Publicerat Oktober 6, 201510 yr Detta sikte ligger på ca:10K Är det någon som har klämt på titta i osv?? Verkar det vara Leica kvalitet eller är det junk?
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Jag har ett. Har inte kollat i Magnus serien så jag kan inte uttala mig om det är leica kvalitet. Tycker siktet Storbritannien väldigt väl mot zeiss, swarovski, khales mfl. Lite kinkigt för ögonavståndet för att få till kantskärpan men det har jag även upplevt på andra bra sikten.
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Har inte hunnit utvärdera ännu. Vi får hoppas att han jag köpte av ser tråden och kommer med ett omdöme.
Publicerat Oktober 6, 201510 yr http://natur.astrosweden.se/leica-eri-3-12x50-belyst/21258-0 Jag har detta när jag vakar räv på natten. Funkar fint tycker jag!
Publicerat Oktober 6, 201510 yr http://natur.astrosweden.se/leica-eri-3-12x50-belyst/21258-0 Jag har detta när jag vakar räv på natten. Funkar fint tycker jag! Det var en bedrövlig utvärdering kom jag på! Men så är man ju ingen expert direkt! Men jag tycker att skymningsegenskaperna är bra. Jag valde ballistikriktmedlet då jag personligen tycker att 4A riktmedlet skymmer för mycket av räven då det är riktigt mörkt! Det enda negativa som jag tycker är att förstoringsvredet är trögt som fan! Har hört att det är nåt genomgående på Leica. Det här inlägget var kanske inte så givande heller men lite klokare kanske du blivit! :)
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Författare jag tackar! Det är ju ett sikte med lite större objektiv 50 än det jag tittar på men det är ändå intressant att höra om optik osv. Har du använt andra sikten av liknande storlek så att du kan jämföra mot något annat ex Leupold ,Zeiss eller vad som !!
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Nej tyvärr har jag inte det. Jag tittade i lite olika när jag var på Astrosweden. Var bland annat ett Zeiss och ett Meopta och även några till med 50 glugg och Leican var det jag fastnade för. Så har du vägarna förbi Skara så sväng in till Astrosweden det är värt ett besök. Kunnig och riktigt trevlig personal!
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Författare Ok! Tack ändå! Skara är jag ju inte i så ofta men de finns ju på nätet
Publicerat Oktober 6, 201510 yr Ok! Tack ändå! Skara är jag ju inte i så ofta men de finns ju på nätet Jo men det är ju svårt att titta på kikare irl på nätet!
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Jag har inte gjort någon riktigt omfattande utvärdering av den Eri 2.5-10x42 som du är intresserad av men jag har tittat både i den och i 3-12x50 och tycker nog att det är väldigt mycket optik för pengarna. Skillnaden mot magnussiktena är väl främst att det är mindre förstoringsväxel men också att det sitter en betydligt enklare belysningsmodul på Eri siktena som funkar fint för jakt i dåligt ljus men som inte är ett alternativ om du vill ha belysning även för jakt på dagen. //Henrik
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Författare Jag har inte gjort någon riktigt omfattande utvärdering av den Eri 2.5-10x42 som du är intresserad av men jag har tittat både i den och i 3-12x50 och tycker nog att det är väldigt mycket optik för pengarna. Skillnaden mot magnussiktena är väl främst att det är mindre förstoringsväxel men också att det sitter en betydligt enklare belysningsmodul på Eri siktena som funkar fint för jakt i dåligt ljus men som inte är ett alternativ om du vill ha belysning även för jakt på dagen. //Henrik Det som jag är mest intresserad av är väl egentligen den optiska kvaliteten , med skymmningsvärdet i fokus. Belysningen använder jag aldrig dagtid så då har de sparat på för mig rätt ände Det känns mer och mer aktuellt att få känna på en irl för att kanske slå till på detta. Vilket riktmedelhar du själv kollat på. JPA rekommenderade Ballistic av för min del rätt anledning så det lutar lite ditåt.
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Kollade specen och båda rm har samma storlek på den belysta punkten, om det har nån roll... Download mvh/Må
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Författare Kollade specen och båda rm har samma storlek på den belysta punkten, om det har nån roll... Download mvh/Må Det är resterande siktet som stör när man jagar i mörker. Jag har ett Leupold med Ballistic Firedot och det är bra med rödpunkten men ringen runt hårkorset stör som en skugga när man har dålig sikt.
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Författare Och tittade man lite till och fick syn på Leica 2,5-10x42 BDC så var man mer intresserad av det istället Det blir bara dyrare och dyrare detta Passar ju ypperligt när man ligger och skjuter långhåll mellan bergtopparna.
Publicerat Oktober 8, 201510 yr Författare Skit också! Jag föll för frestelsen så nu gick en beställning iväg på ett Leica 2,5-10x42 BDC Dålig karaktär och dålig uppfostran måste vara inblandat. Jag får nog knalla över till Morsan och skälla lite
Publicerat Oktober 29, 201510 yr Författare Efter många om och men med svårt att få tag i ringar så sitter nu siktet där det ska! Det fick till slut bli en tur till JG Jakt i Götet där den trevliga personalen och smeden fick möjligheten att montera och ställa in något nytt. BDC prylarna skapade lite huvudbry innan allt föll på plats. Tur för mig som fick vara med och få lite inside info för att enkelt kunna skottställa den på banan sedan. Jaktmatch och diverse tingel blev också inköpt så det gick betydligt mer pengar än vad som var planerat , ovanligt i en jaktaffär Ingen utvärdering på skymmnings egenskaperna ännu , det får bli inskjutning först och främst .