Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

problem med jaktledningen

Featured Replies

Publicerat

Har ett bekymmer som jag tänkt mycket på under de senaste månaderna. Trist att börja med ett "problem inlägg" men vill har råd om vad man/ vad ni hade gjort?. det kan ju bara bli bättre iallafall  :smile:  hur som helst, nu till problemet:

jag är med i ett jaktlag där vi är 10 personer och jagar på cirkus 500ha.

jaktledaren har varit med längst och är den enda i laget som har kontakt med markägaren.

rådjurs jakten med hund går till så att jaktledaren skickar sms/ringer runt i laget ett par dagar innan jakt och frågar om någon kan vara med till helgen och jaga. vi har inga jaktdagar inplanerade i förväg innan sässongen drar igång utan allt planeras från helg till helg. han har en basset som han släpper under jakt. och fan ta om det skjuts ett rådjur för någon av blandras hundarna i laget (2 olika wachtel blandningar) detta har han bestämt själv.  

älgjaktens första dagar planeras inte alls för han jagar älg på annat håll, utan de som vill jaga älg får själva planera detta och om älgarna inte är skjutna så jagas de senare under jakt året sm vaktjakt och om de dyker upp under övrig jakt.

vildsvinsjakterna är oftast samjakt med ett grannlag och detta funkar ofta bra, förutom att vår jaktledare ibland glömmer bort att medela laget vilket datum som vi ska jaga men får oftast reda på det 1 vecka +- några dagar innan jakten.

bockjakten planeras inte för bockjakt är "tramsigt" enligt jaktledaren. utan de som är intresserade av den får själva kontakta varandra och prata i hop sig om hur det skall läggas upp. dock har han själv bestämt hur många bockar som får skjutas.

vildsvins åtlarna och foderplatserna sköts i stort sett av mig och 2 till året runt och kan räkna på fingrarna hur många gånger någon annan i laget varit uppe och fyllt foder automaterna. vi 3 är de enda som sitter på åtel och köttet från åtelgrisarna som skjuts går till alla i laget.

Vi har inte haft ett jaktmöte på 2år så har inte funnits någon riktigt bra chans att framföra det jag är missnöjd med. planerade arbetsdagar med hela laget för tex passröjning eller tornbygge har vi inte haft på ett par år, förutom det som jag och 4 andra gjort på eget initiativ. samt att vi är ett par som ligger ute med pengar för foder som skulle delas på alla vid nästa jaktmöte.

vi är 5 pers i laget som är ganska missnöjda med situationen men vi har inte bestämt hur vi ska göra. några punkter som kommit upp i mitt huvud är:

• att varje lagmedlem som vill får en vecka tilldelad sig, när man skall sköta utfodring.
  • att vildsvinen som skjuts på åtel ska delas på de som hjälper till med utfodringen. kan även sträcka mig till alla vildsvin även under drevjakt. för sanningen är att på en ganska fattig skogsmark med relativt nära till andra marker så krävs utfodring för att vildsvinen skall stanna på marken.
  • Jag vill ha jaktmöte minst en gång om året. och iallafall ett par inplanerade arbetsdagar och jakter med fasta datum.
  • avskjutning och vad som skall skjutas för vilka hundar ska beslutas om gemensamt i laget.   

men det stora problemet ligger i att han har kontakten med markägaren och jag vill inte på något sett förlora jakten då det inte dräller av lediga jaktmarker precis...

alla råd är välkomna även om ni tycker att jag är helt ute och cyklar 

Publicerat

Ring markägaren och fråga om inte du kan få bli jaktledare istället  :wink: Nä men hör med gubbarna i laget hur åsikterna går, men ta det försiktigt. Dina ideer är sunda och egentligen vad som borde va "normalt" i ert lag. Om jaktledaren, vilket jag hoppas, är resonlig borde han inse det positiva med att ha engagerade jägare av ert slag och inte motsätta sig era ideer, men lägg fram det på ett bra sätt. 

Publicerat
  • Författare

Ring markägaren och fråga om inte du kan få bli jaktledare istället  :wink: Nä men hör med gubbarna i laget hur åsikterna går, men ta det försiktigt. Dina ideer är sunda och egentligen vad som borde va "normalt" i ert lag. Om jaktledaren, vilket jag hoppas, är resonlig borde han inse det positiva med att ha engagerade jägare av ert slag och inte motsätta sig era ideer, men lägg fram det på ett bra sätt. 

jo jag har påbörjat ett försiktigt övertalnings projekt men han är minst sagt inte resornerlig. ett exempel är när jaktmötet hade uteblivit i 1,5 år så bjöd en i laget på eget initiativ in till någon form av möte samt middag för alla som hade tid via sms, som svar på detta fick han ett telefon samtal där han fick höra att "DET ÄR FÖR FAN JAG SOM JAKTLEDARE SOM BESTÄMMER NÄR VI SKA HA ETT JÄVLA JAKTMÖTE!"   

Publicerat

Jag har väldigt svårt att förstå uppläggen som ni har i södra delarna av landet....  :pinch:

Hos mig(i det större laget jag jagar mest med) där har vi i princip vigt den andra septemberveckan till älgjakt med hela laget. Resten av året så jagar vi som vi vill, typ. På helgerna så är oftast större delen av laget ute på älgjakt.

Men principen är att varje dag som det är jakttid och inte fullskjutet, är en jaktdag. Den som vill jaga älg meddelar jaktledaren, är det fler som vill jaga den dagen så samordnas jakten.

Alla som vill släppa hund, får släppa hund. Dock blir det att dela upp tiden/marken så att alla som vill släppa får göra det. Det är oftast under jaktveckan som det behöver styras upp.

Jagar vi älg och släpper på älg så är det älg som skjuts. Är någon ute och jagar hare, rå, fågel osv. Då är det det man skjuter. Tex släpps en harhund så skjuts hare och om hundföraren vill, även räv.  Släpps en drever på rå och hare så skjuts rå och hare..... Det är ju upp till hundföraren om den tillåter om "annat" vilt får skjutas.

Vid älgjakt så skjuter vi i princip bara älg och ev räv under jaktveckan. Det blir lite lösare senare under hösten då man kan skjuta fågel, rå, hare, räv osv efter att kollat av så att inte en älghund är efter eller i närheten. Eftersom det sällan är så många på marken. Under veckodagar så brukar man oftast få vara ensam. Vill någon jaga småvilt och någon älg, så brukar vi försöka att göra det på olika delar av marken, men vi brukar försöka hålla kontakt.

Har helt ärligt väldigt svårt för att laget eller en jaktledare skulle bestämma vilket djur jag får skjuta för min hund. :sick:  :wallbash: Eller bestämma om jag får ha hund....

Nu är vi ett arrende lag, där vi alla betalar lika mycket för att jaga. Så då blir det också helt självklart att alla ska ha samma möjligheter att släppa och skjuta för hund. Det är bara att dela på tiden, de gånger det finns många hundar på marken. Älgjakt har förtur om vi är flera som är ute. Då får småviltjägarna anpassa sin jakt efter älgjakten. Men är en älgjägare ute och två tre är ute och jagar hare, då blir det älgjägaren som får anpassa sig efter vart harjägarna sitter.

Vi har också haft regeln att de som är på marken delar på byte. Väljer man att arbeta eller gå på kalas när det finns lovligt vilt att jaga, då kan man köpa sitt kött på affärn också.

Men de sista två åren så delar alla på de älgar som ramlar. Jag tycker det eg är fel iom att de som tex väljer att jaga på annan mark också får sin köttlott.

Dock småvilt(rå, hare, fågel osv.) Då är det alltid skytten som får bytet. 

Vad gäller arbete och viltvård osv så är det svårt att få folk att göra det gemensamt. Vill man ha något gjort så får man oftast kolla upp med en eller två andra om dom kan hjälpa till, eller göra det själv. Har under flera år försökt att samordna arbete. Men det är hopplöst. Jag vill tex att alla passare ska sitta i ett torn, där det finns ved osv. Istället för att passarna vandra runt i ett större område och letar ved.

Men folk är rädda för att arbeta och de som inte vill arbeta är fler än vad jag är. Så vill jag att folk sitter i torn. Då får jag bygga dom också. :sleep:

Inköp osv går oftast genom laget då vi samlar in pengar i förväg i samband med att arrendet ska betalas.

Nu vet vi inte om ditt lag jagar på samma villkor, ni kanske betalar olika mycket för jakten. Eller är det jaktledaren som har "arrendet" och övriga får hänga med?

Men är ni "jämspelta". Då bör alla ha rätt att släppa hund. Vad som ska skjutas måste hänga ihop med vad som jagas. Tex att ni bestämmer att den här helgen jagas gris. Och då släpper ni de hundar som hundförarna vill skjuta gris för. Nästa helg kanske ni ska jaga rå och hare. Då släpper ni hundar för det. Eller så har ni "alljakt" och allt lovligt vilt skjuts, men då måste hundförarna som släpper vara med på att det kan skjutas allt från älg/gris/rå till hare/räv för hunden.

Försök att bestämma vad som skall arbetas med på marken. Alla kanske inte vill ha åtel och bör kanske slippa det arbetet, men då inte få del av det som skjut på åtel eller själv sitta på den.

Dela sedan upp vem som ska göra vad. De som inte fullgjort sitt åtagande, får inte jaga innan den har gjort sitt arbete klart.

Ta in pengar i förväg till de "projekt" som ni är överens om att ni ska ha i laget.

Sen bör ni ha ett årsmöte där stadgar, tilldelning, avskjutning, arbete osv bestäms/följs upp. Sen är det lämpligt med kanske två möten till. Ett på vårsidan för att stämma av det som skall göras. Sen ett några veckor innan jaktstart för att stämma av vad som ska skjutas och när. Fastslå gemensamma jakthelger osv.

Publicerat
  • Författare

Jag har väldigt svårt att förstå uppläggen som ni har i södra delarna av landet....  :pinch:

Hos mig(i det större laget jag jagar mest med) där har vi i princip vigt den andra septemberveckan till älgjakt med hela laget. Resten av året så jagar vi som vi vill, typ. På helgerna så är oftast större delen av laget ute på älgjakt.

Men principen är att varje dag som det är jakttid och inte fullskjutet, är en jaktdag. Den som vill jaga älg meddelar jaktledaren, är det fler som vill jaga den dagen så samordnas jakten.

Alla som vill släppa hund, får släppa hund. Dock blir det att dela upp tiden/marken så att alla som vill släppa får göra det. Det är oftast under jaktveckan som det behöver styras upp.

Jagar vi älg och släpper på älg så är det älg som skjuts. Är någon ute och jagar hare, rå, fågel osv. Då är det det man skjuter. Tex släpps en harhund så skjuts hare och om hundföraren vill, även räv.  Släpps en drever på rå och hare så skjuts rå och hare..... Det är ju upp till hundföraren om den tillåter om "annat" vilt får skjutas.

Vid älgjakt så skjuter vi i princip bara älg och ev räv under jaktveckan. Det blir lite lösare senare under hösten då man kan skjuta fågel, rå, hare, räv osv efter att kollat av så att inte en älghund är efter eller i närheten. Eftersom det sällan är så många på marken. Under veckodagar så brukar man oftast få vara ensam. Vill någon jaga småvilt och någon älg, så brukar vi försöka att göra det på olika delar av marken, men vi brukar försöka hålla kontakt.

Har helt ärligt väldigt svårt för att laget eller en jaktledare skulle bestämma vilket djur jag får skjuta för min hund. :sick:  :wallbash: Eller bestämma om jag får ha hund....

Nu är vi ett arrende lag, där vi alla betalar lika mycket för att jaga. Så då blir det också helt självklart att alla ska ha samma möjligheter att släppa och skjuta för hund. Det är bara att dela på tiden, de gånger det finns många hundar på marken. Älgjakt har förtur om vi är flera som är ute. Då får småviltjägarna anpassa sin jakt efter älgjakten. Men är en älgjägare ute och två tre är ute och jagar hare, då blir det älgjägaren som får anpassa sig efter vart harjägarna sitter.

Vi har också haft regeln att de som är på marken delar på byte. Väljer man att arbeta eller gå på kalas när det finns lovligt vilt att jaga, då kan man köpa sitt kött på affärn också.

Men de sista två åren så delar alla på de älgar som ramlar. Jag tycker det eg är fel iom att de som tex väljer att jaga på annan mark också får sin köttlott.

Dock småvilt(rå, hare, fågel osv.) Då är det alltid skytten som får bytet. 

Vad gäller arbete och viltvård osv så är det svårt att få folk att göra det gemensamt. Vill man ha något gjort så får man oftast kolla upp med en eller två andra om dom kan hjälpa till, eller göra det själv. Har under flera år försökt att samordna arbete. Men det är hopplöst. Jag vill tex att alla passare ska sitta i ett torn, där det finns ved osv. Istället för att passarna vandra runt i ett större område och letar ved.

Men folk är rädda för att arbeta och de som inte vill arbeta är fler än vad jag är. Så vill jag att folk sitter i torn. Då får jag bygga dom också. :sleep:

Inköp osv går oftast genom laget då vi samlar in pengar i förväg i samband med att arrendet ska betalas.

Nu vet vi inte om ditt lag jagar på samma villkor, ni kanske betalar olika mycket för jakten. Eller är det jaktledaren som har "arrendet" och övriga får hänga med?

Men är ni "jämspelta". Då bör alla ha rätt att släppa hund. Vad som ska skjutas måste hänga ihop med vad som jagas. Tex att ni bestämmer att den här helgen jagas gris. Och då släpper ni de hundar som hundförarna vill skjuta gris för. Nästa helg kanske ni ska jaga rå och hare. Då släpper ni hundar för det. Eller så har ni "alljakt" och allt lovligt vilt skjuts, men då måste hundförarna som släpper vara med på att det kan skjutas allt från älg/gris/rå till hare/räv för hunden.

Försök att bestämma vad som skall arbetas med på marken. Alla kanske inte vill ha åtel och bör kanske slippa det arbetet, men då inte få del av det som skjut på åtel eller själv sitta på den.

Dela sedan upp vem som ska göra vad. De som inte fullgjort sitt åtagande, får inte jaga innan den har gjort sitt arbete klart.

Ta in pengar i förväg till de "projekt" som ni är överens om att ni ska ha i laget.

Sen bör ni ha ett årsmöte där stadgar, tilldelning, avskjutning, arbete osv bestäms/följs upp. Sen är det lämpligt med kanske två möten till. Ett på vårsidan för att stämma av det som skall göras. Sen ett några veckor innan jaktstart för att stämma av vad som ska skjutas och när. Fastslå gemensamma jakthelger osv.

lite fakta då: vi betalar alla lika del för arrendet i laget totalt ca 60 tusen kr för 500ha vilket i den regionen är ett rimligt pris. jaktledaren får in pengarna och betalar i sin tur allt på en gång till markägaren.

uppläggen söder och norr skilljer sig nog mycket beroende på skillnaderna i arealer vågar nästan gissa att ni jagar på ganska mycket mer än 500ha i erat område som du beskriver. kan bli lite trångt på våra 500ha om 2 vill jaga älg,2 rådjur och 2 hare  :wink: sen klarar inte en mark på 500ha att man jagar varje helg, då kommer viltet att flytta. så någon form av planering behövs anser jag precis som du. sen att det blir några spontana dagar när man drar ihop de som kan för dagen kan ju vara trevligt de med.

tänker precis som du när det gäller vilka hundar till vilket vilt, formulerade mig kanske lite dåligt. självklart är det hundföraren som får bestämma vad som skall skjutas för hans hund. problemet är att i detta fall har jaktledaren en kortbent rådjurs drivare och bestämmer att inga andra hundar än långsamt drivande hundar skall användas på marken överhuvudtaget.

förstår att han vill jaga med sin och tycker själv att jaktformen är mycket trevlig. men jag uppskattar även någon lite mindre såt där en stöt/ kortdrivande (snabbare hund) går in och trycker ut rådjuren lite effektivt. och helt ok om större delen av laget (demokratiskt) skulle bestämma att vi jagar bara rådjur med denna typen av hundar, men att han själv styr och ställer som han vill utan att fråga resten av laget tycker jag är fel.

rådjurs köttet och älgköttet delar vi så att alla får ett rådjur/kött del från älg i en tur lista och det tycker jag funkar bra.

sen är jag inte så het på kött överlag men att vi även delar vildsvins köttet tycker jag är fel. för när jag ligger och kör för tusentals kronor om året till marken för att fylla på majs,äpplen och potatis för ytterligare någon tusenlapp på foder/åtelplatserna och lyckas skjuta en åtelgris eller om vi skjuter ett par grisar som hunden ställt 150meter från en foderplats då är det lite surt att den grisen tilldelas 3-4 personer som inte gjort ett skit mer än att vara hemma och ha massa ursäkter. så där hade jag gärna sett en delning som ni har att det delas på de som jagar den dagen/ hjälper till. 

Publicerat

Det låter som att du har 2 möjliga lösningar. Ta över arrendet bakom ryggen på jaktledaren eller byt lag.

/M

Publicerat

Det finns folk till allt och bara för att man nu är jaktledare, självutnämnd sådan?! Så behöver ju inte det betyda att man är normal.

Ett lag som inte har årliga möten är inget lag, det är en samling jägare som nån styr i kulisserna. I längden funkar det inte, har exempel på det här hemma där en kompis hoppa av då arrendatorn och självutnämnda "jaktledaren" är konflikträdd och hela tiden säger att "om det inte passar". De har inte haft ett möte på över 10 år.

Apropå jaktledare så är det inte alltid den mest lämplig som sitter där av olika orsaker, i ett lag strax nordväst om mig så hade jaktledaren ritat i norrpilen på jaktkartan. Lite snett nordost oxå :)

Han är inte ledare längre.

Sunt förnuft är olika. Hur kan man begära/ta emot kött som man inte varit med om att varken jaga eller sett till att de finns på marken genom tid och pengar?!

Men det är inte heller ovanligt tyvärr, har fler exempel på det.

Vem har valt han till ledare? Prata ihop er, du kan ju inte vara ensam om att tycka det här?!

Det skall vara roligt att jaga, att springa på tå är inge roligt.

Publicerat

lite fakta då: vi betalar alla lika del för arrendet i laget totalt ca 60 tusen kr för 500ha vilket i den regionen är ett rimligt pris. jaktledaren får in pengarna och betalar i sin tur allt på en gång till markägaren.

uppläggen söder och norr skilljer sig nog mycket beroende på skillnaderna i arealer vågar nästan gissa att ni jagar på ganska mycket mer än 500ha i erat område som du beskriver. kan bli lite trångt på våra 500ha om 2 vill jaga älg,2 rådjur och 2 hare  :wink: sen klarar inte en mark på 500ha att man jagar varje helg, då kommer viltet att flytta. så någon form av planering behövs anser jag precis som du. sen att det blir några spontana dagar när man drar ihop de som kan för dagen kan ju vara trevligt de med.

Vi har 1000ha. Idag 7 ordinarie i laget. 5 älghundar samt några småvilts hundar. Vi delar marken i ca 250 ha. 

Så vi går en fm såt med två hundar på vardera 250 ha. Sen byter vi område och hundar efter några timmar. (Lite olika hur det har gått) Ibland släpper någon passare sin stövare också under älgjakten, dock får han inte byta pass osv utan måste sitta på samma ställe. Fritt för vem som vill att skjuta haren om den går i pass. En hundförare brukar gå med älghund och trädskällare när han går sin vända.

Skippar man avundsjuka och missunnsamhet så funkar det att samsas många hundar och olika jaktformer samtidigt. Sen kommunikation när/om något bryter mönstret, tex om det går ett rå i pass för någon, någon som vill skjuta en fågel. Meddela vad som är på G och kolla av så det är ok med hundförarna. Händer också att hundförarna går in i varandras områden efter kontakt med hundföraren som har den rutan. Hundar kan man inte styra vart dom står och skäller... :sleep:

Publicerat

Låter helsjukt i mina öron. I vårat lag väljer vi jaktledare och det är ju ganska självklart tycker jag i varje fall. Möte varje år är ett måste om ett lag skall just fungera som ett lag. Alla har ju samma rätt om man arrenderar tillsammans och då beslutar man tillsammans hur jakten skall bedrivas. Låter sjukt hur en jaktledare kan bete sig så. Håller med Nils Om att det bästa är bara att undvika dom men det kanske inte är så lätt i erat fall. Ta kontakt med markägaren själv beroende på vilken relation han har med er jaktledare och berätta om erat problem. Har du laget bakom så kanske ni kan förändra arrendet så att någon annan kan stå för det och ge honom en spark i röven!!!

En jaktledare ska (i den bästa av världar) vara den person som är bäst på att medla och tillvarataga allas intresse på bästa möjliga sätt inom viltförvaltnings och lagens råmärken. 

Sen vet jag att vissa bolag/markägare vill ha en jaktledare som i första hand ser till markägarens intresse. (Ofta med krav på att jaktledaren skall vara anställd i bolaget) Men det är en annan femma.

Publicerat

En jaktledare ska (i den bästa av världar) vara den person som är bäst på att medla och tillvarataga allas intresse på bästa möjliga sätt inom viltförvaltnings och lagens råmärken. 

Sen vet jag att vissa bolag/markägare vill ha en jaktledare som i första hand ser till markägarens intresse. (Ofta med krav på att jaktledaren skall vara anställd i bolaget) Men det är en annan femma.

Håller med om det. Tycker inte att det är så svårt, är själv utsedd jaktledare utav mina jaktkamrater och det är ju självklart att man måste sy ihop allas intresse både inom laget och mot övriga. Ett glatt gäng ska de va, men visst finns det mycket att ta hänsyn till.
Publicerat

Vad sa och hur reagerade jaktledaren när du pratade med honom om hur du upplever situationen? Och hur reagerade han på dina förbättringsförslag? För det är väll det självklara förstasteget? Gnäll utan att kavla upp ärmarna leder ingenstans.

Publicerat

Sånt där gör man bäst att kliva bort från. Jakt är det bästa i livet och det skall man göra med goda vänner och trevligt folk. Har aldrig träffat så många bra människor och så få, men ack så stora, idioter som inom jakten :)

Jag jagar på ca 3000ha i söder delen av landets. Är själv liten markägare men då får man tebax på avgiften beroende på storlek. Vi väljer chefen varje år och när det inte är gemensam jakt jagar vi helt fritt och tar hand om och behåller djuren. Ibland i tex bockjaktstider ser vi till o kommunicera lite extra. Man har så många jaktdagar man vill helt enkelt.

Publicerat
  • Författare

Det finns folk till allt och bara för att man nu är jaktledare, självutnämnd sådan?! Så behöver ju inte det betyda att man är normal.

Ett lag som inte har årliga möten är inget lag, det är en samling jägare som nån styr i kulisserna. I längden funkar det inte, har exempel på det här hemma där en kompis hoppa av då arrendatorn och självutnämnda "jaktledaren" är konflikträdd och hela tiden säger att "om det inte passar". De har inte haft ett möte på över 10 år.

Apropå jaktledare så är det inte alltid den mest lämplig som sitter där av olika orsaker, i ett lag strax nordväst om mig så hade jaktledaren ritat i norrpilen på jaktkartan. Lite snett nordost oxå :)

Han är inte ledare längre.

Sunt förnuft är olika. Hur kan man begära/ta emot kött som man inte varit med om att varken jaga eller sett till att de finns på marken genom tid och pengar?!

Men det är inte heller ovanligt tyvärr, har fler exempel på det.

Vem har valt han till ledare? Prata ihop er, du kan ju inte vara ensam om att tycka det här?!

Det skall vara roligt att jaga, att springa på tå är inge roligt.

Exakt, roligt ska det vara! Inte något man går och bekymrar sig över. Har redan sedan innan bestämt för att bli tuffare mot han, funkar det inte så får jag väl hoppa av så småningom. Men känns surt, för utan han så skulle vi nog kunna ha ett trevligt litet lag, där alla är med och bestämmer. Vi är 5 som är missnöjda. 4 som inte är tillräckligt intresserade för att bry sig nämnvärt, och de skulle aldrig våga stå upp mot jaktledaren men de 4 skulle säkert uppskatta en ny jaktledare. Sen har vi jaktledaren (diktatorn) som alldeles säkert är förträffligt nöjd med sitt diktatorskap. Så 5 mot 5 är dödläget vid röstning.

En tanke som slog mig är en "Wild west" stand off . De som drar och skjuter snabbast med sina gevär, får jaktmarken ;)

(Fredags skämt)

Publicerat
  • Författare

Vad sa och hur reagerade jaktledaren när du pratade med honom om hur du upplever situationen? Och hur reagerade han på dina förbättringsförslag? För det är väll det självklara förstasteget? Gnäll utan att kavla upp ärmarna leder ingenstans.

Direkt tar han det som att man tycker han är en idiot till människa. Vilket jag inte tycker han är. Dock en fullständigt olämplig(idiot) till jaktledare! Som jag skrev innan så bjöd en i laget själv upp till jaktmöte, efter att vi pratat med jaktledaren och inget hände. Han fick veta att han lever, i form av utskällning och svordomar över telefon av jaktledaren.

PS. Oftast hjälper inte gnäll även om man har kavlat upp ärmarna på flanell skjortan. Men tips och råd från andras erfarenheter kan leda till bra saker :)

Publicerat

Direkt tar han det som att man tycker han är en idiot till människa. Vilket jag inte tycker han är. Dock en fullständigt olämplig(idiot) till jaktledare! Som jag skrev innan så bjöd en i laget själv upp till jaktmöte, efter att vi pratat med jaktledaren och inget hände. Han fick veta att han lever, i form av utskällning och svordomar över telefon av jaktledaren.

PS. Oftast hjälper inte gnäll även om man har kavlat upp ärmarna på flanell skjortan. Men tips och råd från andras erfarenheter kan leda till bra saker :)

Ok, ids inte läsa hela tråden där långa inlägg snarast handlar om hur det är i egna jaktlagen och inte handlar om din ursprungliga fråga...

Nåväl, har du kört samtalsspåret i botten och känner att du inte kommer vidare då är nytt lag att rekommendera. Tror de flesta varit runt lite i olika lag innan man hittar rätt.

Publicerat

Vi har årligt möte där riktlinjer tas upp för jakten kommande jaktår. jagar på 7500 hektar, både Älgjakt och småviltsjakt ingår om man vill jaga både då betalar man ett pris då ingår all jakt ett annat pris bara småvilt. 

Det är bara under Älgjakten som jaktledarna går in i sina roller som jaktledare, övrig tid jagar vi efter jakttabellen. De flesta är med under jakten i september sen brukar det droppa av, jag jagar oftast bara i september för att sen lägga ner all min tid på småvilltsjakten.

Jag tycker ni försöka få ett samtal med markägaren och förklara för han hur er jaktledare beter sig. En jaktledare får inte bete sig hursom helst. Att vara jaktledare är en viktig uppgift och anser man att jaktledaren sköter sig så måste man ta ett samtal med markägare och även jaktledaren. 

• 2 weeks later...
Publicerat

Sånt där gör man bäst att kliva bort från. Jakt är det bästa i livet och det skall man göra med goda vänner och trevligt folk. Har aldrig träffat så många bra människor och så få, men ack så stora, idioter som inom jakten :)

Jag jagar på ca 3000ha i söder delen av landets. Är själv liten markägare men då får man tebax på avgiften beroende på storlek. Vi väljer chefen varje år och när det inte är gemensam jakt jagar vi helt fritt och tar hand om och behåller djuren. Ibland i tex bockjaktstider ser vi till o kommunicera lite extra. Man har så många jaktdagar man vill helt enkelt.

Håller med. Inte roligt att ge rådet, men tror det är all idé att lämna detta lag för att få just den roligare och gemytliga upplevelse som jakten faktiskt ska ge.

Kämpa på.