Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka m55 mag för custom

Featured Replies

Publicerat

Har en undran ang m55 maggen. Skillnaden mellan ett .308 och 222 mag är väl endast att 222 har en blockering i magget samt att mag läpparna är anpassade för små patroner. Därför borde väl ett 222 tämpligen enkelt kunna anpassas för tex 6mm br?

Publicerat

Nja, det är ju en annan patronförare med. Kanske tom annan fjäder.

Publicerat
  • Författare

Just det, tänkte att det inte va lika noga med radmag men då är ju. 308 bättre att utgå ifrån antar jag

Publicerat

5-skotts varianten är enklare att få att mata 6br från än dito 3-skotts av någon anledning. Har haft en M55 i just 6br, fantastisk bössa och kaliber.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Jag hade en fin m55:a .308w med 5 skotts mag på G från butik 3500, men eftersom gubben skulle ha nytt vapen från den butiken och licenstiden va 5 mån så avstod jag. Jag funderar annars på att utgå från min remmy men fan, liver är för kort och garderoben för liten för att ha två vapen av samma modell  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Har ju tyvärr inget mag att titta på själv så därför ställer jag dumma frågor. Men hur skulle ett .222 mag må av att man tar upp det lite i bakkant? falerar hela funktionen av ett sådant ingrepp? 

Publicerat

Längden är nog tillräcklig även i ett 222-magasin, det är grovleken på hylsan som är problemet. Tar du bort bakeliten längs magasinets insida blir ju patronföraren totalglapp.

Publicerat
  • Författare

Ok, har absolut inte bestämt kaliber än, kan bli både .224 eller 6mm men m55:an känns intressant iom att magget är rätt långt och om man dessutom, om det skulle kunna behövas, kan ta upp i bakkant vore det ytterligare ett plus beroende på vad man väljer för kaliber.