Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kungen av vak kikare Swarovski CLS

Featured Replies

Publicerat

Måste bara skriva lite om den här kikaren den är helt enastående jag har kollat i många kikare under årets gång och men den här kikaren piskar allt jag har kollat i ruskig skärpa och klar bild och du behöver inte ha ögonen ända in till okularet räcker med en bit ifrån och synfältet är grymt bra och mörkeregenskaperna i topp då du inte ser i kikarsiktet kan du spana vidare i kikaren så kanske om några månader så har jag en i mina ägor Swarovski CLS 8X56  :)

post-906-0-10803500-1443712032_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat

Jag kollade i den och i 8x42, kanonkikare

var hittar man bästa pris på dessa 2?

Publicerat
  • Författare

Jag kollade i den och i 8x42, kanonkikare

var hittar man bästa pris på dessa 2?

Ja swarovski är svår och slå :)

Kolla här.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2434241

Mvh.

Publicerat

ok flex, är du helt säker på 56 an, jag velar mellan 56 o 42!

om jag kan fixa 10% på kikaren är du på?

bättre pris om man köper 2

Publicerat

Måste bara skriva lite om den här kikaren den är helt enastående jag har kollat i många kikare under årets gång och men den här kikaren piskar allt jag har kollat i ruskig skärpa och klar bild och du behöver inte ha ögonen ända in till okularet räcker med en bit ifrån och synfältet är grymt bra och mörkeregenskaperna i topp då du inte ser i kikarsiktet kan du spana vidare i kikaren så kanske om några månader så har jag en i mina ägor Swarovski CLS 8X56  :)

attachicon.gifIMG_27411.JPG

Mvh.

Du vet väl att pupillstorleken oftast minskar med åldern

Ja ä ju lite äldre än dig och fick lämna tillbaka och byta en 56 till 42 pga att jag såg i det närmaste inget i skymning mao ett mörker

//Christer 

Publicerat
  • Författare

ok flex, är du helt säker på 56 an, jag velar mellan 56 o 42!

om jag kan fixa 10% på kikaren är du på?

bättre pris om man köper 2

Tyvärr så har jag inte dom pengarna nu :(

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Du vet väl att pupillstorleken oftast minskar med åldern

Ja ä ju lite äldre än dig och fick lämna tillbaka och byta en 56 till 42 pga att jag såg i det närmaste inget i skymning mao ett mörker

//Christer 

Jo det där har stötts och blötts i många olika sammanhang men i min värd så är mer ljusinsläpp = ljusare sikt bild :)

Du vet den stora kikaren jag har! swarovskin spöa skiten ur den :)

Mvh.

Publicerat

ögat o ålder, jo jag vet.

men muskler o ålder vet du? :wallbash:

42an väger mindre......

EDIT

Flex det finns sms-lån

Publicerat

Jo det där har stötts och blötts i många olika sammanhang men i min värd så är mer ljusinsläpp = ljusare sikt bild :)

Du vet den stora kikaren jag har! swarovskin spöa skiten ur den :)

Mvh.

Hur är den om du jämför med Leica är den mycket bättre?

//Christer

Publicerat

Hört detta ältande om pupill och ljusinsläpp yada yada yada..

Vad man alltid alltid alltid vinner med en 56:a jämfört med en 42:a är större synfält. Sen är det mer ljusinsläpp helt klart men huruvida man kan tillgodogöra sig detta har jag ingen åsikt om.

Publicerat

Hört detta ältande om pupill och ljusinsläpp yada yada yada..

Vad man alltid alltid alltid vinner med en 56:a jämfört med en 42:a är större synfält. Sen är det mer ljusinsläpp helt klart men huruvida man kan tillgodogöra sig detta har jag ingen åsikt om.

Klart att det är bättre synfält/ljusinsläpp på en 56 

men jag hänvisade bara till detta faktum med mina pupiller som inte räckte till en 56 

Så för att kunna nyttja max på en 56 kikare så kan det va bra att prova i skarpt läge har jag lärt mig

//Christer

Publicerat

Hepp.. min bistra ton var inte riktad mot dej Blader, sorry! När jag shoppade runt innan köpet av HT:n fick jag rådet från fler säljare att välja annan kikare.. som de råkade ha hemma till bra pris.. med mindre glugg. Fick höra det några gånger för mycket och ruttnade därav bisterheten ovan  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Hur är den om du jämför med Leica är den mycket bättre?

//Christer

Leica har bara 42 än så länge men kommer med en 56 snart och då :)

Ju större hål i fram ju mer ljus och mer förstoring kan man ha utan att det blir mörkt i kikaren.

Mvh. 

Publicerat

Jag tycker att SLC spöar swarovision. men är det inte en ny swarovski EL på gång?

Publicerat

jo det är på g har jag hört, inga fakta dock, men swarovision är gammal!

Publicerat

men vad ska man välja , det blir ju mest gris vak , men tar man 56an så blir det ju bara grisvak, med 42an kan det ju bli lite rådjur mm

Publicerat

Själv kör Jag 56 till vak och cl companion 10x30 till rörlig jakt. 42 är i mitt tycke segt att bära på

Publicerat

Dessa handkikare har jag ingen koll på men min upplevelse är att man i regel klarar sig gott med lite "sämre" prylar vs ljus. Detta pga stereoseendet, man använder båda ögonen. Min Nikon handkikare hänger på Zeiss tuben rätt väl trots 42 öppning på handkikaren och 56 på siktet.. Kan tänka mej att en bättre handkikare är grymt ljusstark!

Har börjat luska lite försiktigt via bra kontakter om det går att få loss en Leica Geovid (?) till förmånligt sponsorpris eller liknande så får vi se vart det landar.

Publicerat

jag har en vortex 8x56 vet inte vilken men en av de bättre, kostar ca 4-4,5k, den får storstryk av mintt kikarsikte z6i 3-18x50 i mörker, så jag håller inte med dig Hip!