Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Leica ERi 2.5-10x42 belyst?

Featured Replies

Publicerat

Detta sikte ligger på ca:10K 

Är det någon som har klämt på titta i osv??

Verkar det vara Leica kvalitet eller är det junk?

Publicerat

Jag har ett. Har inte kollat i Magnus serien så jag kan inte uttala mig om det är leica kvalitet. Tycker siktet Storbritannien väldigt väl mot zeiss, swarovski, khales mfl. Lite kinkigt för ögonavståndet för att få till kantskärpan men det har jag även upplevt på andra bra sikten.

Publicerat
  • Författare

Tack! :smile:

Vad anser du om skymmningsegenskaperna?

Publicerat

Har inte hunnit utvärdera ännu. Vi får hoppas att han jag köpte av ser tråden och kommer med ett omdöme.

Publicerat
  • Författare

:cool: Det börjar mörkna nu !

ut och utvärdera lite  :wink:

Publicerat

http://natur.astrosweden.se/leica-eri-3-12x50-belyst/21258-0

Jag har detta när jag vakar räv på natten. Funkar fint tycker jag! :)

Det var en bedrövlig utvärdering kom jag på! :) Men så är man ju ingen expert direkt! Men jag tycker att skymningsegenskaperna är bra. Jag valde ballistikriktmedlet då jag personligen tycker att 4A riktmedlet skymmer för mycket av räven då det är riktigt mörkt! Det enda negativa som jag tycker är att förstoringsvredet är trögt som fan! Har hört att det är nåt genomgående på Leica.

Det här inlägget var kanske inte så givande heller men lite klokare kanske du blivit! :) :) :)

Publicerat
  • Författare

jag tackar!  :smile:

Det är ju ett sikte med lite större objektiv 50 än det jag tittar på men det är ändå intressant att höra om optik osv.

Har du använt andra sikten av liknande storlek så att du kan jämföra mot något annat ex Leupold ,Zeiss eller vad som !!

Publicerat

Nej tyvärr har jag inte det. Jag tittade i lite olika när jag var på Astrosweden. Var bland annat ett Zeiss och ett Meopta och även några till med 50 glugg och Leican var det jag fastnade för. Så har du vägarna förbi Skara så sväng in till Astrosweden det är värt ett besök. Kunnig och riktigt trevlig personal! :)

Publicerat
  • Författare

Ok!

Tack ändå!

Skara är jag ju inte i så ofta men de finns ju på nätet  :smile:

Publicerat

Ok!

Tack ändå!

Skara är jag ju inte i så ofta men de finns ju på nätet  :smile:

Jo men det är ju svårt att titta på kikare irl på nätet! :)

Publicerat

Jag har inte gjort någon riktigt omfattande utvärdering av den Eri 2.5-10x42 som du är intresserad av men jag har tittat både i den och i 3-12x50 och tycker nog att det är väldigt mycket optik för pengarna.

Skillnaden mot magnussiktena är väl främst att det är mindre förstoringsväxel men också att det sitter en betydligt enklare belysningsmodul på Eri siktena som funkar fint för jakt i dåligt ljus men som inte är ett alternativ om du vill ha belysning även för jakt på dagen.

//Henrik

Publicerat
  • Författare

Jag har inte gjort någon riktigt omfattande utvärdering av den Eri 2.5-10x42 som du är intresserad av men jag har tittat både i den och i 3-12x50 och tycker nog att det är väldigt mycket optik för pengarna.

Skillnaden mot magnussiktena är väl främst att det är mindre förstoringsväxel men också att det sitter en betydligt enklare belysningsmodul på Eri siktena som funkar fint för jakt i dåligt ljus men som inte är ett alternativ om du vill ha belysning även för jakt på dagen.

//Henrik

Det som jag är mest intresserad av är väl egentligen den optiska kvaliteten , med skymmningsvärdet i fokus.

Belysningen använder jag aldrig dagtid så då har de sparat på för mig rätt ände  :thumbsup:

Det känns mer och mer aktuellt att få känna på en irl för att kanske slå till på detta.

Vilket riktmedelhar du själv kollat på.

JPA rekommenderade Ballistic av för min del rätt anledning så det lutar lite ditåt.

Publicerat

Kollade specen och båda rm har samma storlek på den belysta punkten, om det har nån roll...

Download 

mvh/Må 

Publicerat
  • Författare

Kollade specen och båda rm har samma storlek på den belysta punkten, om det har nån roll...

Download 

mvh/Må 

Det är resterande siktet som stör när man jagar i mörker.

Jag har ett Leupold med Ballistic Firedot och det är bra med rödpunkten men ringen runt hårkorset stör som en skugga när man har dålig sikt.

Publicerat
  • Författare

Och tittade man lite till och fick syn på Leica 2,5-10x42 BDC så var man mer intresserad av det istället  :happy:  

Det blir bara dyrare och dyrare detta :dry:

Passar ju ypperligt när man ligger och skjuter långhåll mellan bergtopparna.

Publicerat
  • Författare

Skit också!

Jag föll för frestelsen så nu gick en beställning iväg på ett Leica 2,5-10x42 BDC 

Dålig karaktär och dålig uppfostran måste vara inblandat.

Jag får nog knalla över till Morsan och skälla lite  :happy:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Efter många om och men med svårt att få tag i ringar så sitter nu siktet där det ska!

Det fick till slut bli en tur till JG Jakt i Götet där den trevliga personalen och smeden fick möjligheten att montera och ställa in något nytt.

BDC prylarna skapade lite huvudbry innan allt föll på plats.

Tur för mig som fick vara med och få lite inside info för att enkelt kunna skottställa den på banan sedan.

Jaktmatch och diverse tingel blev också inköpt så det gick betydligt mer pengar än vad som var planerat , ovanligt i en jaktaffär  :tongue:

Ingen utvärdering på skymmnings egenskaperna ännu , det får bli inskjutning först och främst .