Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dag för en ny bössa.

Featured Replies

Publicerat

Nu hade jag tänkt kolla efter och eventuellt byta bössa, har idag en .222:a som jag tänkt göra mig av med och skaffa en klass 1 istället.

Eftersom jag är pappaledig i dagsläget så är budgeten tight, så en begagnad bössa av bra kvalisort är vad jag är ute efter.

Så här ser planen ut:

Kaliber .308win lr 6,5 - budget: max 5000, får ca 3000 för 222:an så den summan är väl bättre

Kikare: Tänkte mig Vortex Viper 4-16 om man inte hittar nån beggad "märkes"kikare - budget: 6000

Ljuddämpare ska på också, funderar på Stalon.

Användningsområde:

Lite Älgjakt.

Rådjursjakt.

Toppfågel.

Rävlock

Tänkte ge mig på att skjuta 200-300 meterskytte.

Jag handladdar ammunition med farsan som har en 308, men utrustning för 6,5 finnes.

Egentligen så är väl 222:an en bra bössa men är ute efter en klass 1:a.

Så kom gärna med tips på märke och modell, vilken kaliber är mest lämplig för mig.

Finns det andra kikarsikten i Vortex prisklass som duger? Vilken förstoring?

Jag har ingen brådska att hitta nåt utan tar mig gärna tid för detta.

Publicerat

I och med att du inte ställt något krav på storleken på lådan, piplängd, typ av magasin etc utan enbart begränsat urvalet till tänkbara kalibrar så kan du välja valfri CG, Sako, Tikka, Sauer, Heym etc som är i rätt kaliber. Således, åk in till en handlare med ett bra utbud av begagnat och kläm på alla alternativ tills du hittar något som du trivs med. 

Angående kalibervalet finns det vissa saker som talar för 308w, bland annat att du kan dela krut/kulor med din far. En annan fördel är att du kan få en smidigare bössa om tillverkaren gör kaliberanpassade lådor. Med tanke på det snabba krutet i 308w kan du även ha en kortare pipa än vad som är brukligt för 6,5. Kort pipa brukar uppskattas av de som har ljuddämpare. När jag tittar på ditt tänka användningsområde kan det dock kvitta så länge du inte själv bestämmer dig för att prioritera något användningsområde/krav över de andra. Jag känner dock inte att någon av dessa punkter måste avgöra frågan utan jag hade hellre låtit pris/bössa styra beslutet.

Kikarsikte är lite svårare, du har mer att välja på vid 7-8 000 kronor. Du kan titta på Delta, Minox och Meopta. XXL rear ibland ut sikten från Zeiss för bra priser. Förstoringsintervall är knepigt, det får du bestämma utifrån vad du vill prioritera och hur dina jaktmarker ser ut. Småländsk skog kräver andra kikarsikten än norrländsk fjäll. Enkla tumregler är att 3x förstoring är för mycket vid trånga pass och 4x räcker dåligt till på öppna ytor (och inte heller på 300m banan). Om du inte har några trånga pass kan du välja ett 3-12, 3-15, 4-16 eller motsvarande. Om du ibland sitter på trånga pass får högsta förstoringen samsas med kravet på lägsta förstoring och bli ett 2,5-10, 2-10, 2-12 eller dylikt. Samma sak där, åk in till någon som har många modeller inne. Det finns många saker att ta hänsyn till, montagehöjd, ögonavstånd, vikt, reglage med mera. Välj den som du trivs bäst med.

Som du kan se handlar mycket om att du måste åka in till någon som har ett bra utbud så att du själv kan känna dig fram och bilda dig en uppfattning. 

Publicerat

Har själv en Tikka M65 kal. 6,5x55. För de pengarna finns det knappast något bättre, möjligen en äldre Sako. Brukar gå att hitta för billiga pengar som motsvarar din budget. 

Publicerat
  • Författare

308 känns nog mest relevant för mig då farsan har en och man kan samköpa kulor och krut, plus att man kan korta ner pipan och inte få en allt för lång bössa med dämpare.

Man får väl leta efter en till rätt pris så man får över lite extra till en dyrare kikare.

Jag ska spana in dom andra kikarsiktena som nämnts.

skickat från en mobiltelefon :o

Publicerat

Kolla på en Sako Forrester, borde gå att köpa ett fint ex för en billig peng. :)

• 3 weeks later...
Publicerat

Har själv en Tikka M65 kal. 6,5x55. För de pengarna finns det knappast något bättre, möjligen en äldre Sako. Brukar gå att hitta för billiga pengar som motsvarar din budget.

Lite OT här men jag är nyfiken på denna bössa, har möjlighet att införskaffa en nämligen.

Hur går din? Är du nöjd? Har du bytt från annan kaliber till förmån för 6,5?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Publicerat

Lite OT här men jag är nyfiken på denna bössa, har möjlighet att införskaffa en nämligen.

Hur går din? Är du nöjd? Har du bytt från annan kaliber till förmån för 6,5?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Jag är jättenöjd, min har lite tyngre/grövre pipa, men ingen riktig continentalpipa, eller så är det en tidig? Den skjuter fantastiskt bra,det brukar de flesta göra.

Kanonbra,lättjusterat trycke. Har satt på en KKC kolv på min. Använder den både på bana och jakt, mest räv och rå, har en lättare 30-06 som komplement.

Publicerat

Faktum är att 6,5X55 är som klippt och skuren för dina användningsområden.

Jag tycker att den är en mer flexibel patron än .308.

Men självklart funkar .308 bra också. Bäst är det att låta pris och vapen avgöra, som nämndes tidigare.

Det finns rätt gott om begagnade kvalitetsbössor nu.  Det är alltid lika märkligt att se hur många väljer att köpa nytt / billigt skrammel, istället för en fin beg. bössa.

(Fast det är ju bra för oss andra förstås...)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Någon med erfarenhet av hva 1640 i 6,5? Hur bra är precisionen? Kvalitén är det väl inge fel på

Publicerat

Förslag till billig bössa:

Winchester .308W 3000 spänn

post-1718-0-91266700-1449066262_thumb.jp

post-1718-0-83801900-1449066282_thumb.jp

Publicerat

Någon med erfarenhet av hva 1640 i 6,5? Hur bra är precisionen? Kvalitén är det väl inge fel på

Stopp en halv!! Danskens förslag om Winchestern i 308 är eoner bättre än en 1640. I mina ögon något av det optimala köpet för en nybörjare, i alla fall om man i ekvationen tar med priserna en Winchester 70 betingar i Sverige. Jag såg nyligen en Winchester 70 med hakmonterad kikare i 338 winmag för några futtiga lusentappar, mindre än vad ett hakmontage kostar.

tapatalk på Xperia

Publicerat
  • Författare

Förslag till billig bössa:

Winchester .308W 3000 spänn

Ser onekligen intressant ut men nu dök det upp oväntade utgifter så bössköpet får vänta.. just my luck [emoji53]