Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ändrad justering på pipa

Featured Replies

Publicerat

Hämtade kombin på Torsbo i fredags.  En Valmet 212 med 5.6x52R pipa.

Höll på med lite vapenvård, och såg då att man har ändrat på infästningen mitt på pipan.  (Se bild)

Man kan ju tydligt se fabriksmarkeringen, samt ett nytt märke ritsat i klacken under hagelpipan.  Någon som kan gissa på anledningen till detta??

post-16582-0-79928600-1443985799_thumb.j

Publicerat

Samskjutning med viss ammo? Det är väl hela vitsen med det systemet som finns på Valmeten att man kan justera samskjutning för den ammo man vill använda.

Publicerat
  • Författare

Bör jag låta det vara, eller justera tillbaka till fabriksinställningarna?  Går ju alltid att justera igen, om det inte fungerar.

Publicerat

Provskjut den ammo du tänker använda och se om den samskjuter med hagelpipan innan du pillar på inställningarna. Finns nog många här som kan ge råd om det skulle behöva justeras. Har själv bara stått på åskådarplats vid justering av valmetar.

Publicerat

Hämtade kombin på Torsbo i fredags.  En Valmet 212 med 5.6x52R pipa.

Höll på med lite vapenvård, och såg då att man har ändrat på infästningen mitt på pipan.  (Se bild)

Man kan ju tydligt se fabriksmarkeringen, samt ett nytt märke ritsat i klacken under hagelpipan.  Någon som kan gissa på anledningen till detta??

Eftersom de öppna riktmedlena är fasta så måste man justera på pipan för att skjuta in kulpipan. Du ändrar höjden på den del du har på bilden och sidled längst fram på mynningen. En mycket enkel operation tycker jag. Tog inte många skott för mig att skjuta in min Valmet 212 som jag ägde en gång i tiden. Se bara till att ha passande mejslar men det gäller ju för övrigt alltid, sedan tror jag att det är väldigt bra att se till att få in någon olja mellan pipa och denna justeringsmekanisk för annars kan inte pipan expandera i längsled om den rostat fast.

Publicerat
  • Författare

Tackar så mycket för informationen angående detta.  Då min 212a har en skena monterad, så är det inte så lätt att använda det fasta riktmedlet.  Kommer att montera på ett optiskt riktmedel, så jag har justerat denna till fabriksinställningen.  Den gled lätt tillbaka, så jag tror inte att jag har några problem med rörelserna på pipan.