Publicerat Oktober 6, 201510 yr Tjena Har haft planer kring ark/vak koje bygge ett tag nu å iom att man hamna mellan 2arbeten ( som de så vackert kallas för idag) så har jag en massa fritid och där med tid att ordna å dippla lite tänkte höra efter om nån kan komma med ideer kring byggnationen? Tänkte ut gå från en skotersläde å bygga där ifrån, tänkte ha plats för en sovslaf och gärna en lättare kamin byggnads matrial lättare plywood tjärpap och 30mm isolering (tänkte att de skulle hålla nere vikten lite) mmm ska jag sätta in nå slags förvarings möjligheter? ev fällbart bord? vad ska jag ha för storlek på hålen igolvet? vilken storlek ska de vara på ekipasget för att det ska bli bekvämt?(som sakt kombinerad fiskeark och vak koja) låt ideerna komma så får vi se hur de hela slutar Ps ni får gärna hojta till om ni vet nått sätt att kunna skifta mellan medar och hjul på kojan (skulle gärna kunna använda den året runt) tack på förhand
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Ps ni får gärna hojta till om ni vet nått sätt att kunna skifta mellan medar och hjul på kojan (skulle gärna kunna använda den året runt) tack på förhand Den där sista meningen försvårar det hela avsevärt men visst finns det säkert någon lösning på det hela, men hur är en annan femma.
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Inga tips har jag men lägg gärna upp bilder allt eftersom bygget tar form! Jag har för mig att det var någon som hade en projekttråd på robsoft om en ark/vakkoja. Försökte kolla det åt dig men RS verkar vara lite segt på morgonen. Men goggla Robsoft+fiskeark så hittar du nog tråden. Lycka till med bygget!
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Den kojan JPA tipsar om blev riktigt fin, den måste du kolla på :-) Skickat från min D6503 via Tapatalk
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Fiskearkar är mycket populära härikring och finns i en mängd varianter. Enklast i ditt fall skulle nog vara att bygga på släp/husvagnsvagnsunderede, så kan du svetsa medar på fälgarna och bara skifta till hjul under barmarkstid. Finns en bok med inspiration som även beskriver arkivet. http://www.adlibris.com/se/bok/arkar-9789179882471 /Davvi
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Fiskearkar är mycket populära härikring och finns i en mängd varianter. Enklast i ditt fall skulle nog vara att bygga på släp/husvagnsvagnsunderede, så kan du svetsa medar på fälgarna och bara skifta till hjul under barmarkstid. Finns en bok med inspiration som även beskriver arkivet. http://www.adlibris.com/se/bok/arkar-9789179882471 /Davvi De enkla lösningarna brukar vara bäst
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Kan du inte bygga en igloo ute på isen direkt o skriva "privat el. tillhör NN"? Det vore ju det smidigaste för då behöver du inte tänka på att flytta den mellan kärra o medar. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=193914&hilit=Fiskeark http://forum.robsoft.nu/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=Fiskeark&start=120 Lätt som en plätt att bygga en igloo.
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Författare hahah hjälp! tyckte de såg besvärligt ut att bygga iglo har hunnit bygga ex antal snögrottor och sovit i dem dock men ska helt klart se till att prova släpvagnsvarianten med på svetsade medar
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Författare ska se till att lägga upp bilder under arbetes gång så ni får följa utvecklingen
Publicerat Oktober 7, 201510 yr hahah hjälp! tyckte de såg besvärligt ut att bygga iglo har hunnit bygga ex antal snögrottor och sovit i dem dock men ska helt klart se till att prova släpvagnsvarianten med på svetsade medar Det är inte så svårt. Man har ju sett hur dom bygger eskimåerna o nog gör dom det snabbt o smidigt. Snögrottor har man byggt ett antal genom åren också. Ja, det får du göra men tänk på att kojan måste stå lågt så att den inte tippar så lätt när du kör med skoter.
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Författare mm vilken höjd på´t ungfär skulle vara lämpligt mellan golv å mark så den står så stadigt som möjligt?
Publicerat Oktober 7, 201510 yr mm vilken höjd på´t ungfär skulle vara lämpligt mellan golv å mark så den står så stadigt som möjligt? Ca. 1,8-2 m i mitten om du inte vill krypa runt inne i igloon. Läs i länkarna.. http://www.scouterna.se/aktiviteter-och-lager/aktivitetsbanken/aktivitet/bygg-en-igloo/ http://www.give2all.org/7/2014/01/hur-man-bygger-en-sno-igloo.html Här har du annars en färdig. http://www.coolstuff.se/Garden-Igloo?gclid=CjwKEAjwhdOwBRDFsYTfhvzX1hYSJAAfCUcLHdzkRGvb7cMiq79-6zmPkExZwsWmbu99ZlswnzBwdhoC5x7w_wcB Bra bild på hur du bygger en igloo. https://da.wikipedia.org/wiki/Iglo
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Författare intresanta länkar men jag tror att du missförstod. Mena kojan som jag ska bygga jue
Publicerat Oktober 7, 201510 yr intresanta länkar men jag tror att du missförstod. Mena kojan som jag ska bygga jue Ja, jag tyckte det med! Nej, det kan jag aldrig tro! Aha, hur långa är ni då? Ståhöjd o låg tyngdpunkt om du hat tänkt att ha den efter skoter. Ska du frakta den lång o hur breda är ev. skoterleder hos er? Den måste ju kunna klara av ett möte. Jag har aldrig byggt en koja efter sådana krav.
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Författare jag är ungefär 176,5utan skor 177 med skor på våra leder är ungefär 2meter breda enkelfilit ^^ hur lågnt jag ska köra den? det är norrland vi surrar om här så de kan bli allt från 1mil till 100mil beroende på vars jag ska men markerna jag tänkt ut iaf ligger ca 10mil i omkrets från utgångspunkten sett ^^ mm finns de något minimi avstånd från fotändan av sovslafen till kaminen som man bör ta i beaktande måntro?^^
Publicerat Oktober 7, 201510 yr Författare och älsklingen min är ca155 i skoskaften så vi är bägge 2 kort i rocken eller vad man ska säga
Publicerat Oktober 8, 201510 yr jag är ungefär 176,5utan skor 177 med skor på våra leder är ungefär 2meter breda enkelfilit ^^ hur lågnt jag ska köra den? det är norrland vi surrar om här så de kan bli allt från 1mil till 100mil beroende på vars jag ska men markerna jag tänkt ut iaf ligger ca 10mil i omkrets från utgångspunkten sett ^^ mm finns de något minimi avstånd från fotändan av sovslafen till kaminen som man bör ta i beaktande måntro?^^ Haha så där precis behövde du inte vara. Ok! Ja visst är det det. Jag vet inte om jag skulle ge mig på ett sådant projekt när man ska frakta den dit o hem igen under en helg, Du kommer ju att få en ökning av bränlsekostnaden som heter duga o sedan ojämn terräng för skoterleder är ju inte helt plana.
Publicerat Oktober 8, 201510 yr Författare ja kanske de men man kan ju alltid lämna kvar arken på isen om man skulle vilja de finns inte så mycke tjyvtyg här i krokarna under vinter sesongen iaf men i överlag så kan de väll inte bli så mycke mer bränslekostnader än när man drar timmersläpet? mm vad tror du om att utgå från måtten 2,5m lång och 1,5m bred? kan de vara något månne?
Publicerat Oktober 8, 201510 yr ja kanske de men man kan ju alltid lämna kvar arken på isen om man skulle vilja de finns inte så mycke tjyvtyg här i krokarna under vinter sesongen iaf men i överlag så kan de väll inte bli så mycke mer bränslekostnader än när man drar timmersläpet? mm vad tror du om att utgå från måtten 2,5m lång och 1,5m bred? kan de vara något månne? Nej, det är det väl inte men det finns ju en o en annan med långa fingrar. En igloo vill ju ingen ta. Ja, det är ju det bästa om du kan lämna kvar den o har den vid en permanent sjö under vintern. Du får ju se det så att det är en hög byggnad med stort vindfång så nog kommer det att göra en del. Timmersläp efter skotern är ju aldrig så högt. Ja, det låter väl bra.
Publicerat Oktober 9, 201510 yr Googla på "fiskeark" och bilder, så får du en uppfattning hur dem kan se ut. Uppe vid Torneträsk bygger man i princip en liten friggeboda där fantasin sätter gränserna men grundprincipen är två britsar med bord i mitten med värmekällan i hörnet. Enklast är väl typ en sandwichkonstruktion med plywoodklädd 45mm regelstomme och frigolit som isolering. Pimpelhål i golvet och REJÄLT med ventilation. Primitiva medar görs och sedan drag till skotern. Dessa drar man egentligen bara ut på isen när säsongen börjar och tillbaka när den är över. Gör man den lätt och har bra spår eller timmerdoning kan man ju släpa upp den på fjället också. Vill man vara riktigt mobil så är tältarkarna överlägsna, där finns det några standardmodeller som kallas "Kirunaarken" "tuollaarken" "trappark", håller man utkik på blocket så dyker dessa upp ibland och finns några som bygger och säljer också. Dessa dras anpassade kälkar miltals ut i fjällen och man bor som en kung i dem. Dessvärre mindre lämpade att lämna uppfällda en längre tid.. Fan vad jag ser fram emot att sitta ute på hemlijaure i långkallingar med -20c ute, radion i bakgrunden och ädlare drycker i kosan Skickat från min iPad med Tapatalk
Publicerat Oktober 9, 201510 yr Jag har sett foton därifrån o det är en del riktiga lyxbyggen som en del har fått till.
Publicerat Oktober 9, 201510 yr Ohja, en del har nog det lyxigare i arken än hemma Ja visst är det så.