Publicerat November 13, 200619 yr Hej Är det någon som kommer ihåg och kan ge några bra exempel på frågor som kommer på teoriprovet. Ska skriva på onsdag och är lite nervös. Jag har läst litteraturen 2 gånger och tycker mig kinna en del men vet inte om det räcker. (Nya jägarskolan) Tacksam om någon kunde hjälpa!
Publicerat November 13, 200619 yr Vill inte vara elak men allt kommer i princip. Läs frågan noggrant innan du svarar och ändra aldrig ett svar såvida du inte är 100% säker att du svarat fel.
Publicerat November 13, 200619 yr Författare Vet du om det finns några aktuella övningsfrågor som man kan prova på förutom de som finns på JRF´s hemsida?
Publicerat November 14, 200619 yr Provet är inriktat på en hel del om säkerhet (vilket är bra) och allmän kunskap om jakt. Mitt prov (finns endast 3st tror jag) innehöll lite vapen & kalibrar och klass indelning av vilt. Inte så mycket med art känedom, tider (brunst,fäjning,avkomma,jakttider & dyligt). En del bilder med olika skott tillfällen om du kan skjuta eller inte. Tror att jag hade endast en bild med fågel (kricka i mitt fall) som alla är så rädda för . Som dptrapper skriver ta det lungt bara så går det säkert bra .
Publicerat November 14, 200619 yr Du kan kolla dessa frågor med.. http://www.jagareforbundet.se/utbildning/tidigarejagarex.asp /erik
Publicerat November 15, 200619 yr Det beror ju vilken kurs Du läser. Riksjägarna har här. http://www.jagarnasriksforbund.se/jagartest/
Publicerat November 15, 200619 yr Författare Tack allihopa!! Jag klarade teorin med två fel idag klockan åtta på Walter Borg på Kungsgatan. Inga problem. Så nu är det bara skjutningen kvar!!! ;D
Publicerat November 15, 200619 yr Grattis! Snart är det hela klart och verkligheten ligger framför dig, helt öppen att utforska!
Publicerat November 15, 200619 yr Grattis!!! ...en storstadsjägare till ser jag! Var skall du skjuta upp?
Publicerat November 15, 200619 yr Grattis! Blir det kaninjakt efter S-holms kaniner nu i fortsättningen ??? Dom var visst till besvär för 08:orna. ;D
Publicerat November 16, 200619 yr Författare Tack allihopa. Jag tänkte höra med Haninge jaktskytteklubb om dom har möjlighet att "ta hand" om mig vid uppskjutningen.
Publicerat November 16, 200619 yr Grattis! Blir det kaninjakt efter S-holms kaniner nu i fortsättningen ??? Dom var visst till besvär för 08:orna. ;D Ingen överdrift med kaninerna, besökte syrran på Ö-M igår, det bara kryllar ju av dom i olika färger, såg en del platta också. Påminner mig om min tid som "road kill cleaner" i San Fransisco som 18 åring, tur man tagit sig upp i kedjan lite sedan dess ;D Men chevan var grym för en 18 årig bondgrabb och stanken var ju inte värre än bukskjuten räv även om det satte sig i kläderna.
Publicerat November 16, 200619 yr Ingen överdrift med kaninerna, besökte syrran på Ö-M igår, det bara kryllar ju av dom i olika färger, såg en del platta också.Påminner mig om min tid som "road kill cleaner" i San Fransisco som 18 åring, tur man tagit sig upp i kedjan lite sedan dess ;D Men chevan var grym för en 18 årig bondgrabb och stanken var ju inte värre än bukskjuten räv även om det satte sig i kläderna. Hahaha!
Publicerat November 16, 200619 yr Härom veckan såg jag Jonas på skansen med ett par ungdomar som var och filmade kaninerna. :- MVH Roggman66
Publicerat November 16, 200619 yr Författare Är det INGEN som VET vart man kan skjuta upp den här tiden på året?? Jag försökte få tag på Hanige jaktskytteklubb men dom har bara telefontid på tisdagar ett par timmar.
Publicerat November 16, 200619 yr Hör med Huddinge Jaktvårdsförening, de har öppet för lerduveskytte i all fall http://www.hjvf.se/