Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

TTSX testad i 8x57JS

Featured Replies

Publicerat

Hämtade ut Tikkan igår, och var på skjutbanan för att skjuta in siktet.  Passade på att testa en hemmaladdad hylsa med 46gr Norma 201 krut och en 160gr TTSX.

Hade kontaktad Norma för laddata på denna, då deras bok innehåller inte data för 160gr.

Fick värdena Min 44gr och Max 46gr för 201 krutet, så jag testade en maxladdning.

Tändhatten blev tyvärr lite tillplattad, som man kan se på bilden.

post-16582-0-65825000-1443550213_thumb.j

Publicerat

Jag har laddat exakt samma. Hur är precisionen? Vet du vilken hastighet du har?

Jag har kronograferat 780m/s med 45Gr 201

Publicerat
  • Författare

Har tyvärr inte kronograf, men mina beräkningar borde sätta mig i häradet av 775-780 m/s med 51cm pipa. 

Som sagt var, jag var på banan för att skjuta in kikaren, då både bössan och kikaren är ny.  Då det också var 15 pers på kö efter mig, så kunde jag inte göra några större tester.

Kunde dock konstatera att med Norma Jaktmatch, så hade jag spridning på ungefär 20mm på 100m, när jag hade skruvat in kikaren.  Hade bara laddat en TTSX, i en ny oskjuten hylsa, för att jämföra, och eventuellt ge mig indikation på hur mycket jag behövde justera kikaren för den, men den sköt hål i hål.

Laddmängden fick jag direkt från Norma via telefon, så jag förmodar att den borde vara ganska ok.

Jag kan notera följande:

Tändhatten är mer platt på jakthylsan, jämfört med jaktmatchen. 

Jag har inget märke efter utkastaren, men man kan se en svag ring, 1 mm utfrån tändhatten, hela vägen runt. 

Man kan även se ett bälte? runt jakthylsan nära botten.

Ska ladda en stege och testa uppe på jaktmarken i helgen.

Publicerat

Det är ju intressant i sig, att det är kö till inskjutningen två veckor före älgjakten när det är tomt de resterande 50 veckorna.

Det låter rimligt, jag har 61 cm pipa på min gamla brno.

tapatalk på Xperia

Publicerat
  • Författare

En grej till, som jag tänkte inte på då, men jag märkte inte att det var trögare att röra slutstycket efter jaktammon.  Det brukar ju ofta vara ett tecken på för högt tryck.

Publicerat

En grej till, som jag tänkte inte på då, men jag märkte inte att det var trögare att röra slutstycket efter jaktammon. Det brukar ju ofta vara ett tecken på för högt tryck.

Backa laddningen lite, du har garanterat tillräcklig effekt i älgen ändå.

tapatalk på Xperia

Publicerat

Platta tändhattar kan även bero på överdriven kalibrering och/eller mjuka hattar. Så det är inte alltid det beror på höga tryck. Men ska man va noga är det väl inte alltid lämpligt att börja på maxladdning [emoji6] utan nåt grain under och stega upp. All bössor är individer och alla trivs inte vid max. Prova att backa lite på laddningen och se om de fortfarande är platta. Prova i så fall en annan hatt och kanske något mindre kalibrerade hylsor.

Publicerat
  • Författare

Jadå, jag känner till dessa faktorer, men...

Hylsan var fabriksny, så om det var överdriven kalibrering, så var det Norma som kalibrerade den.

Det var Norma som gav mig laddmängden.

Man förväntar sig gärna att en ammunitionstillverkare vet vad dom pratar om.

Ska testa 45, 45.2, 45.4, 45.6 och 45.8 under helgen.

Publicerat

Jadå, jag känner till dessa faktorer, men...

Hylsan var fabriksny, så om det var överdriven kalibrering, så var det Norma som kalibrerade den.

Det var Norma som gav mig laddmängden.

Man förväntar sig gärna att en ammunitionstillverkare vet vad dom pratar om.

Ska testa 45, 45.2, 45.4, 45.6 och 45.8 under helgen.

Jag stegar alltid 0,5 gr i mina stegar. Och jag brukar starta mitt i av de rekomenderade min och max. Kör alltid 5 skott i varje laddning och verkar någon vara riktigt skit så stannar jag och går över till nästa steg. Kulorna går ju alltid att knacka ur. 

Publicerat

Nu har ju inte jag den största erfarenheten i världen, bara laddat ca 10-12 år men att börja på en maxladdning känns inte så bra. 

Jag börjar alltid vid mitten ungefär och stegar mig upp till max eller där jag vill vara, när man gör som du gjort så får man precis det problem som du har nu. Du har inget att jämföra med, börjar du i mitten så ser du ju hur det förändras med ökad krutmängd, både med hylsan m.m och fart.

Publicerat
  • Författare

Håller med om att man bör inte starta på maxladdning, men med tanke på vilken hastighet jag ville ha, så hamnade jag däruppe.  Hade jag haft tillgång till 202-krut, så hade jag troligtvis legat lite över mitten i laddstegen.  Jag har tyvärr begränsade möjligheter att provskjuta i denna kalibern, så det var en chansning, baserad på data direkt från Norma.