarna efter en kväll eller natt. Där har jag möjligen en lucka att täcka för inte ska man väll korta en 6,5:a till typ 55cm? Alternativet är som jag skrivit innan en bytespipa/extra pipa som åker i den 1/10 varje år och då gärna en i 8x57 eller 308win.

Mvh

Joacim

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har "Tjecken" fått "respass".

Har bytt ut den mot ett Meopta 2000 3-9x42 som kommer få sitta som drev/allroundsikte på 6,5:an och lillzeissen får gå tillbaka till ett liv på 30-06:an.

Mvh

Joacim

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Blir ett race här nu i mellandagarna på pappas jobb (enda maskinparken i min närhet just nu om det inte är lödning, svetsning eller plåtarbeten på schemat).

Tanken är att göra två mynningsbromsar, en till "tysken" och en till "svensken" och gänga pipan på "tysken" M13x1 alt 1/2"x20 eller 1/2"x28 eller något dyligt (14mm mynning).

Dessutom har jag ett annat litet projekt på g med "tysken" men det får bli en cliffhanger tills jag har alla grejer hemma och får se om det blir som jag vill (tack Ken1 för första pusselbiten!)

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Ett steg närmre perfektion av "tysken".

post-2176-0-20008700-1451461400_thumb.jp

Edit: Fick tag i Laddverktyg till den på grannkanalen nyss också - härligt att den börjar att bli komplett. Nu är det bara den där kikarklacken som ska fräsas till och passas in också :)

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Var och provsköt och skottställde "tysken" med mynningsbromsen nyss.

post-2176-0-75721300-1451750136_thumb.jp

Vi trivs bra ihop - ca 50-60% (i klartext någonstans mellan en odämpad 222rem och 243win) mindre rekyl och knallen var mildare än jag hade trott.

Mvh

J

Publicerat

Mysigt!! :)

Publicerat
  • Författare

Mysigt!! :)

Ja den lilla bössan har gått från "sjukt otäck" till "sjukt mysig" :wub: :wub:

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Som den uppmärksamma kan se så har rubriken ändrats och jag har gått från en Tysk, en svensk och en tjeck till en Svensk/tysk och en tysk.

Förrförra fredagen var jag på Vapensmedjan och sonderade kassunen efter något komplement till min Varberger och Voere efter ett snabbt varv bland dom begagnade studsarna så fann jag äntligen något intressant - en CG4000/Sauer200 i 6,5x55 i grymt bra skick. Jag förstod ganska snabbt att den låg en bit över budgeten som fanns tillgänglig för ny studsare (ca 5000kr). Frågade om pris och dom ville ha 8000kr för den vilket man får anse som ett bra pris (Torsbo har en likadan inne för 8500kr, där vet jag dock inget om skicket, i övrigt ligger dom mellan 9-10 000kr i vårt avlånga land). Jag reserverade den snabbt som ögat och bad att få återkomma med Varbergern som eventuellt inbyte.

Sagt och gjort, jag och min vän Peter "Frågande och vetande" stövlade in där nu i fredags igen då jag hade ett Trijicon Rmr att plocka upp där (födelsedagspresent från mamma). Hade med mig Varbergern och efter lite dividerande så kom vi överens, Sven och jag, 4000kr mellan vilket kanske inte riktigt var vad jag önskade, men jag valde att ta det och hoppas på att jag blir nöjd.

Så från orginaltrådens tre vapen står nu endast ett kvar.

Återkommer när jag fått hem bössan, men förväntningarna är höga och dom som har slika verkar ju väldigt nöjda t.ex Leif "älgflugornas herre" här på sidan. Dessutom är det ju ett klart plus att den är kompatibel med Sauer 202 pipor och magasin :thumbsup:

Mvh

Joacim

Publicerat

Haha så ska de se ut! :D Du lär bli nöjd! :)