Publicerat September 30, 201510 yr Blev så jäkla sugen på ny bössa i dag när jag var i vapenbutiken! Där stod en Sako 75 Deluxe .375H&H, den hade matchat min Delux 30-06 bra! Man skulle ju kunna byta in sin gamla Sako Finnbear .375H&H mot den, hmm... Det som bär emot är att Finnbearen är jäkligt fin och skjuter som en dröm. Fan vad kluven jag är då!
Publicerat September 30, 201510 yr Blev så jäkla sugen på ny bössa i dag när jag var i vapenbutiken! Där stod en Sako 75 Deluxe .375H&H, den hade matchat min Delux 30-06 bra! Man skulle ju kunna byta in sin gamla Sako Finnbear .375H&H mot den, hmm... Det som bär emot är att Finnbearen är jäkligt fin och skjuter som en dröm. Fan vad kluven jag är då! Så länge den inte har något äckligt "key concept" så är det bara till att byta enligt mig. Sako 75 har bara plus jämfört med dom äldre modellerna. Mvh Joacim
Publicerat September 30, 201510 yr Författare Det var key concept tyvärr, men det kommer jag i så fall byta till vanlig styrhylsa. Så har jag gjort på min 30-06.
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Sako har ett system som gör det möjligt att låsa fast slutstycket i vapnet. Sitter längst bak på slutstycket. Vanlig nyckel helt enkelt. Tror det är för den amerikanska marknaden men det vet säkert någon mer om. Duger ju inte i Sverige, slutstycket ska skiljas från vapnet vid transport.
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Byt! Jag kan fortfarande ångra att jag inte högg en Sako 75 Delux .243 som stod i en hylla i någon butik jag var och rev i för många år sen.. Ta åtminstone hem bössan för provskjutning! Förövrigt.. Jag kan inte för mitt liv begripa problemet med keyconcept? Jag har nog det på min .308:a men det enda jag märker är att det ligger en nyckel i en ficka i dörren till vapenskåpet iövrigt märks det inte. Så varför hänga upp sig på en sådan detalj?
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Byt! Jag kan fortfarande ångra att jag inte högg en Sako 75 Delux .243 som stod i en hylla i någon butik jag var och rev i för många år sen.. Ta åtminstone hem bössan för provskjutning! Förövrigt.. Jag kan inte för mitt liv begripa problemet med keyconcept? Jag har nog det på min .308:a men det enda jag märker är att det ligger en nyckel i en ficka i dörren till vapenskåpet iövrigt märks det inte. Så varför hänga upp sig på en sådan detalj? Håller med dig Hipshot! Inga problem eftersom jag aldrig använde låsfunktionen. Har faktiskt haft exakt den bössan du klämde på, ja iaf den specen! Grymt trevlig men byttes bort för en klass 1 eftersom bockjakten bedrivs i grismarker. Jädra garderobsbegränsning...
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Byt! Jag kan fortfarande ångra att jag inte högg en Sako 75 Delux .243 som stod i en hylla i någon butik jag var och rev i för många år sen.. Ta åtminstone hem bössan för provskjutning! Förövrigt.. Jag kan inte för mitt liv begripa problemet med keyconcept? Jag har nog det på min .308:a men det enda jag märker är att det ligger en nyckel i en ficka i dörren till vapenskåpet iövrigt märks det inte. Så varför hänga upp sig på en sådan detalj? Key concept är fult samtidigt som det inte tillför något. Som att ha ett hänglås hängandes i växelspaksknoppen på bilen
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Ok det är ett estetiskt problem? Där är inget att säga, smaken är som baken Men rent praktiskt, så länge man inte bryr sig så är det inget problem. Jag är inte ens säker på att jag har det men nyckeln i skåpet talar för att jag har det
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Key Concept är skitfult! Jag har haft det på en av mina x antal Sako 75or (bl.a. den första som var en Varmint i 308) men aldrig mer. Det tillför absolut ingenting och är bara fult. Kan man byta ut nån del i slutstycket och slippa det så är det ju toppen. Nuvarande Sako 75:an i 6 PPC och förra i 270 hade ej Key Concept.
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Jag hade inte heller skaffat min Sako om det var key concept på den för på den bössan som jag jagar/jagade en del farligt vilt med så som björn, ilskna älgar och vildsvin så vill man inte ha en till parameter som kan jävlas - för i min värld kommer det att jävlas förr eller senare och då vill jag inte att någon mojj skall lossna bak på slutstycket när man står där med brallorna nere... Dock borde Sako kunna byta ut adekvata delar på ett slutstycke mot en liten påse pengar kan man tycka och då är ju problemet ur världen om man har hittat "drömbössan"? På mina jaktvapen vill jag ha så lite saker mellan pekfingret och viltet som kan jävlas.
Publicerat Oktober 1, 201510 yr Författare Byt! Jag kan fortfarande ångra att jag inte högg en Sako 75 Delux .243 som stod i en hylla i någon butik jag var och rev i för många år sen.. Ta åtminstone hem bössan för provskjutning! Förövrigt.. Jag kan inte för mitt liv begripa problemet med keyconcept? Jag har nog det på min .308:a men det enda jag märker är att det ligger en nyckel i en ficka i dörren till vapenskåpet iövrigt märks det inte. Så varför hänga upp sig på en sådan detalj? Det finns exempel på att folk råkat komma åt nyckeln så slutstycket låst sig och nyckeln tappats, då står man där med ett obrukbart vapen. Böt till vanlig styrhylsa på min 30-06 så man inte riskerar det.
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Klart du ska! Sako 75 är bra grejor. Skickat från min D5803 via Tapatalk
Publicerat Oktober 2, 201510 yr Författare Jo, jag trivs ju jäkligt bra med min 75 Deluxe 30-06 Jag trivs ju jäkligt bra med min Finnbear .375H&H med. Har ju fått bössan pelarbäddad och slutstycket facettslipat, samt att jag själv gjort vid kolven och fasettslipat patronföraren. Sedan skjuter den ju jäkligt bra. Får ta mig en ordentlig funderare...
Publicerat Oktober 3, 201510 yr Författare Detta är en populär post. Har bestämt mig, behåller min gamla Finnbear. Kan inte skiljas från den, den är skitfin samtidigt som den skjuter riktigt bra. Om någon annan är sugen på 75 Deluxen finns den Hos Holmgrens Vapen i Vinslöv. Riktigt vacker bössa med fibrerna helrätt genom kolven och honungsgul bakgrund med mörkare ådring.
Publicerat Oktober 9, 201510 yr Författare Ju mer jag har fram min gamla Finnbear ur vapenskåpet ju gladare är jag att jag inte böt.