Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisjakt i Bohusläns skärgård....snart

Featured Replies

Publicerat

Spännade, det låter verkligen som en utmaning att komma åt grisarna med bara 3 skyttar.

Publicerat

P här inne är ju kung bland ö-jägarna och jag tror att han kan ge goda råd, 

för egen del skulle jag sätta de låglänta delarna vid ängen som troligt goda pass om man har sikt ner till havet, på 3 man får man vara klar på var de andra är och sedan vara snabb att skjuta. det kanske är läge att börja med att arbeta med hund i lina för att inte sätta för hård press/fart på de grisar som är där, de är ju vana simmare kan antas. /Christian

Publicerat

Gris simmar utan bekymmer.

Vill ni inte ha dem ut till fel ö... måste det nog sättas passkytt i den strandlinjen.

Men ordentligt tryck på grisar så går de säkerligen i sjön. passa där det är närmaste passagen till nästa land.

Funkar till å med att sitta i båt... dock måste man nog ro... knappast motordriven båt är OK... 

Publicerat

Vad finns att äta där, är det ek på öarna? Tror inte att de är svåra att få därifrån när det är så små arealer och så pass nära land. Blir kul att höra hur det går. :smile:

Publicerat

Detta lät ju kul! Gått och trampat hare på ö med liknande storlek.. det var bara att trampa på, förr eller senare reste man dem igen. Sen tror jag att grisarna kan gömma sig på de mest märkliga ställena, hundarna är ovärderliga! 

Publicerat

Det låter som en riktigt kul jakt men vad säger att de inte är fler än 3 skyttar?

Det borde vara lätt att få med fler om man vill.

Publicerat

Tror egentligen att det är bra att inte vara alltför många. Om det är mycket ljud, dofter och någon hund som är där och stökar så kommer det ännu lättare att gå i vattnet. Enligt min erfarenhet!  :smile:

Publicerat

Jagar en hel del gris på ö - håll nere antalet skyttar och hundar. Posta vid smalaste sunden samt motsatt udde som nai går från är mina tips. De vänder gärna i toppen.Använd hellre för vek än för hård hund och missa absolut inte vassarna

Och du.. De blir svårare för var gång ni jagar dom

Publicerat

Läckert! Har väntat på denna redogörelse, måste varit rätt spännande..`?

Publicerat
  • Författare

Det var extremt spännande. Har nog aldrig haft så höga adrenalinnivåer under så lång tid tidigare...

För övrigt kom jag ihåg att tömma blåsan innan jag gick ner i klåvan för att få till ett avslut... 

Publicerat
  • Författare

Vorstehn var på coh luggade grisen ordentligt under hela båtfärden tillbaka. Tror hon kom över drabbningen rätt fort, åtminstone mentalt.

Publicerat

Kul läsning!  :smile:

Låter riktigt spännande.

Publicerat

Grattis o trevlig jaktskildring! :thumbsup:  :smile:

Publicerat
  • Författare

Så, nu har det varit tre dagar älgjakt där jag råkade fälla första grisen på min hemmamark. Men det var inte det saken gällde nu utan nu var det hurd et gick för hunden.

blogger-image--2096170746.jpg

På lördagen var hon väldigt spak efter jakten. På söndagen var hon "normalaktiv" dvs långt ifrån sitt vanliga hyperaktiva jag. På måndagen var hon mer av sig själv och det blev läge att besöka veterinären eftersom vi då var åter på fastlandet. 

Veterinären kollade och tyckte det såg bra ut men vill ändå söva hunden för att kika lite i själva såret. Sagt och gjort. Essa sövdes och vet konstaterade att det var ett sårområde som begränsades till ungefär en handflatas storlek. Det var rent och fint samt hade börjat läka. En ytlig "hudmuskel" (vad nu det är) hade lossat men där fann vet ingen motsvarande del att fästa upp den i, hon bedömde det dock inte som speciellt viktigt. Essa fick dränage och ett par stygn. Så i morgon plockas dränaget bort och i nästa vecka stygnen. Tack vare att hon bar väst av "rätt" märke slapp jag självrisken.

Igår lät jag henne nosa på grisen jag fällde under älgjakten och hon var intresserad så jag tror inte det kommer att påverka henne, men om hon blir lite försiktigare är väl det inget fel.