Publicerat September 30, 201510 yr Det verkar som någon bokstavskombo har slagit till hos mig för jag har många projekt i luften nu! Här kommer nästa Jag vill sno ihop en (läs flera) Slagfällor till Mink och Mård. Man kan ju köpa byggsatser naturligtvis men Were is the fun in that?? Är det någon som vet hur man finner en detalj ritning på en bra slagfälla och är det tillåtet att göra dem själv om man följer någon av de godkända ritningarna. Finns det patent på dem som fortfarande gäller , var kan man hitta info om det? Tacksam för tips svar och ideer.
Publicerat September 30, 201510 yr Det finns ritningar på naturvårdsverkets hemsida. Kirunafällan för mård är riktigt lättbyggd.. Den fångar mink med om du placerar den rätt.
Publicerat September 30, 201510 yr Naturvårdsverkets hemsida har kraftigt förenklade ritningar. Men de brukar gå att följa ändå. Om inget annat anges så får du tillverka dem själv så länge du uppfyller det som står i dessa förenklade beskrivningar. De flesta är så gamla att du inte behöver bry dig om eventuella patent. (Vilka ändå inte hindrar enstyckstillverkning i hemmet) Men skulle du vara extremt duktig på att kopiera någon fälla med mönsterskydd så hamnar man i ett annat läge. Bruksmönster finns dock inte som "uppfinningsskydd" i Sverige så eventuella mönsterskydd måste vara enkla att komma runt. // Henrik
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Ok! Tack för tipset! Det är lite svårt att se de olika gillren men jag har hittat några modeller som kan funka. Lättast är att se bilder på nätet för då får man i både uppspänt och avgillrat läge. Det finns ett You tube klipp på en herre som tillverkar sina egna slagfällor som jag sett tidigare men nu kan jag inte finna det längre! Någon som vet vilket jag snackar om?? Är det någon annan på forumet som gjort egna slagfällor?