Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rekomendera nät till hjorthägn!

Featured Replies

Publicerat

Går här I tankarna om att I framtiden kanske få upp ett litet hägn på markerna, mest för att hålla markerna öppna när och om arrendatorerna till åkermarken väljer att sluta bruka jorden. Och naturligtvis för att djuren ger mig I alla fall lite ökad livskvalité.

Sitter nu här och försöker få ihop en någorlunda vettig kalkyl på vad hela verksamheten kommer kosta framför allt I uppstart, och har kört fast lite på näten!! Någon rekomendation att ge till mig? Kanske hur ni själva valt att få ihop det?

Tacksam för alla svar, pga fastkörning :thumbsup:

Publicerat

Får är bra på att hålla landskap öppna. :thumbsup:

En av våra markägare inom vvo har haft ett ca 50 ha hägn o han hade viltstängsel.

Publicerat

Du vet att du har/kan få tillstånd för verksamheten? I en del län är det otroligt svårt med just den saken./CHristian

Publicerat
  • Författare

Tack isjonsson, men jag umgås med fårskallar varje dag på jobbet. Så det räcker bra så.

Publicerat
  • Författare

Tack C. Just tillstånden är lite av ett dilemma att veta om det går igenom eller ej, dock ansåg de på länsstyrelsen att det inte skulle vara några problem alls. Detta trots natura 2000 område och naturreservat, utan mer ett positivt inslag i miljön

Publicerat
  • Författare

Men man vet ju aldrig förren man fått det på svårt och vit. Dock ansåg jag svaret så positivt att jag vågar slå mig ner och räkna lite grovt vad hanteringen skulle kosta. Vet du om något nät möjligtvis?

Publicerat

Tack isjonsson, men jag umgås med fårskallar varje dag på jobbet. Så det räcker bra så.

Varsågod! :biggrin: Det gjorde jag också på somrarna i mina ungdomsår när jag hjälpte bonden på granngården med hans får samt höskörd. :thumbsup:

Ca. 300 tackor + lamm o baggar. Det var ett jädrans liv. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Bra länkar Christian, hittade dem innan och där står igenteligen precis vad som gäller. Just med hållbarheten är en viktig del, då en del nät bara är godkända att ha inne i hägnet för att skapa fållor. Vad som är lite jobbigt just nu är att gå igenom många tillverkare hemsidor, fråga efter pris, hållfasthet, maskstorlek hur högt de mindre maskorna går på nätet osv. Allt för att vara inom våra ramar till regelverk. Därför tänkte jag prova att slänga ut en fråga här om någon kände till ett bra nät.

Publicerat
  • Författare

Kanske bara är att bita i det sura äpplet och börja ringa ledningen varm:)

Publicerat

Kanske bara är att bita i det sura äpplet och börja ringa ledningen varm:)

Gör det först så att du inte kastar pengarna i sjön.

Jag vet om ett beg. nät här uppe men du får nog montera ner det själv o det är bitvis i en jäkla terräng.

Frågan är om det är värt besväret o sedan frakta hem det till dig?