Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Främmande föremål i fabriksny hylsa

Featured Replies

Publicerat

Har ni någon gång varit med om att nya hylsor innehåller främmande föremål??

Köpte tre askar med 5.6x52R Norma hylsor, och när jag höll på att sätta i tändhatten, så märkte jag att någonting skramlade inuti en av hylsorna.

Verkar vara mässing-ring eller något dylikt, som tyvärr går inte att plocka ur.

Har mailat Norma angående detta, och inväntar svar.

Publicerat

Jag köpte en Marlin 1895 kaliber .45-90 där det låg 2 döda kackerlackor inne i mekanismen.

Jo men en bygel skall ju skramla :P

Publicerat
  • Författare

Ojdå Dansken, det var säkert den långa väntan på licenser som orsakade det.  Dom hann dö av svält innan du kunde mata dom. :tongue:

Med tanke på den skramlande grejen i hylsan, så undrar jag över vad som kunde hända, om man hade skjutit med hylsan.

Publicerat

Det händer att där blir kvar spån och eller en "Klutt" från tillverkningen av tändhattslägeshålet i kvar hylsor, det borde ha sållats bort i QC, men så har tydligen inte skett, att avlossa en sådan hylsa, om inte föremålet lyckas med att helt spärra vägen framåt vid det att patronen brinner av kommer man aldrig att veta att något hänt, därefter kommer varianter som att man ser att hylsan är deformerad osv, men det är mindre troligt.

/Christian 

Publicerat
  • Författare

Verkar vara ganska stort spån, då det skramlar rejält i hylsan när jag skakar den.

Publicerat

Verkar vara ganska stort spån, då det skramlar rejält i hylsan när jag skakar den.

Då tycker jag att du låter den hylsorna vila, tala med norma kundtjänst och be om en eller flera nya hylsor. /Christian

Publicerat
  • Författare

Har mailat deras support och inväntar svar.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Fick svar från Norma precis före jul.  Dom bekräftade att "föremålet" var en restprodukt från tillverkningen, och att det borde ha uppfångats under processen.  Som tack, fick jag en hel påse med hylsor.  Snacka om najs julklapp.  Lär inte behöva köpa 5.6x52R hylsor på ett tag.  Nu är det bara att köra på och ladda för fulla muggar.

Publicerat

Här tycker jag att Norma är mycket bra. Jag har oxå fått nya hylsor även kulor, då jag påvisat fel i produktionen.

Publicerat
  • Författare

Håller med.  Visst tycker man att produktionen ska gå felfritt, men det kan ju alltid hända saker.  Då är det viktigt att man har bra relation mellan kund och tillverkare.  Om inte kunden mödar sig att ta kontakt, så kan man inte fixa problemet.  Och utan "Tack för hjälpen" belöning, så kommer kunderna inte att bry sig.

Synd bara att dom har slutat tillverka kulor för 5.6x52R