Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

äldre tikkakombi med synlig hane i 222. vilken räffelstigning?

Featured Replies

Publicerat

Då jag tänkte byta ut min rävräcer 222a mot en tikkakombi modell äldre ( såndär cool med utanpåliggande hane ) för o ha lite enklare packning när man går mkt o jagar i stort sett allt, så börjar ju tankarna gro. Vilken räffelstigning har dom?

Tänkte försöka laborera ihop en fmj och en annan kula för mat och pälsvilt så man har till allt.

Fmj lutar åt norma/lapuas kulor. Sp lutar åt den som jag får att gå mest likt. Inskjutning på 100m med fmj och inom iaf 4cm med sp räknar jag med. Men somsagt så behöver jag lite vägledning i räffelstigningen så man vet vart o vilken kulvikt man ska börja leta i.

Publicerat

Tämligen säker på 1:14 som alla andra gamla Tikkor.

Publicerat

En sådan som jag är uppvuxen med  :smile:

De har ett riktigt fint trycke för kulskytte..

Det var nästan bara det jag hade den till.

Precisionen var grym, mycket tack vare det fina trycket.

Därmed inte sagt att denna måste vara lika trevlig  :sleep:

Publicerat
  • Författare

1:14 bör funka med 50gr fmj iaf. Inte förstahandsvalet när de ska bli fågeljakt iaf så.

Japp sån är de ja är ute efter. Har bytesannons ute då jag har fullt i skåpet. Får sr om någon nappar :) för pengarna brukar dom vara väldigt väldkjutande! :)

Publicerat

Kompisen har en sån tikka. M70k???

Vi har laddat lite ammo åt den och 50gr verkar va det som fungerar bäst. Nu var det dock ett tag sen så det borde vara dags att ladda mer och laborera mer.

skickat från en mobiltelefon :o

Publicerat
  • Författare

Tackar för infon. Letar sakta men säkert ( med betoning på sakta ) efter någon som vill byta. Annars blir det inbyte i affär mot liknande kombi.

Publicerat

Var in på Vapencentrum i Umeå nyss och dom har 2 st inne. En för 2700 och en för 3000, den dyrare såg ut att ha utbytbar choke.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset. Ringde dit nu. Så ointresserad säljare har jag nog aldrig stött på så där kommer jag aldrig handla.

Publicerat

Ok trist.. är det för långt att besöka dom? Jag har dock alltid blivit bra bemött där.

Publicerat
  • Författare

20-25mil dit så lite väl långt. Och bemötandet jag fick i telen var inte nog imponerande för o åka 5 mil o kolla ;)

Publicerat

Ok jag förstår. Ja men du hade väl inte bråttom, så rätt bössa dyker nog upp till slut

Publicerat
  • Författare

Jadå de lär det :)tack iaf för tipset! Alla tips är välkomna! :)

Någon som kan något om voere kombi? Med spänfunktion när man för topleveln åt vänster? Går det likt savage enklaste kombi att fixa trycket något så nära som bra?

Publicerat
  • Författare

Hittade denna "skönhet" på lokala affären. Lite glapp i framstocken men lätt och smidig. Trycket var dock släpigt värre. Hade det fåttatt bli ok hade jag varit nöjd!

post-3905-0-43578900-1445349284_thumb.jp